خط و نشان مصری‌ها برای آل سعود؛ رسانه‌های مصری از آل‌سعود چه می‌گویند+تصاویر و فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در اختلافات مصر و عربستان، رسانه‌های مصری نشان دادند تیغ تیز و برنده‌ای هستند که بدون خونریزی می‌توانند سخت ترین نبردها را به سود کشور و ملت‌شان رقم بزنند.
طی چند روز گذشته، دادگاه مصر با لغو حکم ابطال توافقنامه تیران و صنافیر و عدم واگذاری این جزایر به سعودی‌ها، موجی از شادی در مردم و رسانه‌های مصری به راه انداخت. اتفاقی که تا چند سال اخیر به هیچ وجه سابقه نداشته است. به همین بهانه، مواضع ضد سعودی رسانه‌های مصری که به تازگی شدت بیشتری یافته‌اند را بررسی کردیم.
 
برخلاف دوران سلطنت «عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه سابق عربستان که مناسبات ریاض – قاهره در اوج بسرمی برد، در دوران «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه کنونی سعودی این مناسبات به پایین ترین سطح تنزل پیدا کرده است.
 


 
 
رسانه‌های مصری از آل‌سعود چه می‌گویند/ جزایری که با جنگ رسانه‌ای پس گرفته شد/ وقتی مردم مصر دیگر پول عربستان را نمی خواهند +عکس و فیلم /آماده انتشار 
 
رسانه‌های مصری از آل‌سعود چه می‌گویند/ جزایری که با جنگ رسانه‌ای پس گرفته شد/ وقتی مردم مصر دیگر پول عربستان را نمی خواهند +عکس و فیلم /آماده انتشار 
 
رسانه‌های مصری از آل‌سعود چه می‌گویند/ جزایری که با جنگ رسانه‌ای پس گرفته شد/ وقتی مردم مصر دیگر پول عربستان را نمی خواهند +عکس و فیلم /آماده انتشار 
 
رسانه‌های مصری از آل‌سعود چه می‌گویند/ جزایری که با جنگ رسانه‌ای پس گرفته شد/ وقتی مردم مصر دیگر پول عربستان را نمی خواهند +عکس و فیلم /آماده انتشار 
خوشحالی مصری‌ها پس از حکم دادگاه
 
صرف نظر از انقلاب 25 ژانویه 2011 که منجر به سرنگونی حکومت سه دهه ای «حسنی مبارک»، مهمترین متحدان منطقه ای عربستان شد، عوامل دیگری همچون به قدرت رسیدن اخوان المسلمین از دلایل دیگر تیرگی مناسبات ریاض – قاهره به شمار می آیند. به همین دلیل شاهد سرمایه گذاری میلیاردها دلاری عربستان جهت براندازی اخوانی ها در مصر بودیم تا با قبضه قدرت توسط نظامیان به رهبری «عبد الفتاح السیسی»، وزیر وقت دفاع مصر از سوم ژوئیه 2013 به تدریج مناسبات قاهره – ریاض رو به بهبودی گذارد.
 
اما سفر آوریل گذشته ملک سلمان به مصر و توافق السیسی با سلمان در انتقال حاکمیت دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» که مخالفت های گسترده طیف های مختلف جامعه مصر را به همراه داشت، همچون جرقه ای بود که خرمن روابط قاهره – ریاض را به آتش کشید و در این بین جامعه خبرنگاران و روزنامه نگاران مصر نقشی بسیار مهم در این پرونده ایفا کرده و صف اول تقابل مصری – سعودی را از آن خود کردند.
 
رسانه های مصر صف اول مبارزه
به این ترتیب خیلی زود انتقادات رسانه ها و اصحاب رسانه مصر که السیسی را «خائن» به وطن توصیف کرده بودند، علیه اقدام دولت این کشور در چشم پوشی از این دو جزیره و فراهم کردن توسعه نفوذ سعودی ها در مصر در صدر اخبار شبکه های بین المللی عربی و غیر عربی قرار گرفت که در مرحله اول عمدتا بر ارائه مستندات تاریخی مالکیت مصر بر تیران و صنافیر متمرکز بود.
 
حمله رسانه های مصری و فعالان رسانه این کشور علیه سعودی ها چنان شدید بود که مستقیما شخصا ملک سلمان را هدف گرفته و او را به حمایت از تروریسم متهم کردند.
 
باسم یوسف: مزایده مصر
«باسم یوسف»، از مجریان برنامه های طنز  در شبکه اجتماعی توئیتر، این اقدام السیسی را به چوب حراج زدن به وطن و به مزایده گذاشتن جزایر مصری تشبیه و به تسمخر نوشته بود: «نزدیک بیا، نزدیک بیا ای پاشا، جزیره یک میلیارد، اهرام هریک دو میلیارد و دو مجسمه نیز اشانتیون است».
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«باسم یوسف»، از مجریان برنامه های طنز
 
همچنین یک روزنامه نگار مصری با انتشار کاریکاتوری درباره به حراج گذاشتن اهرام، اعتراض خود را به واگذاری و حراج جزایر تیران و صنافیر اینگونه نشان داد.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
کاریکاتور واگذاری و حراج جزایر تیران و صنافیر
 
تظلم خواهی اصحاب رسانه مصر
در ادامه واکنش منفی بسیاری از اصحاب رسانه و شخصیت های فرهیخته مصر، 10 نفر از معارضان این اقدام، از جمله باسم یوسف با صدور بیانیه ای، «توافق نظام غیر مردمی مصر را قاطعنامه و به شدت محکوم و رد کردند».
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
انتشار بیانیه تظلم خواهی مخالفان واگذاری دو جزیره
 
کاربران مصری فضای مجازی در اعتراض به وطن فروشی السیسی، هشتک طنز «عواد باع ارضه» (عواد زمینش را فروختت) را در توئیتر ترند و این اقدام را فاقد هرگونه توجیه حتی از نظر اقتصادی عنوان کرده بودند: «طبق توافق، ریاض موظف است، سالانه 2.5 میلیارد دلار به مصر بپردازد. در حالی طرفین روی رقم 2.5  میلیارد دلار توافق کرده اند که تنها ظرفیت استخراج سالیانه نفت و گاز این دو جزیره، تقریبا دو برابر این رقم است! به این موارد انبوه ثروت های طبیعی، فرصت های اقتصادی و صنایع فعال در دو جزیره را بیفزایید تا اطمینان حاصل کنید، این توافق از نظر اقتصادی شدیدا به زیان مصر است»!
 
 «رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی
 انتشار بیانیه تظلم خواهی مخالفان واگذاری دو جزیره
 
امضا کنندگان این بیانیه ثروت نافع، سیف عبد الفتاح، عبد الرحمن یوسف، حاتم عزام، عمرو دراج، طارق الزمر، ایمن نور، ایهاب شیحه، یحیی حامد و محمد محسوب بودند.
 
فهمی هویدی: اسرائیل از قبل اگاه بود
«فهمی هویدی»، روزنامه نگار، تحلیلگر، نویسنده و پژوهشگر برجسته مصری و جهان عرب در مقاله ای که روزنامه مصری الشروق آن را منتشر کرد، نحوه تعامل سعودی ها با دو جزیره تیران و صنافیر را بسیار توهین آمیز عنوان کرده و می نویسد: آسان نیست، صبح از خواب بیدار شوی و ناگهان دریابی آنچه در مدارس آموزش داده شده، نقشه ها، بروشورهای گردشگری و شعرها و سروده ها همه نادرست بوده است.
 
هویدی موضوع شوک آورتر را تعامل دولت مصر می داند و تاکید می کند: بیانیه دولت درباره جزایر مصری به گونه ای تنظیم و صادر شد، گویی یکی از بیانیه های مربوط به سفر پادشاه عربستان به مصر است و تصمیم گیری درباره آنها در حیطه اختیارات فردی است.
 
هویدی با افشای اینکه نامه نگاری درباره وضعیت این دو جزیره میان مصر و عربستان از دهه پنجاه جریان داشته، می پرسد: نمی دانم چرا کسی به وضعیت آنها قبل از تاسیس حکومت سعودی در سال 1932 اشاره نمی کند، شاید به این خاطر که تمام نقشه های پیش از این تاریخ تیران و صنافیر را از آن مصر می دانستند.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«فهمی هویدی»، روزنامه نگار، تحلیلگر، نویسنده و پژوهشگر برجسته مصری و جهان عرب
 
وی با اشاره به اینکه اسرائیل چند هفته قبل از اعلام این خبر در قاهره حکومت مصر را از موضوع آگاه کرده بود، می نویسد: مذاکره میان مصر و عربستان درباره این دو جزیره از ژوئیه 2015 آغاز شده بود.
 
المصری الیوم: توقیف نشر
روزنامه «المصری الیوم» با انتشار مقاله ای تحت عنوان «دو جزیره و یک دکترای افتخاری به سلمان رسید و میلیاردها دلار به مصر» به شدت از سیاست مصر و تعامل توهین آمیز عربستان سعودی با مصر درباره تیران و صنافیر به خاک خود انتقاد می کند.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
 توقیف روزنامه «المصری الیوم»
 
مدیر کمیته اجرایی الأهرام و درگیری با سفیر عربستان
«احمد السيد النجار»، مدیر کمیته اجرایی روزنامه معروف و سرشناس مصری «الأهرام» به دلیل اعتراض به اقدام حکومت مصر در واگذاری جزایر تیران و صنافیر و ارائه اسناد تاریخی مالکیت مصر بر این دو جزیره در صفحه توئیتر خود و تاکید بر مصری ماندن آنها تا ابدیت، از سمت خود در روزنامه الاهرام برکنار و از انتشار مقالات ممنوع و صفحه توئیترش هم مسدود می شود.
 
 «رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی
«احمد السيد النجار»، مدیر کمیته اجرایی روزنامه معروف و سرشناس مصری «الأهرام»
 
اما مهمترین دلیل برکناری النجار درگیری وی با «احمد القطان»، سفیر عربستان در قاهره شب پیش از انتشار دیدگاهش در توئیتر بود. این درگیری وقتی رخ داد که «نذیر الغرباوی»، سفیر الجزایر النجار و قطان را به مراسم شامی دعوت می کرد که «اخضر ابراهیمی»، فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوریه نیز در آن حضور داشت. طی میهمانی بین النجار و قطان اختلاف نظر درباره تیران و صنافیر رخ می دهد که منتهی به درگیری لفظی و سرانجام زد و خورد بین دو طرف و ترک میهمانی توسط سفیر سعودی و روز بعد خروج از مصر و بازگشت وی به ریاض می شود.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«احمد القطان»، سفیر عربستان در قاهره
 
نویسنده معروف مصری و نزدیک به السیسی: عربستان عامل خون ریزی های سوریه
«ابراهیم عیسی»، از نویسندگان معروف و نزدیک به ریاست جمهوری مصر، از جمله اولین کسانی است که سیاست های ملک سلمان را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: عامل پیوستن جوانان مصر به گروه های تکفیری - تروریستی، ایدئولوژی وهابیت است.
 
ابراهیم عیسی در برنامه زنده «مع ابراهیم عیسی» که از شبکه ماهواره ای «القاهره و الناس» پخش می شد، ضمن انتقاد شدید از دولت مصر به دلیل عدم نظارت بر ترویج وهابیت در کشور، گفت: دولت مسیر را برای ترویج وهابیت و جذب جوانان به گروه های تکفیری هموار کرده است.
 
وی در ادامه خواستار توقف سریع نشر اندیشه های وهابی شده بود و از دولت مصر به دلیل عدم مقابله با انتشار وهابیت در کشور انتقاد کرد. عیسی از جمله اولین کسانی است که سیاست ملک سلمان را مورد انتقاد قرار داد و عربستان، قطر و ترکیه را به خاطر تامین مالی تروریسم، عامل خونریزی ها در سوریه دانست.
 
عیسی با ادعای اینکه مسئولان سرویس های اطلاعاتی و امنیتی عربستان عملیات تروریستی گروه «جبهه النصره» را با «صدام الجبلی»، یکی از سرکرده های میدانی این گروه هماهنگ می کردند، تاکید کرده بود: آمارها نشان می دهند، 90 درصد انفجارهای تروریستی در سوریه وعراق را عربستانی ها انجام می دهند.
 
نویسنده معروف مصری: همه تروریست ها وهابی اند
«ابراهیم عیسی» همچنین در یک برنامه زنده ماهواره ای، ضمن معرفی عربستان به عنوان مرکز تروریسم در منطقه بیان کرد: وهابیتی که عربستان تلاش می کند، آن را به جهان صادر کند، خود منبع اصلی تروریسم در منطقه است، هیچ تروریست مسلمان نمایی را نمی توان در گوشه ای از جهان یافت، مگر اینکه بر آیین «وهابیت» باشد.
 
وی خطاب به دولت مصر تاکید می کند: چرا با عربستان به عنوان «مهمترین عامل نابودی سوریه به دلیل سرمایه گذاری روی داعش» برخورد نمی کند، چرا کسی به عربستان اعلام نمی کند، تجاوز نظامی اش علیه یمن، غیرقانونی و غیرشرعی است؟ آیا پولی که عربستان به شما می پردازد، این قدر زیاد است که چشمان تان را بر روی حقیقت بسته است؟
 
چهره‌ معروف رسانه ای مصر: مقرن مناسب ترین گزینه برای مصر
«یوسف الحسینی»، از دیگر چهره‌ های معروف رسانه ای مصر نیز که به عنوان یکی از افراد نزدیک به دفتر رئیس جمهور این کشور شناخته می شود، از جمله منتقدان دیرین خاندان سعودی است. وی حتی پیش از تکیه زدن سلمان بر تخت سلطنت به دلیل بیماری آلزایمر، وی را شایسته سلمان نیافته بود.
 
وی پیش بینی کرده بود که مصر در دروان سلطنت سلمان روزهای سختی پیش رو خواهد داشت و به قدرت رسیدن شاهزاده مقرن را بهترین گزینه برای مصر عنوان کرده بود.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«یوسف الحسینی»، مقرن را مناسب ترین گزینه برای مصر می دانم   
     
وی به شدت از «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان انتقاد کرده و با اشاره به نقش وی در براندازی «بندر بن سلطان» در ریاست دستگاه اطلاعات عربستان، او را متهم می کند، تلاش دارد، وزارت دفاع سعودی را در قبضه خود بگیرد.
 
انتقاد الحسینی به شاهزادگان سعودی ختم نمی شود، بلکه مفتی های وهابی عربستان مانند ابن باز و ابن عثيمين و حتی ابن تيمية را در برمی گیرد و آنها را خدایگان خون و خونریزی توصیف می کند.
 
وی با تمسخر نام عملیات ائتلاف عربستان ضد یمن (طوفان قاطعیت) اظهار داشت: توفان معنایی بسیار قوی دارد درحالیکه اتفاقاتی که امروز در یمن شاهد هستیم، به هیچ وجه شبیه توفان نیست.
 
حمایت مصر از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت چنان خشم سعودی ها را برانگیخت که دهم اکتبر گذشته قطع کمک نفتی این کشور به مصر را اعلام کردند. بد عهدی شرکت نفت عربستان سعودی «آرامکو»، در حالی صورت گرفت که ریاض و قاهره هنگام سفر ملک سلمان به مصر توافقی به ارزش 23 میلیارد دلار امضا کرده بودند که براساس آن ریاض متعهد می شد مدت پنج سال ماهیانه 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر صادر کند، موضوعی که جنگ رسانه ای مصر علیه سعودی ها را وارد مرحله جدیدی کرد، به ویژه آنکه کمتر از 20 روز بعد در 28 اکتبر شرکت بین‌ المللی تساهیل که مسئولیت صدور ویزای عربستان در قاهره را برعهده دارد، از توقف اعطای ویزا عربستان به شهروندان مصری خبر داد.
 
در این مرحله از رویارویی رسانه های مصری با حکومت عربستان سعودی، اصحاب رسانه مصر از مواضع سعودی ها در بحران سوریه، تجاوز نظامی علیه یمن و تلاش برای انتشار وهابیت تکفیری در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی انتقاد و بر عدم وابستگی مصر به عربستان تاکید کردند.
 
سردبیر الیوم السابع: لغو سفر حج
«خالد صلاح»، سردبیر روزنامه «الیوم السابع» نیز پیشنهاد کرد: «مردم مصر سال آتی از شرکت در مناسک حج واجب و عمره خودداری کنند تا از یک سو، باعث صرفه‌ جویی ارزی برای مصر شوند و از سوی دیگر از سوددهی به عربستان جلوگیری کرده باشند».
صلاح از مردم مصر خواست، به هر طریق ممکن و هر قدر هم سخت باشد، از کمک های سعودی ها چشم پوشی کنند.    
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
خالد صلاح و پیشنهاد لغو حج عمره
 
احمد موسی: حمایت از هشتگ «#مصر زانو نخواهد زد»
«احمد موسی»، از شخصیت ‌های شناخته ‌شده تلویزیون مصر، در برنامه تلویزیونی خود به عربستان حمله کرده و با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند با آرد، بنزین، گاز، سلاح یا دلار بر مصر فشار وارد کند و ضمن انتقاد از سیاست های عربستان، حمایت خود را از هشتگ «#مصر زانو نخواهد زد» اعلام کرد.
 
موسی گفت: «مقابل هرکه بخواهد علیه ما توطئه و وادار به تسلیم کند و تحت فشار قرار دهد، ایستادگی خواهیم کرد». وی در برنامه «برعهده من» که مسئولیت اجرایش را عهده دار است، خطاب به سعودی ها گفت: «اگر مصر نبود، معلوم نبود شما الان چه می کردید»؟
 
 «رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی
 احمد موسی و حمایت از هشتگ «#مصر زانو نخواهد زد»
 
الوطن چاپ قاهره: عربستان مامن تروریسم
روزنامه «الوطن» چاپ قاهره نیز در شماره روز چهارشنبه 13 آوریل مقاله‌ ای تحت عنوان «عربستان بهای حمایت از تروریسم و گروه های مسلح را پرداخت می کند» به شدت عربستان و سیاست هایش در دوره سلمان را مورد حمله قرار داده و توضیح می دهد، چگونه این کشور به مامن و پایگاه گروه های تروریستی در منطقه تبدیل شده است.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
روزنامه «الوطن» چاپ قاهره و انتشار مقاله ای تحت عنوان «عربستان بهای حمایت از تروریسم و گروه های مسلح را پرداخت می کند»
 
مجری مصری: غیرممکن است، مصر به خاطر نفت تن به خفت دهد  
«لمیس الحدیدی»، فعال رسانه ای و مجری مصری در برنامه خود به نام «هنا العاصمه» (اینجا پایتخت است) که از شبکه سی بی سی پخش می شود، تاکید کرد: «مبادا سعودی ها این سودا را در سر بپرورانند که با ترفند نفت می توانند، مردم مصر را وادار کنند، در برابرشان سر خم کنند،  غیر ممکن است، با کمک های نفتی بتوانید، مردم مصر را تسلیم کنید و محال است، مصری ها به این خفت تن دهند».
 

 «رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی
«لمیس الحدیدی»، فعال رسانه ای و مجری مصری:  غیر ممکن است، مصر به خاطر نفت تن به خفت دهد  
 
الحدیدی می افزاید: مصری ها خوب بدانند، اگر قرار است، نیاز و تنگنای سوختی خود را از طرف های خارجی تامین کنیم، آن طرف عربستان نخواهد بود، حتی اگر مجبور شویم، از اسرائیل گاز و نفت بخریم، چون هم ارزان تر و هم نزدیک تر است.
 
 
نویسنده مصری: شاهزاده جوان سعودی کشورش را به ورطه هلاکت سوق می دهد
«عبد الله السناوی»، نویسنده و تحلیلگر مصری در مقاله ای تحت عنوان «عربستان به کجا می رود»، برای اولین بار در تاریخ رسانه های مصر مستقیما از رژیم سعودی و رهبرانش به ویژه رهبران جوانش و شخص «محمد بن سلمان» به شدت انتقاد و او را عامل گرفتاری کشورش در جنگ یمن معرفی می کند.
 
السناوی در این مقاله که روزنامه «الشروق» آن را منتشر کرد، تاکید می کند، بحران یمن با جنگ حل نخواهد شد و بن سلمان با برافروختن آتش جنگ در یمن تنها سرمایه های ملی عربستان را به موازات کاهش قیمت نفت بر باد می دهد.
 
وی پافشاری سعودی ها جهت انتقال حاکمیت تیران و صنافیر به عربستان را تلاش بن سلمان برای قدرت نمایی توصیف می کند تا به این طریق با از پیش رو برداشتن «محمد بن نایف»، ولی عهد عربستان راه رسیدن خود به قدرت را همواره کند.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«عبد الله السناوی»، نویسنده مصری شاهزاده جوان سعودی کشورش را به ورطه هلاک سوق می دهد
 
عضو تحریریه الاهرام: عربستان شمشیر دشمنی را از رو بسته
«محمد مهدی علام»، از اعضای تحریریه روزنامه الاهرام در مقاله ای تحت عنوان «عربستان شمشیر دشمنی را از رو بسته است»، ضمن انتقاد از موضع خصمانه عربستان تصریح می کند: اختلاف با مصر بر سر برخی مسائل منطقه نباید به معنی شمشیر دشمنی کشیدن روی مصر و یا شروع برخی اقدامات برای بی ثبات کردن قاهره و یا تلاش برای ارائه این تصویر باشد که ما می توانیم، به دلیل مخالفت مصر با رویکردهای مان، آن را به زانو در آورده و خوار کنیم.
 
وی بر ضرورت بازنگری در تمام کمک های خارجی و لغو بخشی از کمک های غیر ضروری تاکید می کند و می افزاید: شایسته مصر نیست، با خفت و زانو زدن در برابر دیگران عزت و کرامت خود را از بین ببرد.
 
 
نویسنده معروف و نزدیک به السیسی: چرا برای تبرئه آل سعود تلاش می کنید
«ابراهیم عیسی»، سردبیر روزنامه مصری «المقال» و از فعالان رسانه ‌ای نزدیک به السیسی در پی فاجعه منا در مقاله‌ ای تند و انتقادآمیز علیه کسانی که از عربستان دفاع و مسئولیت این رژیم در بروز فاجعه اخیر را انکار می‌ کنند، چنین نوشت: چرا برای تبرئه سعودی از مسئولیت جان باختن حجاج تلاش می‌ کنند؟، چرا السیسی به جای تسلیت گفتن، به مصری ها به خاطر جان باختن حجاج اشان، به شاه عربستان تسلیت گفت؟ چرا ایران به دستاویز و بهانه عربستان برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی و قصور آل سعود در اداره حج تبدیل شده است؟ آیا آنچه رخ داد، یک جنایت طراحی شده و توطئه بود یا سهل انگاری و کوتاهی؟
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
تصویر مقاله «عماد حمدی» تحت عنوان « یک کلام، خون حجاج بر گردن آل سعود است» منتشر شده در روزنامه مصری «المقال»
 
عیسی در ادامه به خاطر فاجعه مشعر منا چندین مطلب انتقادی به قلم «عماد حمدی» تحت عنوان « یک کلام، خون حجاج بر گردن آل سعود است» و «طارق ابوسعد» تحت عنوان «افکارسلفی وهابی عامل کشته شدن حجاج در منا» و «محمود صلاح» تحت عنوان «چطور به کسی پیام تسلیت می‌دهی که حکومتش باعث و مسبب فاجعه عظیم منا شد؟» علیه عربستان منتشر کرد.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
نمونه از جنگ روانی رسانه های مصری در محکومیت تجاوز نظامی عربستان علیه یمن
 
صاحب انتشارات «میریت»: لعنت خدا بر حکومت سعودی و بنیانگذاران آن
«محمد هاشم»، ناشر بزرگ مصری و صاحب انتشارات «میریت» در واکنش به واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان با بیان اینکه السیسی می خواهد، جزایر ما را به عربستان بفروشد، گفت: خداوند حکام سعودی و بنیانگذاران حکومت آل سعود و هر کسی که پایه گذار چنین سیاست هایی در این حکومت بوده، لعنت کند.
 
 «رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی
«محمد هاشم»، ناشر بزرگ مصری و صاحب انتشارات «میریت
 
فعال‌ رسانه ‌ای مصری: وهابیت و کتابهای ابن تیمیه، منشأ آدم‌ کشی‌ است «ابراهیم عیسی» بار دیگر در انتقاد از سیاست های عربستان، علمای اسلام را به دلیل عدم برخورد با اندیشه های ابن تیمیه و آموزه های وهابی که قائل به جواز کشتار مسلمانان است، مورد انتقاد قرار می دهد
 
وی در برنامۀ تلویزیونی خود «با ابراهیم عیسی» که از شبکۀ ماهواره ای «القاهره و الناس» پخش می شود، گفت: طبیعی است کسانی که خود را در میان مردم منفجر می کنند اسلامگرا خوانده شوند، زیرا آنها برای این کارشان به کتاب های اسلامی استناد می کنند.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
ابراهیم عیسی وهابیت و کتاب های ابن تیمیه، منشأ آدم‌ کشی‌ می داند
 
ابراهیم عیسی تاکید کرد: عاملان انفجار پاریس، به نام اسلام، آدم می کشند و در توجیه اقدامات خود به احادیث نبوی در کتاب بخاری و آموزه های ابن تیمیه و وهابیت استناد می کنند.
 
وی از علمای اسلام خواست، برای مردم توضیح دهند اسلام، ربطی به ابن تیمیه و آموزه هایش ندارد و خطاب به آنها گفت: به انسانیت رحم کنید، به حرف بیایید و بگویید، این کوتاه بینی و نگرش غلط از اسلام، کفر است. سکوت شما حرام است، تا کی می خواهید ساکت بنشینید؟
 
اما جدیدترین دور از رویارویی رسانه های مصری با رژیم سعودی به 30 اکتبر گذشته باز می گردد، وقتی «ایاد مدنی»، دبیر کل سعودی سازمان همکاری اسلامی در نشست تونس حین مورد خطاب قرار دادن «الباجی السبسی»، رئیس جمهور تونس به اشتباه وی السیسی خوانده و با تمسخر از وی سوال می کند که آیا در یخچال شما چیزی بیش از آب یافت می شود (به دلیل فقر).
 
نویسنده مصری: باید با تروریسم دولتی سعودی ها مقابله کرد
«امینه فواد»، نویسنده مصری در واکنش به این توهین می نویسد: صبر مردم مصر در قبال عربستان پایان یافته و باید با تروریسم دولتی سعودی ها که غیر قابل تحمل شده، مقابله کنند.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
«ایاد مدنی»، دبیر کل سعودی سازمان همکاری اسلامی
 
سردبیر الوطن: برخوردهای عربستان خارج از نزاکت و عرف دیپلماتیک است
«محمود الکردوسی»، سردبیر روزنامه الوطن مصر نیز اظهارات مدنی توهین آشکار حکومت عربستان به مصر و رئیس جمهور آن دانست و تاکید کرد: این تعامل خارج از عرف و نزاکت دیپلماتیک است.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
کاریکاتورهایی که توافق تیران – صنافیر را به سخره گرفتند
 
اهرم های قدرتی که در جهان عرب نادیده گرفته شده اند
آنچه به آن اشاره شد، تنها بخشی از جنگ رسانه ای و روانی به راه انداخته شده از سوی رسانه های مصری و اصحاب رسانه این کشور بود که حکومت سعودی را به شدت تحت فشار قرار داده و آل سعود را چنان به چالش کشید که بسیاری از مقامات مسئول سعودی برای فرار از نیش و گزند رسانه های مصری این رسانه ها را به مزدوری برای کشورهای دیگر، از جمله امارات متحده عربی متهم کرده و این تقابل را بخشی از توطئه امارات علیه عربستان عنوان کردند.

تقابل رسانه های مصری با عربستان سعودی برای اولین در جهان عرب و منطقه نشان داد، چگونه می توان بدون دست بردن به سلاح و رویارویی نظامی و برجا گذاشتن هزاران کشته و زخمی از ملل منطقه از تمامیت ارضی و استقلال کشور خود چه در مقابل دشمن خارجی و چه در برابر نظام حاکم دفاع و حمایت کرد. و همانطور که اول مطلب اشاره شد این انتقادات تا حد زیادی جواب داده و مقامات مصری مواضع ضد سعودی خود را افزایش داده و حکم دادگاه مبنی بر ابطلال توافقنامه دو جزیره، نمونه ای برای جواب گرفتن فشار رسانه‌ای است.
 
«رسانه های مصر»، نوک پیکان تقابل مصری - سعودی 
پرچمداران جنگ رسانه ای مصر علیه عربستان

جنگ روانی و رسانه ای اصحاب رسانه مصر علیه عربستان سعودی درحالی صورت می گیرد و با موفقیت پیش می رود که بارها سازمان های حقوق بشری و نهادهای مدافع آزادی بیان و رسانه حکومت مصر را به خاطر سرکوب شدید آزادی ها به ویژه علیه خبرنگاران مورد انتقاد قرار داده و محکوم کردند و خواستار کاهش فضای نظارت و کنترل و سانسور مطبوعات در مصر شدند، اما حضور پر رنگ و اثرگذار رسانه های مصری در جبهه دفاع از تمامیت ارضی و استقلال مصر نشان داد، رسانه و اصحاب رسانه در سخت ترین شرایطی و تحت شدیدترین فشارها و سانسورها می تواند، به وظیفه خود در دفاع از کشور عمل کند.

رسانه های مصر و حضور موفق آنها در مقابله با تجاوزات و تعدی های رژیم سعودی نشان داد، می تواند، به الگویی در جهان عرب و برای کشورهای عربی و اسلامی جهت مقابله با خطراتی که این کشورها را تهدید می کند و دفاع از ملل و وطن های عربی و اسلامی تبدیل شود.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:29 دی 1395 - 16:06

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد