اوصاف شیعیان

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امام علی علیه السلام :

«من کان من شیعتنا عالما بشریعتنا فاخرج ضعفاء شیعتنا من ظلمة جهلهم الی نور العلم الذی حبوناه به، جاء یوم القیامة و علی راسه تاج من نور یضی ء لاهل جمیع العرصات » . (1)

هر کس از شیعیان ما که به دین ما آگاه باشد و ضعیفان از شیعیان ما را از تاریکی جهل برهاند و به روشنایی علمی که بدو بخشیده ایم درآورد، در حالی وارد محشر می شود که بر تارکش تاجی از نور است و همه اهل محشر را روشنی می بخشد .

× امام باقر علیه السلام :

«ما شیعتنا الا من اتقی الله و اطاعه و ما کانوا یعرفون الا بالتواضع والتخشع و اداء الامانه و کثرة ذکر الله والصوم والصلاة والبر بالوالدین و تعهد الجیران من الفقراء و ذوی المسکنة والغارمین . . .» . (2)

شیعه ما نیست جز کسی که پروای خدا دارد و او را پیروی کند، شیعه ما را نتوان شناخت جز با تواضع، افتادگی، ادای مانت بسیاری ذکر خدا، روزه، نماز، نیکی با پدر و مادر، رسیدگی به همسایگان نیازمند و مستمند و بدهکاران . . .

× امام باقر علیه السلام :

«یا جابر بلغ شیعتی عنی السلام و اعلمهم انه لاقرابة بیننا و بین الله عزوجل و لایتقرب الیه الا بالطاعة له، یا جابر من اطاع الله و احبنا فهو ولیینا، و من عصی الله لم ینفعه حبنا» . (3)

ای جابر سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان اعلام کن که میان ما و خدای عزوجل خویشاوندی نیست و کسی جز با طاعت و بندگی به او تقرب نیابد . جابر! هر که خدا را فرمان برد و ما را دوست بدارد دوست ماست و هر که نافرمانی خدا کند محبت ما به حالش سودی ندارد .

× امام باقر علیه السلام :

«ابلغ شیعتنا انهم اذا قاموا بما امروا انهم هم الفائزون یوم القیامة » . (4)

به شیعیان ما ابلاغ کن که هرگاه آنها وظایف دینی خود را انجام دهند، روز قیامت آنها بی تردید رستگارانند .

× امام صادق علیه السلام :

«شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الورع و اهل الفتح والظفر» . (5)

شیعیان ما اهل هدایتند و پرهیزکاری و خیر و ایمان و اهل گشایش و پیروزی .

× امام صادق علیه السلام :

«شیعتنا اهل الورع والاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد والعبادة » . (6)

شیعیان ما اهل پارسایی و کوشش، اهل وفا و امانتداری و اهل زهد و عبادتند .

× امام صادق علیه السلام :

«معاشر الشیعة کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا، قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوها عن الفضول و قبیح القول » . (7)

ای گروه شیعیان! همواره زینت ما باشید و مایه ننگ ما نگردید، با مردم نیک سخن گویید، مراقب زبان خود باشید و آن را از گفتار بیهوده و زشت باز دارید .

× امام صادق علیه السلام :

«یابن جندب بلغ معاشر شیعتنا و قل لهم: لاتذهبن بکم المذاهب فوالله لاتنال ولایتنا الا بالورع والاجتهاد فی الدنیا و مواساة الاخوان فی الله و لیس من شیعتنا من یظلم الناس » . (8)

ای پسر جندب! به شیعیان ما بگو: راهها و روش های گوناگون شما را از راه نبرند، به خدا سوگند هیچ کس به جرگه ولایت ما در نمی آید مگر با رعایت پارسایی و تلاش در [بهره وری از] دنیا و همیاری با برادران دینی و هر کس به مردم ظلم کند شیعه ما نیست .

× امام حسن عسکری :

«ان الرجل منکم اذا ورع فی دینه و صدق فی حدیثه و ادی الامانة و حسن خلقه مع الناس قیل: هذا شیعی فیسرنی ذلک » . (9)

بی گمان هر کس از شما در دینش پارسایی ورزد و در سخنش راست گوید و امانت را باز گرداند و با مردم خوشخویی پیشه کند، گفته می شود: چنین کسی شیعه است و این مرا شاد می گرداند .

 


پی نوشت ها: -

1) بحار، ج 2، ص 2 .

2) تحف العقول، ص 295 .

3) بحار، ج 78، ص 183 .

4) بحار، ج 2، ص 29 .

5) کافی ج 2، ص 233 .

6) بحار، ج 68، ص 167 .

7) بحار، ج 11، ص 310 .

8) تحف العقول، ص 303 .

9) بحار، ج 78، ص 372 .

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:12 اسفند 1395 - 16:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد