از رفتار غیراخلاقی تا توجیهات وزیر فرهنگ / آیا صالحی خود را بالاتر از هنرمندان می‌داند!؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

پس از توهین عباس آخوندی به اصحاب رسانه این بار نوبت به امیری صالحی رسید تا توهین به هنرمندان را در کارنامه پرفروغ خود قرار دهد تا نشان دهد که هنرمندان بعنوان بازیچه آنها قرار دارد.

 پس از فروکش کردن تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری مهمترین نکته‌ای که پس از مشخص شدن رئیس جمهور دوازدهم در ذهن اهالی فرهنگ و هنر تبدیل به دغدغه شد این است که دولت جدید در بخش فرهنگ و هنر که یکی از مهمترین بخش‌های اساسی هر جامعه محسوب می‌شود و همچنین برای استمرار آرامش و شکوفایی در این عرصه و رفع نقائص موجود چه تدابیری را می‌اندیشد؟

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز انتخابات و با حضور در پای صندوق رأی در حسینیه جماران در واکنش به حمایت یکی از خوانندگان کشور به کاندیدای اصولگرا، با زبان تند و کنایه‌آمیز خود، پرخاشگری‌ای نسبت به حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی انجام داد و گفت: "من به کاندیدای عزیزی که در صحنه رقابت است پیام می‌دهم که اگر واقعا نیاز به حمایت هنرمندان داشتید به من پیام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم." این جملات در حالی بر زبان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت روحانی جاری شد که گویی هنرمندان این مرز و بوم همه بازیچه این فرد هستند و همانند موم در دست او قرار دارند و می‌تواند با آنها بازی کند و به هر شکلی که می‌خواهد درآورد.

این توهین‌های جناب وزیر آن هم در دولتی که بارها شعار "احترام به هنرمندان" در آن زده شد و در مرحله شعار باقی ماند و به مرحله عمل نرسید و هنرمندان آن، مورد بی‌احترامی و بی‌حرمتی‌های بسیاری قرار گرفتند، با واکنش‌های تند و به حق برخی از هنرمندان و هنردوستان سینما و تلویزیون قرار گرفت و به آن پاسخ دادند.

رضا کیانیان بازیگر کشورمان در اینستاگرام خود به توهین‌های وزیر ارشاد واکنش نشان داد و نوشت: "هموطنان عزیزم من اصلا خوشحال نیستم برای برد جناحی! هرگز! چون جناحی فکر نمی‌کنم. خوشحالم برای آینده ایران. از این لحظه به بعد همه ما پرسشگریم! و رئیس جمهور و وزرای ایشان باید پاسخگو باشند… به همه ما! و همین اول بِسْم الله، از وزیر ارشاد می‌خواهم به خاطر توهین ناخواسته‌ای که به هنرمندان کرده‌اند با صدای بلند عذرخواهی کنند!

می‌دانیم. اگر رئیس جمهور هست، به خاطر این است که مردم هستند! و به او رأی می‌دهند! و اگر وزیر ارشادی هست، چون هنرمندان هستند! وزارت ارشاد بدون هنرمندان معنا ندارد! و اگر هنرمندان وارد عرصه انتخابات می‌شوند به خاطر احساس مسئولیتی‌ست که برای آینده کشور دارند! نه برای خوش خدمتی! بدانید! هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند! که به اشاره‌ای خوش رقصی کنند! منتظر توضیح و عذر خواهی شما هستم!

مسعود جعفری جوزانی کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون در پیامی تصویری گفت: "آقای صالحی امیری من آدم ترسو و آدم خودفروش و آدم فروش دیدم، اما در هیچ جای دنیا هنرمندی ندیدم که به دستور وزیر که هیچ به درخواست رئیس جمهور هم به کاری که عقیده ندارد تن در ندهد. آقای وزیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سربازخونه نیست، پوست خربزه هم زیاد است. یا علی."

سعید سهیلی هم از کارگردانان سینمای ایران در پستی در اینستاگرام، به انتقاد از اظهارات وزیر ارشاد پرداخت و گفت: "رقبای آقای روحانی سلام. چنانچه هر کدام از شما رئیس جمهور شد، لطفا بفرمایید ما هنرمندان یک وزیر از نوع ارشاد براتون جور کرده بفرستیم. نام ایشان هنوز محفوظ است."

رضا ایرانمنش در مصاحبه‌ای با ابراز تعجب از این جملات صالحی امیری تنها به گفتن جمله‌ای کوتاه اکتفا کرد و افزود: اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی "به ما هم برخورد".

 

در ادامه این موج از نارضایتی هنرمندان از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در بیانیه‌ای نسبت به موج توهین‌ وزیر فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید غافل نماند و اعلام کرد که «جناب آقای دکتر صالحی امیری وزیر ارجمند فرهنگ و ارشاد اسلامی سلام. گذر از هیاهوهای کاذب و استقرار در این شادمانی ملی و همدلی تاریخی، بر همه ما واجب است. با آنچه که از مرام و اخلاق در شما می‌شناسیم یقین داشتیم که در گفتگوی منتشر شده، هیچ قصدی بابت طعنه و توهین به جامعه محترم فرهنگی-هنری کشور نداشته‌اید، اما بپذیرید که سوءتفاهم به وجودآمده می‌توانست در روند ارتباط ساختارمند میان اهالی فرهنگ و هنر با حضرتعالی خلل ایجاد کند. شکر و سپاس که با نشر پوزش صمیمانه شما، یک بار دیگر بر سعه صدر و باور به گفتمان فرهنگی دولت تدبیر و امید، مهر تائید زده شد. هیچ یک از ما مصون از خطا و اشتباه نیستیم؛ آنان که روش پوزش خواهی را برمی‌گزینند، یقیناً در گسترش مکارم اخلاقی، سربلند می‌مانند».

پس از آن کیومرث پوراحمد هم نسبت به این اظهارنظرات ابراز ناراحتی کرد و گفت: "حرف – وزیر فرهنک و ارشاد - نسنجیده بود و مگر هنرمند کارگر است؟ که با تلفنی سر کاری برود؟ هر آدمی تشخص، تفکر واستقلال دارد و ایشان – جناب صالحی امیری - حرف زشتی زده است.

از این نکته نباید غافل شد که این اولین و حتی آخرین باری نبوده که وزیران دولت تدبیر و امید به اصحاب رسانه و جامعه هنری توهین کرده‌اند و حالا و پس از سکانداری دوباره دولت روحانی و زمامداری سیدرضا صالحی امیری بر مسند وزارت فرهنگ و  فشارهای حاصله راهی جز عذرخواهی در آن ندید و جناب وزیر در توجیهی سخنان خود را طنزگونه دانست و خطاب به هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر اعلام کرد که هنرمندان بخش مهمی از جامعه هستند و وی هرگز قصد نداشته باعث دلخوری هنرمندان شود.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را در جایگاهی بالاتر از هنرمندانی می‌داند که برای آرامش و خوشحالی مردم، برای ارتقای فرهنگ این مرز و بوم، برای پیشرفت هنر کشور در سطح ملی و بین‌المللی، برای پیوند هنر و جامعه و ... تلاش‌های بسیاری کردند و افتخار زیادی خلق کردند؟ و یا هنرمندان محبوب کشور را بعنوان ابزاری برای بازیچه‌ قرار دادن آنها برای رسیدن به نیل اهداف خود می‌داند که به فرض محال هر یک از این استدلال‌ها باید پذیرفت که این گونه برخوردها و رفتارهای غیر اخلاقی و غیرانسانی از شخصی که وزارت ارشاد کشور را در دست دارد کاملا از هرگونه ادب و احترام به دور بوده و نباید توجیهی برای آن بیان شود.

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:31 اردیبهشت 1396 - 23:01

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد