وقتی امام رضا(ع) ۶۰ روز شیعیان علی(ع) را نپذیرفتند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

گروهی به منزل امام رضا(ع) شرفیاب شده و گفتند ما شیعیان علی(ع) هستیم و مایلیم امام را ببینیم؛ امام فرمودند:‌ من کار دارم، به آنها بگویید بازگردند. این اتفاق تا ۶۰ مرتبه تکرار شد تا اینکه امام آن‌ها را به حضور پذیرفت و دلیل این اقدام را فرمود.

 توجه به رعایت حقوق انسان‌ها، مورد اهتمام پیشوایان دین بوده است، هشتمین پیشوای شیعیان نسبت به ادای حقوق برادران،‌ اهمیت خاصی قائل شده‌اند، آن بزرگوار در احادیث متعدد بر این امر پافشاری کرده‌اند که در ادامه به نمونه‌ای از آن اشاره می‌شود:

علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) دربانی داشتند که وظیفه‌اش هماهنگی میهمانان بود، وی اظهار می‌دارد: زمانی که ولایت عهدی به امام پیشنهاد شد،‌ عده‌ای به منزل ایشان شرفیاب شدند و اظهار داشتند ما شیعیان علی(ع) هستیم و مایلیم امام را ببینیم. امام فرمودند:‌ من کار دارم، به آنها بگویید بازگردند.

آنان روز دوم در خانه امام برگشتند و همان جمله را گفته و قصد زیارت امام را داشتند، حضرت رضا (ع) همان جمله را به آنها گفتند، این ماجرا تا دو ماه هر روز تکرار می‌شد و آن عده هرگز نتوانستند ایشان را زیارت کنند. بعد از دو ماه آنها اظهار داشتند ما شیعیان حضرت علی (ع) هستیم و اگر بعد از گذشت 60 روز دشمنانمان بفهمند نتوانستیم مولایمان را ببینیم، خوشحال می‌شوند و باعث شرمندگی ما می‌شود و ما دیگر بیش از این توان تحمل شماتت دشمنانمان را نداریم.

حضرت رضا (ع) به آنان اذن ورود دادند، سلام کردند، اما امام جواب ندادند، قصد نشستن کردند اما ایشان به آنان فرمودند بایستند آنان در این حالت اظهار داشتند؛ یابن‌ رسول‌الله (ص) این چه حفای بزرگی است که در حق ما روا می‌داری و این چه ذلتی است که در حق ما انجام می‌دهی؟‌ امام رضا (ع) این آیه را تلاوت کردند: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ» و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست (اعمال زشت) خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند.

سپس امام اظهار داشتند:‌ به خدا سوگند جز به امر پروردگارم کاری نکردم، او شما را عتاب کرد. آن عده گفتند: چرا؟‌ امام در پاسخ فرمودند:‌ شما ادعا می‌کنید شیعه جدم علی‌بن ابی‌طالب(ع) هستید در حالی که شیعه او امام حسن و امام حسین (ع)، سلمان، ابوذر، مقداد و عمار هستند، آنان که با هیچ کدام از اوامر و نواهی او مخالفت نکردند، شما در بیشتر رفتارهایتان با مرام جدم علی(ع) مخالفت می‌کنید از انجام فرائض کوتاهی می‌کنید و نسبت به حقوق یکدیگر اهتمام ندارید. 

آنها اظهار داشتند: ای فرزند رسول خدا (ص) ما استغفار می‌کنیم از آنچه که گفتیم، هم اکنون می‌گوییم که ما فقط محب شما و مولا علی (ع) هستیم، امام در این حالت اظهار داشتند آفرین به شما دوستان و برادرانم سپس برخاستند و آنان را به سینه چسباندند. حضرت از دربانشان پرسیدند آنان چند بار آمدند؟ وی پاسخ داد: 60 بار، سپس اما برای آنها دعا و طلب استغفار کردند و به آنها گفتند خدواند از تمام گناهان شما گذشت. حضرت رضا (ع) سرانجام آنها و خانواده‌هایشان را مورد تفقد قرار دادند و پاداش‌های فراوانی به دفعات به آنها دادند.

- لینک کوتاه این مطلب

» فارس نیوز
تاریخ انتشار:8 مرداد 1396 - 15:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد