نماهنگ/ «مِرکاوا» در ۳۳ ثانیه

(بسم الله الرحمن الرحیم)

۵۰ تانک «مِرکاوا» در طول این جنگ صدمات جدی دیدند که ۸ دستگاه در میدان جنگ باقی ماندند و ۱۶ دستگاه با اصابت موشک های ضدتانک و ۶ دستگاه نیز با بمب کنارجاده‌ای آسیب دیده و از میدان خارج شدند

«مِرکاوا» (به معنای «ارابه»)، تانکِ سازمانی ارتش صهیونیستی است که نخستین نسل آن در سال ۱۹۷۸ وارد سازمانِ رزم «دولت یهود» شد. ماشین جنگی «اسرائیل» به این غولِ زره پوش، بسیار می بالد و با دامن زدن به افسانه سرایی های رسانه ای درباره ی آن، از تبدیلش به یک اسطوره ی تسلیحاتی، بهره ی فراوانی برده است.

تا کنون، ۴ مدل از این تانک ساخته شده‌است. آخرین مدل که «مارک ۴» نام دارد، از سال ۲۰۰۴ وارد خط تولید شد و در سال ۲۰۰۶، برای نخستین بار، در «جنگ ۳۳ روزه»، یک نبردِ تمام عیار را تجربه کرد. علی رغم تلاش «تل آویو» برای پنهان کردن حضور شکننده و دردسرسازِ «میرکاوا» در جنوبِ لبنان، آش به قدری شور شد که آشپزها هم نتوانستند آبروریزی «اسطوره ی زرهی» خود را کاملا پنهان کنند. بر اساس آماری که صهیونیست ها آن را تکذیب نکرده اند، ۵۰ تانک «مِرکاوا» در طول این جنگ صدمات جدی دیدند که ۸ دستگاه در میدان جنگ باقی ماندند و ۱۶ دستگاه با اصابت موشک های ضدتانک و ۶ دستگاه نیز با بمب کنارجاده‌ای آسیب دیده و از میدان خارج شدند (البته «حزب الله لبنان» ادعای دیگری دارد).

آن چه مشاهده می کنید، نماهنگی کوتاه اما تاثیرگذار است درباره ی «تانک مِرکاوا» که در طول روزهای جنگ ۳۳ روزه، بارها از شبکه «المنار» پخش شد:

دانلود

 

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:24 مرداد 1396 - 16:57

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد