ایالات متحده با صهیونیسم؛ کمک‌های شهرداری به مردم طوفان‌زده تگزاس منوط به همکاری با اسرائیل

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مدیریت کمک‌های مالی به طوفان‌زدگان از سوی شهرداری. همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما ...

 شهرداری دیکینسون در ایالت تگزاس صندوقی را تدارک دیده‌اند که از طرفی کمک‌های خیریه را دریافت می‌کند و از طرف دیگر، مردم طوفان‌زده و سیل‌زده می‌توانند با دانلود و تحویل آن بعد از امضا به شهرداری از وجوه آن برای بازسازی خانه یا محل کسب‌وکار خود بهره گیرند.

همه چیز خوب به نظر می‌رسد. با این حال یک نکته قابل تأمل موجب شده اعتراضاتی برانگیخته شود: هر فرد برای دریافت وجوه باید تعهداتی را در این فرم، امضا کند. برخی از آنها مربوط به حمایت از شهر و امثال آن است اما در یک مورد که کاملاً بیربط گنجانده شده است: فرد تعهد می‌دهد اکنون اسرائیل را بایکوت نکرده و تا پایان زمان توافق، یعنی هزینه‌کرد کامل وجوه و ارائه گزارش به شهرداری و ... اسرائیل را بایکوت نخواهد کرد!

دانلود فرم درخواست کمک به طوفان‌زدگان که در آن از مردم برای همکاری با اسرائیل، تعهد گرفته می‌شود.

متن بند یازدهم در تعهدات دریافت‌کننده وجوه، از این قرار است:

By executing this Agreement below, the Applicant verifies that the Applicant: (۱) does not boycott Israel; and (۲) will not boycott Israel during the term of this Agreement

با امضای پایینِ این توافق‌نامه، درخواست‌کننده تأیید می‌کند که ۱) هم‌اکنون اسرائیل را بایکوت نکرده ۲) تا زمان پایان توافق اسرائیل را بایکوت نخواهد کرد.

جالبتر اینکه با تظاهر به قانون‌مداری از کار خود دفاع می‌کنند. وکیل شهرداری در پاسخ به اعتراضات گفته است شهرداری در این اقدم خود، قانون ایالت تگزاس را مد نظر داشته که طی آن، تمام نهادهای عمومی ایالت از جمله شهرداری‌ها از انعقاد قرارداد یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که اسرائیل را بایکوت کرده‌اند، منع شده‌اند. این قانون در ماه مه از سوی گِرِگ اَبُت فرماندار تگزاس امضا شد و از ابتدای سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی اجرایی شده است. فرماندار تأکید کرد: «سیاست‌های ضداسرائیلی (از نظر ما) سیاست‌های ضدتگزاسی به شمار می‌آید.»

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (The American Civil Liberties Union) یکی از منتقدان جدی اقدام شهرداری دیکینسون است زیرا ممکن است این رویکرد به زودی در بسیاری از ایالت‌های دیگر رایج شود و عملاً استفاده از خدمات عمومی در آمریکا را منوط به حمایت از اسرائیل کند. از نظر سران این اتحادیه، اقدام شهرداری دیکینسون در تضاد با متمم اول قانون اساسی آمریکا است که هر گونه بیان نظرات، تجمع، امضای طومار و مانند آن را اگر به صورت مسالمت‌آمیز انجام شود، از حقوق مردم دانسته و هر قانونی را که در تضاد با این حق باشد، ملغی کرده‌ است.

مدیر حقوقی دفتر اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در تگزاس، آندرو سِگورا در این باره گفت: «اقدام شهرداری دیکینسون نقض متمم اول قانون اساسی و یادآور دوران مک‌کارتیسم در یاالات متحده است که مردم باید سوگند یاد می‌کردند در هیچ‌ حزب کمونیستی و اقدام اصصلاحاً خرابکارانه مشارکت ندارند.» در بیانیه این اتحادیه آمده حتی دیوان عالی ایالات متحده نیز سال‌ها پیش صراحتاً بایکوت‌کردن را از حقوق غیرقابل نقض مردم دانست. اشاره اتحادیه به حکمی است که دیوان عالی در سال ۱۹۸۲ میلادی در پرونده جنبش بایکوت صنایع وابسته به سفیدپوستان در می‌سی‌سی‌پی (NAACP) داد و از حق اساسی این جنبش دفاع کرد.

حتی خانم کِن پاکستون، سخنگوی دادستانی ایالت تگزاس در یک اظهار نظر حقوقی اشاره کرد که قانون جدید «صرفاً مربوط به قرارداد با شرکت‌ها است نه افراد و شهروندان».

جنبش  BDS یا «بایکوت، خروج سرمایه و تحریم اسرائیل» سال‌ها است در آمریکا تلاش می‌کند با رایزنی با شرکت‌ها و مؤسسات و ارائه مستندات از رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین، آنها را به عدم همکاری اقتصادی با اسرائیل قانع کند. قانون جدید در واقع برای تنبیه شرکت‌هایی وضع شده است که به این جنبش، آری گفته‌اند. بهانه آن نیز، ادعای تأثیر این جنبش در افزایش نگاه‌های ضداقلیتی و ضدیهودی است، همان مظلوم‌نمایی همیشگی صهیونیست‌ها.

منابع

http://www.ci.dickinson.tx.us/CivicAlerts.aspx?AID=186

https://www.nbcnews.com/storyline/hurricane-harvey/houston-suburb-harvey-relief-applicants-don-t-boycott-israel-n812686

https://www.aclu.org/news/texas-city-tells-people-no-hurricane-harvey-aid-unless-they-promise-not-boycott-israel

https://www.aclu.org/blog/free-speech/right-boycott-under-threat

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:30 مهر 1396 - 20:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد