نظر قرآن درباره کمک کردن به سائل/ چرا باید انفاق کنیم؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» (ضحی/۱۰) کسی که از شما کمک می‌خواهد، او را رد نکن.

 حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «خدمت به مردم و نجات از حوادث» که در 18 اسفندماه سال 1390 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- قرآن یک آیه دارد که می‌فرماید: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد، زنده کند، انگار همه‌ مردم را زنده کرده است.«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیا النَّاسَ جَمیعا» (مائده/32)

- قرآن آیه دارد می‌گوید: «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» (ضحی/10) کسی که از شما کمک می‌خواهد، او را رد نکن. نمی‌گوید: «و اما السائل المؤمن».

- یکبار حضرت ابراهیم دعا به مؤمنین کرد خدا فرمود: چرا چنین دعا می‌کنی؟... فرمود: «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَن» (بقره/126)‏ ...خدایا هرکس ایمان دارد به او بده بخورد. خدا فرمود: چرا اینطور دعا می‌کنی؟ «وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُه» (بقره/126) من به کافر هم می‌دهم بخورد. کمک، شرطش اسلام نیست. بی‌دین هم در جمهوری اسلامی، در کشور اسلامی، بی‌دین با بادین باید نیازهایشان یکسان تأمین شود. شهر و ده ندارد. سفید و سیاه ندارد. کوچک و بزرگ ندارد. انسان و حیوان هم ندارد. کافر و مؤمن هم ندارد. مطلق است.

- قرآن می‌گوید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» (اسراء/7) «إِنْ» یعنی، «أَحْسَنْتُمْ» اگر احسان کردید، «أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ» اگر خوبی کردید، به خودتان خوبی کردید. «وَ إِنْ أَسَأْتُمْ» یعنی اگر کار بد کردید،«فَلَها» بدی کنید دودش در چشم شما می‌رود.

- انفاق و کمک؛ چه چیزهایی کم می‌کند؟ 1- اختلافات طبقاتی و فاصله‌ها را کم می‌کند. خمس و زکات هم همینطور است. 2- سرقت‌ها کم می‌شود. خیلی از سرقت‌ها به خاطر فقر است. فحشا و منکر کم می‌شود. انفاق علنی سوءظن را کم می‌کند. 3- بلاها را دفع می‌کند یا کم می‌کند. قیامت آدم را نجات می‌دهد. هلاک قیامت را کم می‌کند. قرآن یک آیه دارد می‌گوید: بهشتی‌ها از جهنمی‌ها می‌پرسند، «ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ» (مدثر/42) چطور شما دوزخی شدید؟ می‌گوید: به چند دلیل. یکی «لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ»(مدثر/43) پابند نماز نبودیم. یکی هم «وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ» (مدثر/44) به فقرا نمی‌رسیدیم.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:4 آذر 1396 - 15:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد