(بسم الله الرحمن الرحیم)
قسمت اول - مقدمه و طرح بحث
مقدمه
ايمان به قيامت از مهمترين باورهاى دينى است كه همه پيامبران بر آن تأكيد داشتهاند و مسئله معاد، بعد از ايمان به خداوند ركن اساسى مكتب انبيا مىباشد.
اثبات قيامت؛ ايمان به قيامت؛ اهوال روز محشر؛ ميزان و سنجش اعمال؛ وضعيت نيكان و بدان در قيامت؛ پاداشها و كيفرهاى آخرت؛ برخى از نشانههاى قيامت و...، از مباحث مهمّى است كه در بسيارى از سورههاى قرآن كريم بيان گرديده است.
از نكات دقيق و حسّاسِ اعتقاد به قيامت آن است كه ايمان به عالم آخرت و يقين به زندگى پس از مرگ؛ بينش انسان را در اين دنيا شكل مىدهد و كارهاى او را هدفمند مىسازد. در اعماق وجود او تأثير مىگذارد و حسّ مسؤليت را در ضمير افراد بشر بيدار مىكند و آنان را بهسمت درستكارى و نوع دوستى و مكارم اخلاق سوق مىدهد. بنابراين افراد به ميزان اعتقاد باطنى كه به ثواب و عقاب الهى دارند از گناه و آلودگى بر كنار مىمانند.
باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد.
ايمان به ظهور و قيام حضرت بقيةاللَّه و برپايى حكومت عدل و داد همه جانبه آن جناب در سراسر جهان نيز از اركان اساسى عقايد دينى است كه در تمامى كتب آسمانى از آن ياد شده و بر آن تأكيد گرديده است، چنانكه خداوند مىفرمايد: «وَلَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الْاَرْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ»؛(1) و به راستى كه ما در زبور، پس از ذكر ثبت كرديم كه همانا زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد.
همچنين اعتقاد به امام عصر و شناخت ويژگيهاى دوران قيام و برپايى حكومت آن حضرت در زندگى انسانها همان تأثير - بلكه از جهاتى آثار قويتر و نافذترى - برجاى مىگذارد. يأس و نااميدى را از دلها مىزدايد و تحرّك و نشاط را در مغزها پديدار مىسازد و دستها را در پى دلها به فعالّيت و تلاش و پشتكار وامىدارد.
باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد. پاكان و صالحان حكومت را به دست خواهند گرفت و شرك و كفر و الحاد و نفاق را از ميان برمى دارند و بساط ستمگران و بدكاران را برمىچينند و عدل و داد مطلق بر سراسر گيتى حكم فرما خواهد شد.
از اينرو صحنههاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصهاى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. درپي عناوين موضوعات و چکيده ي مقالات اين مجموعه را مي توانيد ببينيد:
1 - اجتماع بزرگ
2 - آن رويداد حتمى است
3 - ناگهانى خواهد بود
4 - برانگيخته شدن مردگان
5 - نزديك بودن آن حادثه بزرگ
6 - فرمانروايى مطلق خداوند
در هر زمانى قدرت الهى جلوههايى دارد كه خردمندان از شناخت رموز و اسرار آن عاجزند و زورمندان در برابر اراده او فروماندهاند. ليكن قدرت نمايى كامل و فرمانروايى مطلق در هنگامه ظهور حضرت قائم آشكار مىگردد كه همه مردمان در برابر فرمان خداوند خاضع و تسليم خواهند بود و بساط زورمندان و ستمكاران برچيده خواهد شد.
7 - عذاب بزرگ
8 - ايّاماللَّه
از مفاهيم بلند و پربار قرآن كريم عنوان ايّام اللَّه است كه در دو آيه به كار رفته است.
ايّام اللَّه؛ روزهايى است كه قدرت و عظمت خداوند در آنها به طور كامل نمودار گرديده و نيروهاى مردم بى اثر مانده و از كار افتاده است. از جمله شباهتهاى دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه به قيامت؛ آن است كه هر دو هنگام، مهمترين و روشنترين مصاديق ايّام اللَّه به شمار آمدهاند.
9 - يوم الخروج
10 - يوم موعود
11 - روز جدايى حق جويان از اهل باطل
از ويژگيهاى دوران ظهور حضرت ولىّ عصر آن است كه مؤمنان و حق جويان از اهل باطل جدا مىشوند. چنانكه در احاديث آمده است. علىعليه السلام فرمود: منادى در ماه رمضان از ناحيه مشرق هنگام سپيده دم ندا مىدهد؛ اى اهل هدايت! جمع شويد. و يك منادى از سوى مغرب پس از ناپديد شدن سرخى شفق فرياد مىكشد؛ اى اهل باطل! جمع شويد.
12 - عقوبت فراگير
دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه هنگام ريشه كن شدن كفّار و ظالمين است، و دست انتقام الهى همه كج انديشان و بدكرداران را فرا مىگيرد. در دعايى چنين آمده است: به او (امام عصر) الهام كن تا هيچ پايهاى از آنان (دشمنان) را بر جاى نگذارد، مگر اين كه آن را ويران سازد...
13 - خوارى و رسوايى مجرمان
از ويژگيهاىمهم هنگامهظهور حضرت ولىّ عصر خوارى و زبونى و ذلّت كافران و ناپاكان است.
امام باقرعليه السلام فرمود: هرگاه قائمعليه السلام بپاخيزد ايمان را بر هر ناصبى عرضه مىكند. اگر به طور حقيقى آن را پذيرفت (كه هيچ)، وگرنه گردنش را مىزند. يا اينكه...
14 - يوم الدّين
سيّد مهدى حائرىقزوينى