فیس‌بوک نانوشته‌های شما را هم ذخیره می‌کند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

یک شبکه خبری با اشاره به مقاله‌ای که ۲ تن از کارکنان فیس‌بوک نوشته‌اند، اعلام کرد که فیس‌بوک نوشته‌ها را حتی اگر ذخیره نشده باشند، نگهداری می‌کند.

 

به نقل از  شبکه خبری «دویچه‌وله»،فیس‌بوک در مقاله‌ای اعلام کرده، از این امکان برخوردار است که می‌تواند پیش‌نویس نوشته‌های کاربر را که تصمیم به انتشار آن‌ها نمی‌گیرد، همان‌طور که تایپ می‌شوند، ذخیره و نگهداری کند.

اگر از اعضای شبکه اجتماعی فیس‌بوک باشید لابد تاکنون در این موقعیت آشنا بوده‌اید که چیزی بنویسید٬ نیمه کاره رهایش کنید٬ فکر کنید و از انتشارش منصرف شوید و به جای کلیک بر دکمه انتشار٬ نوشته خود را حذف کنید. اما آیا تا کنون خود از پرسیده‌اید که آیا فیس‌بوک توانایی آن را دارد نوشته‌های انتشار نیافته شما٬ همان‌هایی را که نیمه‌کاره یا کامل از انتشارشان منصرف شده‌اید٬ بخواند و آرشیو کند؟

اگر از کاربران سرویس ایمیل گوگل٬ جی‌میل (gmail) باشید٬ حتما متوجه شده‌اید که به هنگام نگارش ایمیل نوشته‌های شما خودبه‌خود ذخیره شده و حتی اگر از ارسال آن نیز صرف‌نظر کنید می‌توانید نسخه خام ایمیل خود را در بخش پیش‌نویس‌ها (drafts) ببینید که در آن‌جا آرشیو شده است.

بر اساس اطلاعاتی که به نقل از دو تن از کارکنان کمپانی فیس‌بوک منتشر شده، مشخص شده است که فیس‌بوک نیز از امکانات فنی‌ای نظیر جی‌میل برخوردار است و نوشته‌های شما همان لحظه که در حال تایپ آن هستید٬ و فارغ از انتشار یا انصراف در فیس‌بوک جمع‌آوری می‌شوند.

فیس‌بوک این اقدام را که کاربر چیزی می‌نویسد و از انتشار آن صرف‌نظر می‌کند خودسانسوری تلقی می کند.به گزارش «اسلیت»٬ ساویک داس٬ دانشجوی دکترا و کارآموز بخش نرم‌افزار کمپانی فیس‌بوک٬ و آدام کرامر٬ متخصص داده‌پردازی در فیس‌بوک٬ مقاله‌ای از مطالعات خود درباره رفتارهای خودسانسورگر پنج میلیون کاربر انگلیسی‌زبان فیس‌بوک منتشر کرده‌اند.

مقاله این افراد مشخص می‌کند که فیس‌بوک بر افکار شما حتی بدون انتشار نظارت دارد.

مطالعه داس و کرامر از تحلیل استتوس‌های منتشرنشده یا نوشته‌ها روی صفحه دیگران که فرد در نهایت از انتشار آن خودداری کرده و همچنین کامنت‌های پیش از انتشار حذف شده بر پست‌های دیگران به دست آمده است.

هنگام نوشتن در فیس‌بوک٬ این شبکه اجتماعی کدهایی را به مرورگر شما ارسال می‌کند و این کدها به صورت اتوماتیک آن‌چه را که شما تایپ می‌کنید را تحلیل می‌کند و به فیس‌بوک گزارش می‌دهد.

هنوز مشخص نیست واکنش فعالان و موسسات حمایت حریم شخصی آن‌لاین به این موضوع چه خواهد بود. چرا که بر اساس قوانین حریم شخصی در فیس‌بوک٬ در بخشی با عنوان "Information we receive and how it is used" مشخص می‌شود که فیس‌بوک تنها اطلاعاتی را که شما برای انتشار انتخاب می‌کنید یا با دیگران تعامل می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند.

  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:26 آذر 1392 - 12:04

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد