معجزات انبیای پیشین توسط مهدی موعود(عج) تکرار می‌شود

(بسم الله الرحمن الرحیم)

سردبیر فصلنامه پژوهش‌های مهدوی گفت: با توجه به اینکه شیوه امام زمان(عج) در مواجهه با طرفداران سایر ادیان ابتدا روشنگری، استدلال و ارائه معجزه است، تمام معجزات انبیای پیش از ایشان توسط حضرت تکرار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام نصرت‌الله آیتی، عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن و سردبیر فصلنامه علمی ـ تخصصی پژوهش‌های مهدوی در این باب که شیوه مواجه حضرت مهدی (عج) با طرفداران سایر ادیان چگونه است، در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به سیره و مجموعه اصول مسلم در این زمینه، حضرت ابتدا به هدایت و راهنمایی همه می‌پردازند، بر این اساس که انسان‌ها در حکومت حجت باید به رشد برسند پس نخستین اقدام ایشان بررسی شبهات مردم، ارائه استدلال و نشان دادن معجزه به طوری که است که از هر ابزاری برای اقناع مردم استفاده می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: اگر سیره امام علی (ع) را مدنظر قرار دهیم، ایشان در جنگ نهروان 8 هزار نفر را که در مقابلشان صف‌آرایی کرده بودند، موعظه نموده و شبهاتشان را توسط خود و یارانش بررسی کردند تا جایی که از این تعداد 4 هزار نفر از سپاه خوارج خارج شدند! حتی حضرت رسول (ص) هم در جایی امام علی (ع) را به سمت یمن فرستاد و گفت اگر یک نفر به دست تو مسلمان شود از آنچه که آفتاب می‌تابد بیشتر فضیلت دارد. بنابراین نخستین اقدام حضرت حجت، روشنگری و دستگیری از مردم است.

حجت‌الاسلام آیتی با اشاره به اینکه طبیعتاً انسان‌های آخرالزمان ذهنشان پر از شبهه و سؤال است، افزود: حضرت برای پاسخگویی به شبهات و حل دغدغه‌های ذهنی انسان‌های آخرالزمان که به لحاظ عقلی و علمی رشد زیادی کردند، سرمایه بیشتری می‌گذارد.

وی یادآور شد: ‌حتی در روایات هست که رهبر جبهه مخالف حضرت حجت -که همان سفیانی باشد- در یکی از رفت ‌و آمدهای خود اظهار توبه کرده و با امام بیعت می‌کند و حضرت هم بیعت او را می‌پذیرد که البته بعد از پیوستن دوباره سفیانی به سپاهش وی تغییر رأی می‌دهد و جنگ آغاز می‌شود، اما نکته اینجاست که حضرت حجت به بزرگترین رهبر جبهه طاغوت هم فرصت بازگشت می‌دهد.

این عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن با اشاره به اینکه تمام معجزات انبیاء به دست حضرت حجت تکرار خواهد شد، افزود: یعنی از یدبیضای حضرت موسی(ع) تا زنده شدن مرده بدست حضرت عیسی(ع) و سایر معجزات ائمه، همه توسط امام زمان (عج) برای روشنگری مردم انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در نهایت بعد از دعوت، معجزه و استدلال اگر عده‌ای ماندند که ایمان نیاورند، امام عصر (عج) چه خواهد کرد، توضیح داد: نکته مسلم این است که براساس روایات، اغلب انسان‌ها ندای امام را پاسخ مثبت می‌دهند و مخالفان اندک می‌شوند، چرا که فطرت همه انسان‌ها پاک است و اگر انحراف و شبهه‌ای وجود دارد توسط امام از اذهان پاک می‌شود، بنابراین اکثریت با حضرت همراه می‌شوند.

حجت‌الاسلام آیتی اظهار داشت: اما آن اقلیتی که باوجود شنیدن حرف‌ها و دیدن معجزات به حقانیت امام هنوز شک داشتند در یک دسته روایات قابل اعتنا البته نه متقن به لحاظ سندی مطرح شده که حضرت هر کس غیر از دین اسلام بماند را از بین می‌برد چرا که همه مشرک محسوب می‌شوند و باید ریشه کن شوند اما در دیگر روایات بیان شده که غیر مسلمانان هم در پناه حکومت اسلامی زندگی می‌کنند اما فتنه‌گری و شمشیرزنی نمی‌کنند چرا که اعتقادات شرک آمیزشان از بین رفته، این روایات هم سند متقن ندارد اما با آیات قرآن بیشتر هماهنگ است، چرا که در قرآن چندین آیه وجود دارد که بین یهود و مسیح کینه و بغض تا قیامت پابرجاست و همین نشان می‌دهد که دیگر ادیان تا قیامت باقی خواهند ماند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:13 دی 1392 - 12:02

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد