آغاز اختلافات آل سعود; کناره گیری ملک «سلمان» به سود پسرش

(بسم الله الرحمن الرحیم)

یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که هرچند ولی‌عهد سعودی مرد قدرتمند آمریکا در عربستان است اما به نظر می‌رسد طولی نخواهد کشید که جانشینش (پسر شاه) بزودی شاه شود.

 

 

اخبار جنگ قدرت در عربستان سعودی که با مرگ عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی، اوج گرفت و با حمله نظامی عربستان به یمن فرود آمد، بار دیگر در رسانه‌های آمریکایی در کانون توجه قرار گرفته است.

نشریه فارین پالیسی که در گذشته نیز تحلیل‌های مهمی از نحوه جابه‌جایی و آینده قدرت در عربستان منتشر کرده است، در گزارشی جدید خبر داد که «محمد بن سلمان» پسر شاه، وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد، بزودی شاه خواهد شد زیرا پدرش بزودی به سود او، کناره‌گیری‌اش از قدرت را اعلام خواهد کرد.

هم اکنون «سلمان بن عبدالعزیز» قدرت را در عربستان در دست دارد، و به گفته ناظران سیاسی و کارشناس امور عربستان تقریبا ذره‌ای شک ندارند که او تمایل دارد، پسرش جایش را بگیرد حال آنکه ولی‌عهدش «محمد بن نایف» است اما سوال این است که آیا محمد بن نایف این اجازه را به محمد بن سلمان می‌دهد یا خیر.

«سیمون هندرسون» تحلیلگر آمریکایی نشریه فارین‌پالیسی در گزارش جدید خود نوشت که اطلاعات متناقضی از اینکه میان بن سلمان و بن نایف برای شاه شدن رقابت هست یا خیر به دست آمده است. برخی می‌گویند بن نایف یا حداقل اطرافیانش (که اگر بن سلمان شاه شود، زیان خواهند کرد) اکنون در حال برنامه‌ریزی برای رساندن او به تخت شاهی هستند اما برخی گزارش‌های دیگر از کسانی که با این دو محمد در تماس هستند می‌گوید که تیم‌های بن نایف و بن سلمان می‌توانند با هم کار کنند.

به گفته این منابع، ماه‌های آتی روابط بن نایف و بن سلمان محک زده خواهد شد چرا که این دو، نهاد دفاعی در عربستان را به سوی هدفی مشترک سوق خواهند داد هر چند که معروف است که به شکل سنتی وزارت کشور که بن نایف آن را می‌چرخاند و وزارت دفاع که بن سلمان آن را اداره می‌کند، با هم خوب کار [و همکاری] نمی‌کنند.

طبق این گزارش، قدرت سومی هم هست و آن «گارد ملی» به رهبری «متعب بن عبدالله» (پسر شاه سابق) است که امیدش در شاه شدن پس از مرگ پدرش کاهش یافت اما پس از آنکه ملک سلمان آوریل گذشته، پسرش را جانشین ولی‌عهد قرار داد، این امید کاملا بر باد رفت.

منابع مذکور گفتند که به متعب بن عبدالله به عنوان متحد بن نایف نگریسته می‌شود و در حالی که گزارش‌های خبری حاکی از این است که سلمان تمایل دارد گارد ملی را در نیروی زمینی ارتش ادغام کند تا بدین صورت متعب از صحنه خارج شود، اما او همچنان به تصدی ریاست گارد ملی مصمم است.

 



- لینک کوتاه این مطلب

» فارس
تاریخ انتشار:21 مرداد 1394 - 14:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد