پينوكيو چگونه «خلق» شد؟ / نمادگرایی فراماسونرها در پينوكيو +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
كارتون قديمي پينوكيو كه شركت فيلمسازي والت ديزني آن را در سال 1940 منتشر ساخت، هنوز مورد توجه كودكان و بزرگسالان اقصي نقاط جهان قرار مي‌گيرد. اما، داستان اين عروسك چوبي مبتنی بر یک تمثیل عمیق معنوی و برپايه آموزه‌هاي سری است كه به ندرت درباره آنها سخن به ميان مي‌آيد. در اين گزارش، ما به منشا و ريشه شكل‌گيري اين داستان انيميشني و نيز لایه‌‌هاي پنهان آن نگاه اجمالي خواهيم انداخت.

پينوكيو چگونه «خلق» شد؟ / نمادگرایی فراماسونرها در پينوكيو +تصاویر

 

كارتون پينوكيو يكي از پيچيده‌ترين فيلم‌هايي است که برای کودکان ساخته شده است. آيا اين كارتون مي‌تواند داستان نمادین مبالغه‌آميزي از معنويت و جامعه مدرن باشد؟ آيا در اين فيلم نشانه‌هايي از عضویت در آیین‌های مرموز و اسرارآمیز وجود دارد؟

البته نيازي به گفتن نيست، اين فيلم در حال حاضر محصول پرکاربردی در فرهنگ عمومي جامعه امروز است. تا به حال چند نفر اين كارتون را نديده‌اند؟ از سوي ديگر، چند نفر از مفاهیم پنهان كارتون پينوكيو اطلاع دارند؟ در پشت پرده ماجراي اين عروسك خيمه شب بازي كه تلاش دارد تا تا پسر خوبی باشد، يك تمثیل عميق معنوي نهفته است كه ريشه در مكاتب سری علوم خفیه دارد.

از زاويه نگاه يك مبتدي، داستان كودكانه پينوكيو كه درباره "خوب بودن" است و نكات قابل تاملي درباره "دروغ نگفتن" دارد، در نهايت به اثري كلاسيك براي بزرگسالان در راستاي تلاش برای رسیدن به خردمندی و روشنگري معنوي تبديل مي‌شود. فضای بی‌رحم داستان پينوكيو تصوير هولناكي از دنياي مدرن ما را نمایش داده و شايد قصد دارد تا راه فرار از دام‌هاي اين دنياي مدرن را به ما نشان دهد. با توجه به سابقه حرفه‌اي نويسنده داستان و مراجعه به منابع کتب ادبی می‌توان به مفاهيم اسرارآمیز پنهان در كارتون پينوكيو پی برد.

خاستكاه شكل‌گيري داستان پينوكيو

 


كارلو لورنزيني
نویسنده داستان پینوکیو، از اعضای فعال فراماسونری بود


داستان پينوكيو اولين بار توسط فردي به نام "كارلو لورنزيني"(ملقب به كارلو كولودي) بين سالهاي 1881 و 1883 در ايتاليا به رشته تحرير در آمد. لورنزيني اين حرفه را از مقاله‌نويسي در روزنامه‌ها آغاز كرد و در اغلب موارد براي بيان ديدگاه‌هاي سياسي خود از روش طنزنويسي بهره مي‌جست. لورنزيني در سال 1875 وارد دنياي ادبيات كودكان شد و از اين طريق تلاش كرد تا عقايد سياسي خود را به مخاطب انتقال دهد. براي مثال؛ سري داستان‌هاي Giannettino كه عمدتاً به وحدت ايتاليا اشاره داشت.

لورنزيني در واقع بسیار علاقمند بود تا از یک كاراكتر دوست داشتني و مهربان و در عين حال متقلب با هدف بیان عقاید خود از طريق ادبيات تمثيلي بهره گرديد. وي در سال 1880 نگارش داستان Storia di un burattino  (داستان عروسك خيمه شب بازي) را آغاز كرد كه بعدها به ماجراهاي پينوكيو شهرت یافت. این داستان هر هفته در روزنامه Il Giornale dei Bambini  (روزنامه ايتاليايي ويژه كودكان) به چاپ مي‌رسيد.

ماجراهاي پينوكيو، يك قصه خيالي است كه ماجراهاي يك عروسك چوبي خودراي و لجباز را در مسیر تبدیل شدن به یک پسر واقعی شرح مي‌دهد. اين داستان در سال 1883 به چاپ رسيد.




آثار لورنزینی صرفاً سياسي نبودند. دست‌نوشته‌های او، بويژه ماجراهاي پينوكيو زواياي پنهان متافيزيكي و ماوراي طبيعي بسياري را در خود داشتند كه اغلب از ديد خوانندگان امروزي پنهان می‌مانند. يكي از حقايق مهم براي درك كامل لايه‌هاي عميق اثر لورنزيني اينست كه وي يكي از اعضاي فعال فراماسونري بود.

در مقاله‌اي با عنوان پينوكيو، برادر من، "جيوواني مالولتي"(Giovanni Malevolti) از فراماسونرهاي ايتاليا سابقه ماسوني كارلو لورنزيني را چنين توصيف مي‌كند:

"ورود كارلو به مكتب فراماسونري، با اینکه در هیچ سند رسمی ثبت نشده، اما از سوی همگان پذيرفته شده و قابل استناد است.

"آلدو مولا"(Aldo Mola)، يك فرد غيرماسوني كه معمولاً ‌از وي به عنوان تاریخ‌نگار رسمي مكتب فراماسونري ياد مي‌كنند، با اطمينان ورود لورنزيني به فرقه فراماسونري را تاييد كرده است.

به نظر مي‌رسد حوادثي در زندگي او رخ داده است كه اين نظريه را به سادگي تاييد مي‌كند: تاسیس روزنامه‌ای تحت عنوان Il Lampione (موسوم به فانوس دريايي) در سال 1848 كه لورنزيني در باب آن چنین اظهار داشت: "روشنی‌بخش کسانی است که در تاریکی سرگردان هستند." لورنزيني همچنين خود را شاگرد متعصب ماتزيني (از انقلابيون و فراماسونرهاي برجسته ايتاليا) معرفی می‌کرد."


لورنزيني داستان پينوكيو را با الگوبرداري از عقاید قديمي و کهن
 در متون سری و رمزگونه به رشته تحرير درآورد


نام كولودي را مي‌توان در سندي يافت كه مركز بزرگ فراماسونرهاي بريتانيا آن را به چاپ رسانده و در آن لیستی از فراماسونرهاي معروف گردآوری شده است.

مالولتي چنين ادامه مي‌دهد:
براي مطالعه داستان "ماجراهاي پينوكيو" دو روش وجود دارد. اولين روش همان است كه من آن را "غیرمذهبی و عوامانه " توصيف مي‌كنم زيرا كه خواننده، به احتمال زياد يك كودك است، درباره اتفاقات ناگواري كه براي اين عروسك چوبي رخ مي‌دهد، مطالبي را ياد مي‌گيرد. روش دوم، مطالعه اين داستان از نگاه ماسوني نويسنده آن است كه نمادگرايي درون آن، بدون هيچ‌گونه جايگزيني، مکمل روايت ساده و خطي حوادث است.

لورنزيني داستان پينوكيو را با الگوبرداري از عقاید قديمي و کهن در متون سری و رمزگونه به رشته تحرير درآورد: روايت ساده‌اي از يك داستان كه مورد توجه عامه قرار می‌گیرد و مفاهیم پنهان خود را تنها برای "کسانی که در جریان هستند" فاش می‌کند.

تحليل فيلم
تفاوت‌هاي بسياري بين كتاب كولودي و فيلم والت ديزني وجود دارد. د فیلم والت دیزنی، طرح داستان ساده‌تر شده و پينوكيو به شخصيتي ساده، خوش‌گذران و بی‌خیال تبديل شده است تا كاراكتري خودراي و ناسپاس در كتاب اصلي. با اين وجود، همه عناصر اصلي داستان در اين فيلم به عاريت گرفته شده حال آنكه پيام مخفي داستان هنوز دست نخورده باقي مانده است.


والت دیزنی در 1940 انیمیشن پینوکیو را ساخت
 تا یکی از مهم ترین آموزه های ماسونی برای کودکان
 به راحتی در دسترس آنها قرار گیرد


«خلق» شخصيت داستان


فيلم با پدر "ژپتو" (Geppetto)، يك چوب‌ تراش ايتاليايي‌، ‌آغاز مي‌شود كه در حال ساخت يك عروسك خيمه شب‌بازي از يك تكه چوب است. او این عروسک را به شکل یک انسان می‌سازد اما عروسك موجودی بی‌جان است.


ژپتو، همان نماد "خالق" (Demiurge)
 فلسفه افلاطون و عارفان مسيحي است.


ژپتو، از جهت ديگر، همان نماد "خالق"(Demiurge) فلسفه افلاطون و عارفان مسيحي است. واژه "خالق" به صورت تحت‌اللفظي در زبان يوناني "خالق، صنعت‌گر يا استادکار" ترجمه مي‌شود. در زبان فلسفه، خالق یا سازنده "خداي کوچکتر" جهان مادی است، خالقي كه موجودات ناقص را خلق مي‌كند كه در دام زرق و برق زندگي مادي گرفتار مي‌شوند. خانه ژپتو مملو از ساعت‌هايي است كه ساخته دست اوست و همانطور كه احتمالاً مي‌دانيد از اين ساعت‌ها براي سنجش زمان استفاده مي‌شود، يعني يكي از محدوديت‌هاي بزرگ اين سياره خاكي.

پینوکیو


پدر ژپتو عروسك زيبايي را «خلق» كرده است

ژپتو عروسك زيبايي را خلق كرده است اما پس از آن متوجه مي‌شود كه به كمك "خداي بزرگتر" نياز دارد تا به پينوكيو روحي الهي اعطا نمايد كه براي تبديل شدن به يك "پسر واقعي" يا به بیان رمزی يك انسان روشن‌ضمير به آن نياز است. پس، او چه كار مي‌كند؟ وي "رو به ستاره‌اي در وسط آسمان زانو زده و دعا مي‌كند." ژپتو از خداي بزرگتر (بنيانگذار كبير فراماسون‌ها) مي‌خواهد تا روحي الهي در وجود پينوكيو بدمد.

پینوکیو


ژپنو در محضر «تک چشم» زانو می زند
و برای عروسک چوبی خود حلول روح را درخواست می کند

 

آيا اين ستاره مي‌تواند همان ستاره صورت فلکی شعراي يماني یا ستاره درخشان فراماسونري باشد؟

"پري آبي رنگ" ، نماينده خداي بزرگ، سپس به زمين فرود مي‌آيد تا به پينوكيو فهم اين جهاني، یا به تعبیر عرفا "عقل" را اعطا نماید.

پینوکیو

 
"پري آبي رنگ" ، نماينده خداي بزرگ، به زمين فرود مي‌آيد
 تا به پينوكيو فهم اين جهاني یا "عقل" را اعطا نماید.

پري نعمت زندگی و اختيار را به پينوكيو هديه داد. اگرچه او زنده است اما هنوز يك "پسر واقعي" نيست. مكاتب سری مي‌آموزند كه زندگي واقعي تنها پس از روشنگري آغاز مي‌شود. هر چيزي غیر از آن چیزی جز زوال تدريجي نيست.

زمانيكه پينوكيو مي پرسد:"آيا من يك پسربجه واقعي هستم؟" پري پاسخ مي‌دهد: "نه پينوكيو. تحقق آرزوي ژپتو كاملاً به تو بستگي دارد. شجاعت، راستگويي و تواضع خودت را ثابت كن، در اينصورت مطمئناً روزي يك پسر واقعي خواهي شد."

موضوع اتکاء به نفس قوياً از آموزه‌هاي عارفان مسيحي/فراماسونري الهام مي‌گيرد: رستگاري روح مسئله‌اي است كه از طريق خویشتنداری و خودشناسي معنا پيدا می‌كند. فراماسونرها این فرآيند را با ادبيات تمثيلي سنگ زبر و تکامل سنگ صیقل داده شده نمادسازي مي‌كنند.

"در تفكرات فراماسونري، سنگ زبر و ناهموار استعاره از اولویت یک فراماسون ناآگاه برای روشنگري است. يك سنگ صیقلی نيز نماد يك فراماسون است كه از طريق آموزه‌های فراماسونري در راستاي تحقق يك زندگي شرافتمندانه گام بر مي‌دارد و با پشتكار فراوان سعي مي‌كند به روشنگري دست يابد. درسي كه بايد آموخت اينست كه با استفاده از ابزارهاي آموزشي و فراگيري علم و دانش، انسان می‌تواند شخصيت معنوي و اخلاقي خود را بهبود بخشد. همانند انسان، هر سنگ زبر و  ناهموار در ابتدا موجودی ناقص است. انسان با آموزش، تربيت و عشق برادرانه می‌تواند سنگ وجودی خود را به گونه‌ای بسازد که مورد آزمون قرار گرفته و در حدود مرزهای خود شکل گرفته باشد."

به همان روشي كه فراماسونرها فرآيند روشنگري را با تبديل یک سنگ زبر و ناهموار به صاف نشان مي‌دهند، پينوكيو نيز سفر خود را با تكه ناهمواري از چوپ آغاز مي‌كند و به دنبال آنست تا سطوح خود را هموار ساخته و در نهايت به يك پسر واقعي تبديل شود. چنين اتفاقي باید حادث گردد تا او لايق روشنگري شود و او به يك فرآيند كيمياگري دروني نياز است. وي بايد زندگي كند، با وسوسه‌هاي خود مبارزه نمايد و با استفاده از وجدان خود، بايد راه صحيح را پيدا كند. اولين گام رفتن به مدرسه (نماد علم و دانش) است. پس از آن، وسوسه‌هاي زندگي بلافاصله مسير پينوكيو را تغيير مي‌دهند.

وسوسه شهرت و ثروت
روباه مكار(نماد افراد دروغگو) و گربه پينوكيو را در مسير رفتن به مدرسه فريب مي‌دهند تا "براي كسب موفقيت راه آسان را در پيش بگيرد": حرفه هنرپيشگي. عليرغم هشدارهاي وجدانش، عروسك چوبي از شخصيت‌هاي مرموز و ناشناس پيروي كرده و به "استرومبولي"(Stromboli)، يك عروسك‌گردان خشن و پرخاشگر فروخته مي‌شود.


روباه مكار(نماد افراد دروغگو) و گربه
 پينوكيو را در مسير رفتن به مدرسه فريب مي‌دهند




پينوكيو به يك عروسك‌گردان خشن و پرخاشگر فروخته مي‌شود

پينوكيو در حين نمايش با جنبه‌هاي مثبت "راه آسان" نيز آشنا مي‌شود: شهرت، ثروت.
اما پينوكيو خيلي زود متوجه مي‌شود كه اين موفقيت ظاهري هزينه هاي گزافي را به دنبال دارد: اينكه وي نمي‌تواند براي ديدن پدر ژپتو(همان خالق خود) به خانه بازگردد، پولي كه او بدست مي‌آورد صرفاً براي ثروتمند شدن استرومبولي، عروسك‌گردان نمايش‌ها، است و با گذشت زمان هرچه سن او بالاتر مي‌رود، بهتر مي‌فهمد چه سرنوشتي در انتظار اوست.




تصويري نسبتاً تاريك و وحشت‌انگيز از هنرپيشگي ظاهر می شود. وي در می یابد که اساساً چيزي بيش از يك عروسك خيمه شب بازي نبوده است. پس از درك ماهيت واقعي "راه آسان"، پينوكيو متوجه مي‌شود كه دچار افسردگي شده است. او به لطف عروسک‌گردان ظالم خود مانند حيواني در قفس نگهداري مي‌شود. در واقع او با فروش روح خود فريب خورده بود.

پینوکیو


او به لطف عروسک‌گردان ظالم خود مانند حيواني در قفس نگهداري مي‌شود.
 در واقع او با فروش روح خود فريب خورده بود.


پس از آن پينوكيو دوباره به وجدان و ضمير آگاه خود بازمی‌گرددو تلاش مي‌كند تا از آنجا فرار كند. اما همه افراد با وجدان خوب در جهان هم نمي‌توانند او را نجات دهند و  نمي‌تواند اين قفل را باز كند. براي نجات او باز هم به دخالت نيروي الهي نياز است اما به شرط آنكه قبل از آن به پري (فرستاده الهي) و البته مهم‌تر از آن، به خودش حقيقت را بگويد.



 

وسوسه‌هاي لذت‌های دنيوي
پس از بازگشت به راه صواب، پينوكيو يكبار ديگر توسط روباه مكار فريب مي‌خورد تا به "جزيره خوشی" برود، مكاني بدون مدرسه(نماد علم و دانش) و قوانين(نماد اصول اخلاقي). كودكان مي‌توانند تحت نظر مرد كالسكه‌چي بخورند، بنوشند، سيگار بكشند، با هم گلاويز شده و با اراده خويش همه چيز را تخريب كنند.




جزيره خوشي استعاره از "زندگي دنيوي" است كه جهل و نادانی، تلاش براي بهره بردن از لذت‌های زودگذر و ارضاي پست‌ترین تمایلات نفسانی از ويژگي‌هاي آنست. مرد كالسكه‌چي با علم به اينكه اين راهي كامل براي به بردگي كشاندن افراد است، آنها را مدام تشويق مي‌كند. پسراني كه در اين سبك زندگي به شكل احمقانه‌اي افراط مي‌كنند، در نهايت به الاغ تبديل شده و براي كار در معدن از سوي مرد كالسكه‌چي مورد استثمار قرار مي‌گيرند. این نيز تصویر هولناک دیگري از توده مردم جاهل و نادان است.




پينوكيو نيز به تدريج به الاغ تبديل مي‌شود. به بیان رمزی، در واقع او به هویت مادي نزديك‌تر مي‌شود تا خود معنوي كه اين حيوان لجوج نماد و تجسم آن است.

پینوکیو

پينوكيو نيز به تدريج به الاغ تبديل مي‌شود.
به بیان رمزی، در واقع او به هویت مادي نزديك‌تر مي‌شود تا خود معنوي
 كه اين حيوان لجوج نماد و تجسم آن است


اين بخش از داستان اشاره ادبي به اثر كلاسيك "اپوليوس"(Apuleius) نويسنده رومي تحت عنوان "مسخ‌شدگان" یا "الاغ طلايي" است كه در مكاتب سري همچون فراماسونري مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.



 
مسخ‌شدگان ماجراي "لوسيوس"(Lucius) را تشريح مي‌نمايد كه به دليل حماقت خويش با عجايب جادوگري فريب خورد و به الاغ تغيير هويت داد. اين مسئله وي را به سفري طولاني و طاقت‌فرسا سوق داد كه در نهايت نيز توسط "ايزيس" (Isis) نجات يافت و به فرقه سري او پيوست. ماجراي اين مسخ‌شدگي به دليل خط کلی داستان، تمثيل معنوي و شکل ورود به اسرار شباهت‌هاي فراواني به ماجراي پينوكيو دارد. پينوكيو پس از آنكه به خود می‌آید، از قفس زندگي دنيوي و جزيره خوشي فرار مي‌كند.

آغاز مسیر روشنگری
پينوكيو براي ديدار دوباره پدر خويش به خانه باز مي‌گردد اما در خانه كسي نيست. وي مي‌فهمد كه ژپتو توسط نهنگي عظيم‌الجثه بلعيده شده است. پس از آن، عروسك چوبي خود را به آب مي‌اندازد و براي پيدا كردن خالق خويش وارد شكم نهنگ مي‌شود. اين آخرين مرحله ورود او به مسیر روشنگری است كه بايد از تاريكي و ظلمت زندگي جاهلانه خويش(كه نماد آن شكم نهنگ غول پيكر است) گريخته و نور معنوي را بدست آورد.



 
يكبار ديگر، كارلو كولودي به شدت تحت تاثير داستان قديمي سير و سلوك معنوي: كتاب يونس پيامبر قرار گرفت. جریان حضرت يونس و نهنگ در مكاتب سري مطالعه مي‌شوند.
 
 


يونس به فرمان خداوند از شكم نهنگ بيرون مي‌آيد

پينوكيو دشواري‌هاي مسیر ورود به روشنگری را پشت سر گذاشته و از تاريكي جهالت بيرون مي‌آيد. حال وي يك "پسر واقعي" است، انساني روشن‌ضمير كه زنجيرهاي زندگي مادي را پاره كرده و به خود والايش رسيده است. او يك نشان طلايي از پري دريافت مي‌دارد كه بيانگر موفقيت در طي كردن مسير كيمياگري تغيير هويت پينوكيو از فلزي سخت به طلا است. "هدف بزرگ" تحقق يافته است. پس چه كاري باقي مانده است؟ البته، یک جشن حسابی!

 
حال وي يك "پسر واقعي" است، انساني روشن‌ضمير
 كه زنجيرهاي زندگي مادي را پاره كرده و به خود والايش رسيده است.


نتيجه‌گيري
اگر از زوايه ديد کودکانه خود فاصله گرفته و سپس به داستان پینوکیو بنگریم، داستان پينوكيو به جاي يك سري ماجراهاي تصادفي، به يك ادبيات تمثيلي معنوي عمیق و نمادين تبديل مي‌شود. جزئيات اين فيلم كه ظاهراً بي‌معني و نامفهوم است ناگهان به حقيقتي اسرارآميز و مرموز تبديل شده يا حداقل جوامع بی‌رحم امروزی را نشان می‌دهند. كارلو كولودي، نويسنده داستان با الهام از داستان‌های قديمي فراطبيعي نظير مسخ‌شدگان و يونس و نهنگ تلاش کرد تا داستانی با موضوع ورود به مکتب را به سبك امروزي بنویسد که مهم‌ترين جنبه زندگي فراماسونري است.






داستانی با یک قرن قدمت


داستان پينوكيو نمونه‌اي از جنبه انسانی‌تر آموزه‌هاي سري است. این داستان بر پايه آموزه‌هاي فراماسونري استوار است و توجه عمیق به آن فاش مي‌سازد كه این آموزه‌ها پيشينه فلسفي افرادي است که كنترل رسانه‌هاي جمعي را در اختيار دارند.

هرچند وفاداري كارتون والت ديزني به مكتب فراماسونري همواره مورد اختلاف بوده است اما انتخاب اين داستان به عنوان دومين فيلم انيميشني كه در اين استوديو فيلمسازي ساخته شده است، مطالب بسياري براي بازگو كردن دارد.

بسياري از جزئيات نمادين كه به اين فيلم اضافه شده است بيانگر درك عميق مفاهیم سری كتاب كولودي است. با توجه به تیراژ بالای نسخه قابل پخش فيلم پينوكيو و موفقيت جهاني آن مي‌توان گفت كه همه جهان شاهد طي كردن مسير روشنگري بوده‌اند اما عده اندكي آن را به طور كامل درك كردند.

موضوع مهمی که در این داستان کمتر مورد توجه قرار گرفته، «خلق» یک انسان توسط انسان دیگر است؛ موضوعی که این روزها توسط جریانی مبهم و مرموز در ایران نیز تکرار می شود.


چرا رسانه های صهیونیستی حدود یک قرن است
 که «داستان» پینوکیو را زنده نگاه می دارند؟
  • منبع: مشرق

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:27 اسفند 1391 - 7:23

نظر شما...
    • aftabmoon

      سپاس. مقله آگاهی دهنده وتکان دهنده ای بود
    • ultra

      من هرچي كه به اين سايت سر مي زنم بيشتر تأسف ميخورم. اونا از كي دارن چيكار مي كنن و ما و اغلب مردم دنيا در خواب غفلت به سر مي بريم. اونا فيلم مي سازن در راستاي ترويج عقايد و افكارشون ما هم ليلي و مجنون مي سازيم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • مبین

      ژرف اندیشی شما را تحسین میکنم .......خلقت انسان توسط انسانی دیگر!!!!
    • فاطمه

      سلام.
      واقعا عالي بود.
    • امیر

      واقعا عجیبه!از تفسیر شما شوکه شدم !اتفاقا اگه دقت کنی همش جنبه مثبت داره>نمی دونم شما همه چیو وارونه جلوه دادین .خلی متاسف شدم
    • بهاره

      تقریبا همه ی افراد می دانند که همه ی کارتون های والت دیسنی برای ترویج شیطان پرستی و عقاید فراماسونری هست ولی همه ساله همه ی این کارتون ها در تلویزیون و سینمای خودمون پخش می شود و این واقعا تاسف وار هست ای کاش مسئولین کمی به فکر بودند.
    • farzad

      دمت داغ عالي بود
    • باران ساز

      نسخه سريالي پينوكيو كه از تلوزيون پخش مي شد(پينوكيو همراه با اردك كوچكش چيلا بود) ، فاقد نماد هاي مطرح شده در مقاله بود .
      البته موشكافي كارتون ها ، كار بسيار خوب و تحسين برانگيزي است ولي احساس مي كنم نقدهاي خود را بهتر بود به سمت والت ديزني مي برديد ، چرا كه در نسخه سريالي اشاره شده ، جنبه هاي آموزشي زيادي وجود داشت كه نبايد به سادگي از آن گذشت و نماد خاصي در آن وجود نداشت .
    • سرباز آقا

      ممنون ولی میشه بگین کجای این روشنگری بد بوده ؟ خوب اینکه پینوکیو از بند های هوس و ثروت خودش رو رها میکنه خوبه. درسته اینکه انسان انسان رو خلق میکنه ویا اینکه پدر ژپتو روبه یک ستاره میشینه و دعا میکنه یا اینکه فرشته آبی رنگه میتونه معنای بدی داشته باشه .
      میشه بگین منظورتون از حداقل جوامع بی رحم امروزی چیه اگه درباره معناهای بد این کارتون بیش تر توضیح بدین ممنون میشم
      نقل قول: امیر
      واقعا عجیبه!از تفسیر شما شوکه شدم !اتفاقا اگه دقت کنی همش جنبه مثبت داره>نمی دونم شما همه چیو وارونه جلوه دادین .خلی متاسف شدم

      عزیز جنبه ی منفی داستان مشخصه: خلق انسانی توسط انسانی دیگر.اگه شما نماد های فراماسونری رو مطالعه کنید حتما متوجه مسئله میشین .
      قوانین دین شیطان پرستی هم در ظاهر خوبه اما اگه یکم دربارش فکر کنین متوجه تمام مضراتش میشین.
      اینم مثل همونه
    • نازی

      درستتون درد نکنه واقعه آدم متوجه نمیشه که چی به چیه اگر سایت شما ودیگران اطلاع رسانی نکنند اصلا متوجه نمیشه
      ای کاش کارتون های ایرانی بیشتری درست بشه که تلویزیون این کارتونها را نشون نده که توی روحیه بچه ها تاثیر بگذاره
    • tornado 5

      رسانه ایرانی به نظر من بدتر از رسانه های خارجی چرا؟
      چون اگه بخوام بگم ساخته هایی مثل: چهار خونه- خانه ی اجاره - ملک سلیمان و یه سریال قدیمی هم بود که یه خونه رو به سه نفر می فروشن جالبتر که خونه شمارش 6 بود (میشه666) خود رسانه هم که قبل این تاریخی که اعلام کرده بود پایان دنیاست کلی فرمانروایان مقدس پخش کرد مخصوصا قسمت مربوط به حضرت سلیمان و بخشی که اجنه دارن براش بیگاری می کنن.
    • نازی

      در جواب tornado 5
      فیلم ملک سلیمان که داستان حضرت سلیمان تا آنجایی که من میدانم اجنه ودیو وباد وهمه به امر خداوند مسخر حضرت سلیمان بودند وفکر نکنم نکته ی خاصی داشته
      فیلم چارخانه خانه یاجاره ای چی مثلا داشته ?سریال های خارجی واضح داره تبلیغ چیز های شیاطینی میکنه الان توی اینترنت یک سریال خارجی به این اسم 666 هست خوانندهاشون هم که کاملا معلومه و سریال های ماهواره ای هم که هدفش اینه خیانت یا تبلیغ ضد انسانی وغیره
      البته نباید صدا وسیما بعضی کارتون ها یا فیلم ها نشان بده مثل همین پینوکیو و یوگیو و. ماتریکس ولی فکر نمیکنم ملک سلیمان نکته ی خاصی داشت
    • سپیده

      واقعاعالی بود اما من فکرنمیکنم این هابتونه تاثیر چندانی روی عقاید بچه ها داشته باشه
    • سعید

      واقعا ژرف اندیشی شما رو تحسین میکنم
      ولی مهم اون برداشتی هست که هرکس از این داستان داره که ما این برداشتو از این داستان داشتیم که دروغ گفتن چیز بدی است و همیشه افراد سودجویی وجود دارند که همیشه در سدد بهره برداری از انسان هستند.
    • m

      خیلی مطلب خوبیه سایت خوبی دارید اما تعداد مطالب کمه
    • سرباز آقا

      چرا تلویزیون ایران این کارتون صهیونیستی را نشان میدهد ؟ باید پینوکیو ممنوع التصویر و مهدور الدم اعلام شود angry

      چرا تلویزیون ایران این کارتون صهیونیستی را نشان میدهد ؟ باید پینوکیو ممنوع التصویر و مهدور الدم اعلام شود angry
    • ARASH

      دمت گرم داداش علی اکبر نوکرتم
    • حسین

      نقد شما اشتباهه
      داستان عالیه
      کاملا الهی است
      ژپتو هم وقتی دعا می کنه و بعد فرشته می آید تا پینوکیو ادم شه
    • مسعود

      توی نسخه کارتونی 2 نکته ی بد آن مربوط به اول: آدم بده که اونا اونجا تبدیل به الاغ میشن رو ریش دار کرده که البته در تمام نسخه های والت دیزنی آدم بدا ریش دارن و ترسناکن
      و دوم : مربوط به اون چوب جادویی فرشته هست که با اون میتونیم یک جسم بی جان رو جاندار کرد
      و همین چوب جادو در هری پاتر چه کارا که نمیکنه
    • کیا

      نقل قول: مسعود
      توی نسخه کارتونی 2 نکته ی بد آن مربوط به اول: آدم بده که اونا اونجا تبدیل به الاغ میشن رو ریش دار کرده که البته در تمام نسخه های والت دیزنی آدم بدا ریش دارن و ترسناکن
      و دوم : مربوط به اون چوب جادویی فرشته هست که با اون میتونیم یک جسم بی جان رو جاندار کرد
      و همین چوب جادو در هری پاتر چه کارا که نمیکنه


      این بهتر بود
      بهتر بود شما نقد کننده عزیز از راه بهتری جهت نقد کردن این قصه استفاده می کردید
      به نظرم شما نتونستید درست منظورتون رو بگید ی کم تعجیل و در نهایت جمع نشدن مطلب در آخر حس می شه یک بار دیگه بررسی کنید و دوباره نقد درستری رو ارائه کنید
      به نظرم این نقد به نفع پینوکیو است.
    • حمید

      سلام ممنون بایت پستتون
      در خصوص مطلبی که نوشتید چند نکته ای به ذهنم اومد که براتون می نویسم، باید پذیرفت که روح حاکم بر دنیای غرب همان روح فراماسونری و مطمئناً از این اعتقادشان استفاده می کنند در فیلم ها در انیمیشین ها در مدهای لباس و... ما هم که مسلمانیم همین طوریم منتها آن ها قوی تر عمل می کنند ما ضعیف اگر خاطرتان باشد مقام معظم رهبری (اگر اشتباه نکنم در دیدار با اهالی رسانه) فرمودند نگاه نکنید ببینید آن ها چه ساخته اند ببینید شما چقدر پیش رفته اید ؛ اگر ما خودمان کیفیت کارها را بالا ببریم دیگر چه نیازی به کارتون های ناپسند غربی است .و بنده متوجه نشدم که نتیجه ای پستتون چه بود بالاخره پینوکیو دیده بشود یا نشود ، به عقیده من در شرائط فعلی که بحث انیماتوری ایران هنوز پخته نشده نمی توان جلوی بچه ها را گرفت و نگذاریم نگاه نکنند خب اگه نگاه نکنند پس چه ببینند این محدودیت به مراتب از محتوای آن کارتون های غربی بدتر است.یا علی.
    • ناشنای

      نقل قول: حسین
      نقد شما اشتباهه
      داستان عالیه
      کاملا الهی است
      ژپتو هم وقتی دعا می کنه و بعد فرشته می آید تا پینوکیو ادم شه

      بابا خیلی نادونی البته بهت بر نخوره
    • گمنام

      سلام.ممنون از مطلبتون.اما نکنه قابل ذکر اینه که تمام جریان این داستان از دید یک ماسون برای ماسون های دیگر نوشته شده که فقط راه رستگاری برای ماسون ها و به روش انها است. یاعلی
    • پیام

      سلام من نطر من تمام تفسیر شما شما از این کارتون پینوکیو صرف نظر از خلق یک انسان توسط یک مخلوق چه بسا به وسیله ی یک فراماسون نوشته شده باشه بیشتر خواننده یا بیننده و شنونده رو به سوی انسانیت و کردار درست و نیک سوق میده تا طبق نظر شما به شیطان پرستی من فکر میکنم نوشته های شما باعث میشه تا افراد به فراماسونری که شما از کارتون پینوکیو گرفتید علاقه پیدا کنند و بیشتر به سوی اون گرایش پیدا کنند...
    • راحیل

      خیلی جالب و تکان دهنده بود...
      ممنون
    • 09192514626

      باید با اندیشه های ماسونی بیشتر آشنا شد
    • ممم

      با وجود افرادی مثل "سرباز اقا" جوامع جهانی حق دارن نذارن ما به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کنیم. برید و دوخت و حکم صادر کرد. اگه بمب اتم داشت حتما عوامل پینوکیو رو باهاش میزد. تندرو و افراطی
    • شادی

      سلام .
      واقعا از بابت مطالب ممنون خیلی جالب و باعث اگاهی میشود. ولی اینا هر کاری که می خواهن بکنن مهم اینه که خدا و امام زمان با ماست.
    • اکرم

      ضمن عرض سلام

      از زحمات جناب استاد رائفی پور صمیمانه سپاسگذارم.امیدوارم مزدتان را از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دریافت کنید.واقعا سخنرانی ها و مقالات شما بسیار تاثیرگذار و ناب است..
    • mahan

      به نظرمیاد این فراماسونریا ما رو هالو گیر آوردن اینقدر دارن بزرگنمایی میکنن.

      مثلاکه چی؟
    • بهور

      باسلام؛
      واقعا آدم هیچ وقت نمی تونه به این اجنبی های دروغ گو اعتماد کنه ...چه چیز هایی رو که در لفافه به کودکان بیچاره ی ما نمی آموزند..
      خیلی ممنون از روشنگری های زیباتون!
      سایت بسیار عالی و زیبا و همه چیز تمامی دارید..
      به وب من هم سربزنید...
      www.serat78.blogfa.com
    • از یه نگاه دیگر

      ایراد زیاد داره مقالتون

      ولی برام جالب بود که میگید داستان یونس ونهنگ در این کتاب هست و در مکاتب فراماسونری مطالعه میشود
      خواستم بگم که داستان یونس تو قران هم هست و مسلمونا هم مطالعه میکنن !!!!!!
      یعنی ما هم الان فراماسون شدیم و نمیدونستیم هدف روشنگری هست یا بافتن جهت القای نظرات شخصی و گرو شما
    • شهرام

      اسکل
    • امیر جـــوکر

      آقا جمع کن بساطو.اگه انقدر تو یه چیزی فرو بری از شکرستان خودمونم میشه فراماسونری درآورد.شما دیگه دارید زیاده روی میکنید.من 8 سالم بود این کارتونو دیدم ولی 80 سالمم بشه اینو ببینم به اینکه این فلانه اون فلانه فکر نمیکنم.این داستانه جذاب رو دنبال میکنم و لذت میبرم.نه اینکه واسه هر صحنه و هر کلمه یه فلسفه ببافم.شمام اگه با یه کارتون بخواین شیطانپرست بشین واقعا براتون متاسفم.بنظرم اعتقادات سست و ناپایدار باعث نوشتن چنین مقاله هایی میشه نه اگاه کردن مردم !
    • امیر جـــوکر

      خواهشا ازتون میخوام راجع به مقاله هاتون یکم فقط یکم فکر کنین.من از شما میپرسم: یه شخص رو نام ببرید که این کارتونو دیده شیطان پرست شده.اصلا چرا شیطان پرست ؟ 1 نفر رو نام ببرید که با دیدن این کارتون 1 درصد عقایدش سست شده.
      شما هدف بزرگی دارین و اینو میدونم.دستتون بابت برخی از مقاله های عالیتون درد نکنه.اما هم من میدونم هم شما که کسی قرار نیست بعد دیدن پینوکیو به فکر فرو بره.کارتونه, کارتـــــــــون !
    • یار امام زمان (عج)

      نقل قول: امیر جـــوکر
      خواهشا ازتون میخوام راجع به مقاله هاتون یکم فقط یکم فکر کنین.من از شما میپرسم: یه شخص رو نام ببرید که این کارتونو دیده شیطان پرست شده.اصلا چرا شیطان پرست ؟ 1 نفر رو نام ببرید که با دیدن این کارتون 1 درصد عقایدش سست شده.
      شما هدف بزرگی دارین و اینو میدونم.دستتون بابت برخی از مقاله های عالیتون درد نکنه.اما هم من میدونم هم شما که کسی قرار نیست بعد دیدن پینوکیو به فکر فرو بره.کارتونه, کارتـــــــــون !



      سلا م همان طور که دقت می کنید برای بیش تر افراد این نشانه ها عادی شده چون زیاد از این جور علامات می بینند با این کار می خواهند نا خدا گاه مارا پر از این علامات و... کنند ه بزرگ چه کوچک ناخدا گاه بیشتر انسان ها دست خودش نیست و کم کم ذهن ما را آماده می کنند تا یه بلایی سر ما بیاورند
      این مقاله نیز بسیار عالی بود و دارویی یرای کسانی که در این مسائل غرق شده بودند بود.
    • مهرانه

      نقدتان جالب بود. ولي راستش را بگويم خيلي از داستان خوشم آمد، صرف نظر از خلقت او، روند رشد او و بازگشت به خانه پدري، خداييش جالب بود. من در كودكي همش دوست داشتم پري مهربون بيايد و پينوكيو را نجات بدهد و به خانه برگرداند. يادش به خير.
    • مهدی عابدیان زیدی

      من پینوکیو هستم
    • حامد

      خداییش شما احمق ها رو چی دادن خوردید که انقدر حرف های مزخرف و چرت میزنید خدابیش عقل درست و حسابی دارید شماها؟؟؟خاک تو سرت کنن که ما امثال شماها تو ایران زندگی میکنیم مشکل دارهای عوضی کاملا رد داده چی میزنی اسکل
    • ف

      ....کنترل نا محسوس ذهن...شما نمادهای شیطان پرستی رو میبینی،در ظاهر فراموش میکنی،اما یه جایی توی ذهنت ثبت میشه...نتیجه ش این میشه که راحت تر تحت تاثیر قرار میگی ...یه زمانی اگه شلوار پاره نشان ما میدادن و کلی تعریف میکردن ،محال بود که بپوشیم ...اما الان شلوار پاره یا هر لباس چرت دیگه رو بده به بچه و بگو شیکه،مده،سریع میپوشه...
    • مهمان سامان

      با سلام اقای کلودی حالا فراماسون باشد یا نباشد من به اثر وی توجه میکنم نه حزب یا گروهی که عضو است پدر ژاپتو ارزو میکند وارزویش به تحقق میپیوندد بیانگر اینست که انسان در بند اعمال احساسات وارزوهای خویش است وسرنوشتش را رقم میزنند وباید مسئولیت کارهایش ونتایج انها را بپذیر با تمام نقص ها وکمالاتش /پدر ژپتو در پذیرش این مسئولیت گویا ضعیف وناکارامد بود ودرشکم ماهی گرفتار شد شکم نهنگ پدر ژپتو را به خود اورد وبا محصول کارش روبرویش نمود واتجا پی به اشتباهش برد وکار خطرناکی که کرده بود چون ژپتو به پالایش رسید پینوکیو به تکامل میرسد تکامل محصول در گرو تکامل خودمانست
    • مهمان سامان

      با سلام به نظر شما یک ادم دود چراغ خورده کسی که در غربت گرسنگی وسختی کشیده تا به تربیت صحیحی دست پیدا کند با ادم بی خیال بی عرضه عوام که اسیر شهوت وشکمش میباشد یکسانند شما فرزند دلبند خود را برای اموزش وپرورش کدام یک را مرجح میدانید ؟
    • پایگاه قهرمانان

      تورو به حضرت عباس عمو پورنگ مخرب تره یا پینو کیو کدوم لودگی مسخرگی وبیهودگی رو به کودک ونوجوان تزریق میکند کدام از بی محتوایی ورشد نیافتگی بیشتر دررنج است کدام شیطانی تر وقت تلف کننده تر وفاسد کننده تر است اگر کمی ایمان شرف وغیرت داشته باشی میدونی جواب چیه
    • وحید

      سلام انسان موجودی دارای حق انتخاب است اگرچه دارای ذهن ناخوداگاه میباشد ولی قدرت کنترل انرا نیز اگاهانه داراست پس جای نگرانی نیست فقط انسان در جایی باید برای خود محدودیت قایل شود که خود را درمعرض مروج فحشا واعمال شنیع ضد اخلاقی قرار دهد مثل فیلم های س**ی به هرحال هر اثر هنرمندانه ای که محصول دست بشر است دارای نقاط قوت ونقاط ضعف میباشد وفرد با عقلش باید چیزهای خوب را از بد جدا واز چیزهای خوب درس بگیردکارتن پینو کیو درس بزرگی به مخاطب میدهد وان اینست که قدرت در خویشتند داری است
    • مهمان علیرضا

      از اینکه انقدر خوب دری وری مینویسین سپاسگزاریم.
    • مهمان امیررضا

      تا جایی ک من میدونم این نسخه ای ک ما دیدیم کاملا تغییر داده شده‌. تو اولین نسخه ساخته شده از این پینوکیو شخصیت وژدان ک ما دیدیم رو با چکش کشت یا مثلا پاشو سوزوند تا پدرش ی پای دیگه براش بسازه و کلا ی شخصیت کاملا منفی بود ب معنای واقعی کلمه
    • مجید عکاس ساوه ای

      با سلام و درود به همه دوستان . فیلم کارتونی پینو کیو یک فیلم آموزنده بود و هست . نکاتی در فیلم ذکر شده که مثلا" پدر ژپتو به پینو کیو گفت پینو کیو چوبی بمان آدمها سنگی اند دنیایشان قشنگ نیست . آموزه های روانشناختی خوبی دارد. عمو پورنگ فقط مسخره بازی میکند و ما میگوییم عمو جون بچه هارا تعلیم میدهد
    • 8

      اصل مطلب اینه
      امام زمان داره نایب رو آماده میکنه با کمک نیروهای آسمانی موجود در فضا
      شاه نعمت الله ولی.97
      شاهکارها معمولا پیشگویی هستند و متاسفانه متاسفانه متاسفانه محققان به این مسئله توجه نمیکنند و البته درهرصورت اونی که باید مطلبو بگیره میگیره چون علم الهی مثل کوزه ی شکسته ایه که قطعاتش در عناصر مختلف حتی درون کارتون مهر و موم شد و باید رمزگشایی بشه. موزه ی لوور پاریس و نهادهای یهودی این رمزگشایی ها رو انجام میدن.
      اینکه شاه نعمت الله به پینوکیو چه ربطی داره هم باید گفت که همه چی،به هم ربط داره و ژاپنی ها به این مسئله اعتقاد دارن و با نشانه شناسی ای که در فرهنگشون نهادینه شده مسیر درست زندگی رو پیدا میکنن حتی اگر اون نشانه خطی روی دیوار باشه)پینگ فلوید.کلیپ آخرین آجر در دیوار.پیشگویی ظهور.نوشته شده روی دیواری نزدیک اورشلیم).
      بحث بسیار بسیار مفصله و در یک پیام نمیگنجه.
      یه وقت فکر نکنی نایب خامنه ایه چون نایب از جانب بالا انتخاب میشه نه از جانب ریش سفیدان یک مجلس ساخته ی خود ریش سفیدان به نام خبرگان.
    • Po

      این چرت و پرتا از کجاتون در اوردین تو کتاب اصلی پینوکیو دار زده میشه و انقدر متنش ساده و مسخرست که معلومه نویسنده فقط خواسته بچه هارو بترسونه
    • فراهانی

      من متن را خواندم...بیشتر نیت خوانی بود
      اگر هم ریشه ماسونی هم اگر داشت شما استدلالتون خیلی ضعیفه...میشه اینجوری به موضوع نگاه کرد که نمادین ماجرای خلقت و تکامل انسان را از نبات که ریشه اش خاک است تا حیوانیت و انسانیت را بیان کرده که چون از منظر لیبرالیسن غربی و با جهل درآمیخته اینچنین تصور شده...نمادهای ماسونی آنچنان در چشم نمی آید مگر عصای فرشته...این فانتزی
      ها در فرهنگ غرب مرسوم است و بیان اینکه این هم ماسونیست بیشتر یک کلیشه شده و تاثیر سخنهای جدی را نیز کمرنگ میکند...صد در صد تفکر ماسونی وسکولاری در پس خیلی چیزها است اما اثبات هر موضوع ومصداق..ماجرا رو لوس میکند..
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد