چگونه می‌توان به مقام برترین مخلوق خدا رسید/ جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) در محشر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام سیدهادی سید وکیلی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به مقامات حضرت زهرا(س) گفت: مقامات حضرت صدیقه طاهره(س) دو جنبه دارد؛ یک جنبه، جنبه‌ای است که صدیقه طاهره(س) به عنوان الگو و جهت الهی در جامعه بشری هستند و کل جامعه بشری، انسان‌ها اعم از مردان و زنان باید از ایشان الگوبرداری و تبعیت کنند، در این جنبه، مقامات ایشان به طور کلی، مقاماتی است که برای انسان قابل دستیابی است.

وی افزود: به عنوان نمونه درباره بحث حجاب و عفاف؛ حضرت زهرا(س) عفاف را در بالاترین حد خودش، به عنوان یک زن رعایت کرده و به آن نیز توصیه می‌کنند. در تربیت فرزند، در همسرداری و محوریت خانه قرار گرفتن به همین نحو.

عضو هیأت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: در روایات داریم که سلمان وارد منزل می‌شود و می‌بیند حضرت زهرا(س) مشغول آسیاب کردن گندم هستند و آن قدر سنگ آسیاب را می‌گردانده است که تمام دست‌های ایشان زخم شده است، درباره فعالیت‌های اجتماعی ایشان نیز باید گفت که دفاع زهرای مرضیه(س) از حریم ولایت مشهور بوده است و اینها همه جنبه‌هایی است که ما به حضرت زهرا(س) به عنوان یک انسان نگاه می‌کنیم و از ایشان در اعلی رتبه انسانیت تبعیت و الگوبرداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مسأله نباید باعث شود که ما غافل شویم از اینکه حضرت فاطمه(س) در بُعد تکوینی و در بُعد شخصیتی هم دارای مقاماتی هستند که ویژه خود ایشان است و به عنوان یک فردی که در صدر خلقت خداوند قرار دارد، از یک جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که این جایگاه در کل جهان هستی تعریف شده است، بنابراین حضرت زهرا(س) یکی از زیباترین، مهمترین و برترین مخلوقات خداوند در جهان مطرح می‌شوند.

سیدوکیلی بیان داشت: هر دو جنبه‌ها در حدیث حضرت رسول(ص) ذکر شده است که حضرت(ص) فرمودند:‌ «ابنتی فاطمه حوراء انسیه»؛ دخترم فاطمه زهرا حوریه‌ای است انسانی! یعنی یک بُعد الهی دارد، یک بُعد شخصیتی در حوزه تکوین دارد و یک بُعد انسانی هم دارد و آن بُعد انسانی ایشان برای ما الگوگیری و قابل الگوپذیری است.

وی درباره جنبه دیگری از مقامات حضرت فاطمه(س) گفت: حضرت زهرا(س) در برخی از مقاماتشان با سایر ائمه اطهار(ع) مشترک هستند و یکی از چهارده معصوم(ع) در مقاماتی که قرآن و روایات برای ائمه(ع) برشمرده است، محسوب می‌شوند، به طور مثال در مقام طاهر بودن حضرت زهرا(س)، این بانوی بزرگوار در آیه تطهیر در کنار سایر اهل بیت(ع) به مقام عصمت کبری و طهارت مطلق وصف شده‌اند یا در آیه مباهله ایشان در کنار سایر اهل بیت(ع) در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است که بیانگر فضیلت ایشان در کنار امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: اما نکته مهم‌تر اینکه برخی مقامات ویژه و خاص خود ایشان است و اختصاص به مقام فاطمه زهرا(س) دارد، بنابراین حضرت زهرا(س) در این مقامات، مستقل هستند و باید به عنوان یک فرد ویژه و خاص مورد توجه قرار گیرند، این گونه مقامات، نه به دلیل اینکه دختر پیغمبر اکرم(ص) هستند و نه به دلیل همسر حضرت علی(ع) و نه به خاطر مادر ائمه(ع) بودن حضرت، صاحب این مقامات هستند، بلکه به عنوان یک شخصیتی که خودش به خودی خود دارای فضیلت است مورد مدح قرار گرفته‌اند و این عظمت و بزرگی ربطی به نسبت‌های ایشان ندارد.

وی افزود: یکی از مقامات خاصه حضرت زهرا(س) جایگاه ایشان در محشر است، وقتی حضرت زهرا(س) وارد محشر می‌شوند، خداوند دستور به تعظیم و تکریم جایگاه ایشان به همه انسان‌ها می‌دهد و خطاب به اهل محشر می‌فرماید: به مقام حضرت فاطمه(س) احترام بگذارید، پس این نکته باید مورد توجه ویژه اندیشمندان و محققان قرار گیرد.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:11 فروردین 1395 - 17:36

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد