امام زمان(عج) چه انتظاراتی از شیعیان دارند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

انتظار در مکتب تشیع یک حالت انسانی است که انسان به خاطر وجود آن، ضمن پیراستن وجود خویش از بدی‌ها و آراستن آن به خوبی‌ها، در ارتباط مستمر با امام و حجت زمان خویش همه همت خود را صرف زمینه‌سازی ظهور مصلح آخرالزمان می‌کند و در جهت تحقق وعده الهی نسبت به برپایی دولت کریمه اهل بیت با تمام وجود تلاش می‌کند.

طبق این تعریف انتظار فرج عاملی مهم در خودسازی فردی، اصلاح جامعه و کاهش جرائم و مفاسد خواهد بود، بی‌تردید انتظار ظهور امام زمان در تمام ابعاد شخصیت انسان، اعم از فردی و اجتماعی موثر است و همه مناسبات وی را فرا می گیرد و بالاترین کوشش و جهاد همه جانبه او در راه خداست. پیامبر اکرم(ص) فرمود: با فضلیت‌ترین جهاد امت من انتظار فرج است، پیشوایان معصوم اجر بسیاری برای منتظران بیان کرده‌اند، چنانچه امام صادق(ع) فرمود: کسی که دوست دارد از اصحاب و یاران حضرت قائم(عج) باشد، باید منتظر ظهور باشد و به پاکدامنی و نیک خلقی خود را بیاراید.

در هر صورت انتظار، آماده‌باش کامل، خودسازی، تصفیه روح و جان و اصلاح دیگران است، انتظار روزنه امیدی است که در حساس‌ترین و بحرانی‌ترین لحظات زندگی انسان که از همه جا مأیوس می‌شود،‌ تنها عامل نجات و امیدبخش اوست.

*برخی انتظارات حضرت مهدی(عج) از شیعیان

-پرواپیشگی و تسلیم

از مهم‌ترین انتظارات آن حضرت از شیعیان و پیروان خویش، این است که تقوای الهی را پیشه ساخته، سرا پا تسلیم اوامر و نواهی امامان معصوم باشند، آن امام رئوف در کلام رسای خود فرمود: از خدا بترسید و تسلیم امر ما شوید و کارها را به ما واگذار کنید.

-جلب محبت اهل بیت و ترک گناهان

پاداش رسالت پیامبر اکرم(ص) این است که مردم به جانشیان او یعنی امامان معصوم محبت و ارادت داشته باشند، امام زمان نیز در همین راستا در سخن خیرخواهانه خود چنین می‌فرماید: پس باید هر یک از شما کارهایی را که موجب جلب محبت ما می‌گردد، انجام دهد و باید از کارهای ناپسندی که خشم و غضب ما را در پی دارد، اجتناب کند.

-همدلی و اتحاد

از دیگر انتظارات امام زمان(عج) از شیعیانش این است که همدل و متحد باشند، چرا که همدلی هم موفقیت دنیوی آن‌ها را در پی دارد و هم زمینه تعجیل فرج و ظهور عدالت گستر جهان را فراهم می‌سازد، آن حضرت دلسوزانه اظهار می‌دارد: اگر شیعیان ما -که خدای آنان را بر انجام طاعت خویش موفق بدارد- در راه ایفای پیم بر انجام طاعت خویش موفق بدارد- در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت دیدار ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد.

-دعا برای فرج

شیعه در فراق امام و مولای خویش نمی‌تواند آرام گیرد و شب و روز نسوزد و لحظه لحظه چشم به انتظار ظهور مولا و امام خویش نباشد، نشانه انتظار سازنده و کارساز آن است که تلاش کند تا زمینه ظهور را در جامعه بیشتر آماده کند، یکی از راه‌های زمینه‌سازی برای ظهور، دعاهای دلسوزانه و مشتاقانه است، به همین جهت است که مهدی منتظر از شیعیانش انتظار دارد و مجدانه می‌خواهد که برای فرج دعا کنند، آنجا که فرمود: برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، زیرا همین موجب فرج و گشایش شماست.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:28 خرداد 1395 - 15:00

نظر شما...
    • Unknown

      سوره ۲۵: الفرقان - جزء ۱۹

      بسم الله الرحمن الرحیم

      وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿۶۳﴾

      بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند كه با آرامش و بيتكبر بر زمين راه مي‏روند و هنگامي كه جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام مي‏گويند (و با بياعتنائي و بزرگواري مي‏گذرند). (۶۳)
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد