سخن امام زمان(عج) درباره حضرت زهرا(س)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

غیر از پیامبران الهی و ائمّه معصومین علیهم‌السلام که مسئولیت امامت را بر دوش گرفته‌اند، شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان یک الگوی برتر برای تمام بشریّت، قابل توجّه است. در این نوشتار، به جلوه‌های هدایت‌بخشی سیره حضرت زهرا(س) می‌پردازیم.

خداوند متعال وادی ایمان و راه حق را مسیر نور؛ و وادی کفر و باطل را مسیر ظلمت و تاریکی نامیده و هدایت به سمت تکامل مؤمنان را اینگونه توصیف می‌کند: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ؛ خداوند سرپرست کسانى است که ایمان آورده‌‏اند. آنها را از تاریکی‌ها به سوى روشنایى به در مى‏‌برد.»

«ولایت» و «هدایت» خداوند متعال، از راه‌های گوناگونی محقق می‌شود. اصلی‌ترین نمود هدایتگری حق تعالی، به وسیله اولیاء خود بر روی زمین است. در یک تعریف سطحی از نور، می‌توان آن را عاملی دانست که باعث روشن شدن راه از بیراهه می‌شود. با این حساب، همه انبیاء و اولیای الهی منابع نوری هستند که گفتار و رفتار آنها در همه حوزه‌های فردی و اجتماعی، باعث تبیین راه حق از باطل می‌شود.

حضرت فاطمه زهرا(س) نیز دارای چنین شخصیّتی هستند. رتبه الگویی ایشان در حدّی است که در بین زنان عالَم نظیر و همانندی ندارد. امام صادق(ع) در تعبیری از مقام ایشان می‌فرمایند: «فَاطِمَةُ کَوکَبٌ دُرِّیٌّ بَینَ نِسَاءِ أَهلِ الدُّنیَا»؛ فاطمه(س) اختری تابناک در میان زنان دنیاست.

اگر نورانیّت مورد اشاره در این روایت را که از عبارت«کَوکَبٌ دُرِّیٌّ» فهمیده می‌شود به معنای روشنگری در بُعد گفتار و رفتار در نظر بگیریم، روایت به ما خواهد فهماند که ایشان الگوی تمام‌عیار زنان عالَم هستند. البتّه خانواده اهل بیت علیهم‌السلام، مجمعی نورانی است؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «أَنَا الشَّمْسُ وَ عَلِیٌّ(ع) الْقَمَرُ وَ فَاطِمَةُ الزُّهَرَةُ وَ الْفَرْقَدَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْن»؛ من خورشیدم و علی(ع) ماه و فاطمه(س)، زهره(ناهید) است و حسن و حسین علیهما السلام نیز دو ستاره نور افشان فرقدان هستند.

نوری به وسعت همه جهان

سؤالی که بسیاری از اندیشمندان اسلامی را در شناخت حقیقت شخصیتی حضرت زهرا(س) متحیّر کرده است، روایاتی است که از طریق معصومین(ع) پیرامون وسعت شخصیّت ایشان نقل شده است. یکی از آن روایات، سخن موعود آخرالزمان امام منتظَر(عج) است که فرمودند: «و فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ در دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است.»

الگو بودن ایشان برای امامی که با رفتار و برنامه خود تمام دنیا را به فلاح و سعادت رهنمون خواهد شد، سؤال مهمی را در مورد شخصیت حضرت زهرا(س) تداعی می‌کند و آن اینکه؛ مگر در زندگی کوتاه حضرت زهرا(س) چه نکاتی وجود دارد که قابلیت إعمال برای تمام جهان را دارا است!؟

از این رو دلیل نزول ادیان الهی به خصوص دین اسلام، تبیین راه حق از باطل و ایجاد زمینه هدایت انسان‌ها است.

 

- لینک کوتاه این مطلب

» فارس نیوز
تاریخ انتشار:29 اسفند 1395 - 16:43

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد