توصیه خداوند به پیامبر(ص) برای چگونگی تحمل بار سنگین رسالت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

 حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 300 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

 

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «امام علی(ع)- دوران زندگی» که در 22 آبان‌ماه سال1367 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- امیرالمؤمنین لقب خاص حضرت علی(ع) است. کلمه «امیر» به عنوان فعل نیز استعمال می‌شود. در قرآن هم آمده: نمیر، یعنی غذا می‌دهیم. امیرالمؤمنین معنای واقعی‌اش یعنی رهبر مؤمنین، از نظر لغوی یعنی کسی که به مؤمنین غذا می‌دهد- غذای فکری و روحی.

- امیرالمؤمنین علی(ع) هفتاد کمال دارد که کسی در کره زمین این کمال‌ها را ندارد. امیرالمؤمنین تنها مردی است که هم خودش معصوم است و هم همسرش معصوم است؛ این امتیاز را حتی پیغمبر(ص) هم ندارد. 

- امیرالمؤمنین روز 13 رجب به دنیا آمدند. 13 رجب یوم البیض است. بهترین ماه است برای اعتکاف، بهترین ماه است برای عمره، تنها ماه است برای عمل‌ ام داوود، یکی از کارهای خوبی که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی شد مسئله اعتکاف بود. اعتکاف چیه؟ در قرآن آیه داریم: «وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» بقره/125 معتکف یعنی کسی که می‌رود در مسجد سه روز می‌ماند.

-قرآن می‌فرماید: ‌ای پیغمبر! من دو تا منبع انرژی به تو می‌دهم. کارت سنگین است. «إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً» مزمل/5 من یک بار سنگینی می‌خواهم روی دوشت بگذارم. یک مسئولیت مهمی می‌خواهم به تو بدهم؛ ابلاغ دین. طاقت داری؟ ! طاقتم کو. می‌فرماید: دو تا انرژی به تو می‌دهم. از این دو انرژی استفاده کن. 1- «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً» مزمل/4، آرام آرام قرآن بخوان و از قرآن مایه بگیر. 2- «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً» مزمل/6، نماز شب بخوان.

- روایت داریم که امیرالمؤمنین(ع) هر روز 1000 رکعت نماز می‌خواندند. سال 365 روز است. یعنی در سال سیصد و شصت و پنج هزار رکعت نماز.

- «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» بقره/207 بعضی از مردم کسی است که خودش را می‌فروشد برای رضای خدا. این آیه را شیعه و سنی گفته‌اند مربوط به حضرت علی علیه السلام است.

- از افتخارات دیگر امیر المؤمنین شجاعت است، انفاقش است: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» مائده/55، «إِنَّما» یعنی فقط، فقط رهبر شما کسی است که، سرپرست شما خداست و رسول خداست و کسانی هستند که اهل ایمانند و اقامه نماز می‌کنند و زکات می‌دهند در حالی که در رکوع هستند. 

- علی ابن ابیطالب(ع) از افتخاراتش این است که اولین مردی بود که به پیغمبر(ص) ایمان آورد. همانطور که خدیجه(س) اولین زنی بود که به پیغمبر(ص) ایمان آورد. 

- در سوره یونس آیه 58 داریم: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» یونس/58 به فضل و رحمت خدا دل خوش کنید. امام باقر(ع) فرمودند: فضل خدا رسول خداست، رحمت خدا علی(ع) است. یعنی مصداقش است. به فضل و رحمت خدا دل خوش کنید یعنی به نبوت و امامت دل خوش کنید. 

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:20 فروردین 1396 - 15:54

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد