امام خود را بشناس

(بسم الله الرحمن الرحیم)

باب - 25 (آنچه رسیده در مورد اینکه کسی که امام خود را بشناسد این امر چه پیش افتد و چه دیر شود او را زیانی نمی رساند)

1- زراره گوید:
امام صادق علیه السّلام فرمود: «امام خود را بشناس که چون او را شناختی این امر چه پیش افتد و یا دیر فرا رسد تو را زیانی نمی رساند».
2- فضیل بن یسار گوید:
«از امام صادق علیه السّلام در مورد معنی فرمایش خدای عزّ و جلّ سؤال کردم که می فرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (روزی که هر گروهی را با پیشوایشان فرا می خوانیم) آن حضرت فرمود: ای فضیل امام خود را بشناس، که تو چون امام خود را بشناسی به تو زیانی نمی رسد خواه این امر پیش افتد یا تأخیر کند، و هر کس امامش را بشناسد سپس پیش از آنکه صاحب این امر قیام کند وفات یابد همانند کسی است که در سپاه آن حضرت نشسته باشد بلکه نه، (بهتر بگویم) به منزله کسی است که زیر پرچم او نشسته باشد» محمّد بن یعقوب کلینیّ گوید: بعض اصحاب، (این قسمت را) چنین روایت کرده اند: «همچون کسی است که در رکاب رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله به شهادت رسیده باشد».
3- ابو بصیر گوید:
«به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: فدایت گردم فرج کی خواهد بود؟ فرمود: ای ابا بصیر مگر تو هم از آن جمله هستی که دنیا را می طلبند؟ هر کس این امر را بشناسد با انتظار او امور و مشکلاتش فرج یافته خواهد بود».
4- اسماعیل بن محمّد خزاعیّ گوید:
«ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام سؤال می کرد و من می شنیدم که گفت: به نظر شما من قائم علیه السّلام را درک خواهم کرد؟ آن حضرت فرمود: ای ابا بصیر مگر تو امام خود را نمی شناسی؟ عرض کرد: چرا به خدا سوگند تو همان امام منی- و دست آن حضرت را گرفت- پس فرمود: به خدا قسم ای ابا بصیر تو چه غمی داری که شمشیر به کمر در سایه رواق قائم علیه السّلام نباشی».
5- فضیل بن یسار گوید:
شنیدم امام باقر علیه السّلام می فرمود: «هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد مرگش مرگ جاهلیّت باشد، و هر کس بمیرد در حالی که به امام خویش آشنا است زیانی به حال او نخواهد داشت خواه این امر پیش افتد و یا دیر کند، و هر کس بمیرد در حالی که آشنا به امام خویش است همانند کسی است که [بپا خاسته ]در خدمت قائم علیه السّلام در خیمه آن حضرت باشد».
6- عمر بن أبان گوید:
شنیدم امام صادق علیه السّلام می فرمود: «آن نشانه را بشناس که چون آن را شناختی دیگر زیانی متوجّه تو نیست چه این امر پیش افتد و چه تأخیر کند، همانا خدای تعالی می فرماید: «روزی که هر گروهی را با امامشان فرا می خوانیم» پس هر کس امام خود را بشناسد همانند کسی است که در خیمه امام منتظر علیه السّلام باشد».
7- حمران بن أعین از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود:
«امام خود را بشناس که چون او را شناختی دیگر تو را زیانی نخواهد رسید که این امر پیش افتد یا تأخیر کند زیرا خدای تعالی می فرماید: «روزی که هر گروهی را با امامشان فرا می خوانیم». هر کس امام خود را شناخت همانند کسی است که در خیمه قائم علیه السّلام است.

- لینک کوتاه این مطلب

» غیبت نعمانی - باب 25
تاریخ انتشار:19 دی 1396 - 0:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد