استفاده از هزار اسکوتر برقی برای تسهیل تردد زائران خانه خدا

سازمان حمل و نقل عربستان سعودی از به کارگیری هزار اسکوتر برقی برای تسهیل تردد زائران خانه خدا در حج 1402 خبر داد.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، سازمان حمل و نقل عربستان سعودی برای دومین سال متوالی ، 1000 اسکوتر برقی را  برای تسهیل تردد زائران خانه خدا در حج 1402 فراهم کرده است.

اسکوتر برقی در ایام حج با هدف ارتقای تجربه زائران و تسهیل حرکت آنان  به کار گرفته می‌شود و این امر به کاهش زمان سفر در حین  تردد زائران  کمک می‌کند.

مسیرهای خاصی برای استفاده از اسکوتر برقی برای زائران اختصاص داده شده است.  مسیر خدماتی شامل دو  لاین رفت و برگشت با طول 2 کیلومتر است که از ایستگاه  « کدانه» شروع و تا تونل « محبس الجن» ادامه دارد و  به  ایستگاه «باب علی»  در مسجد الحرام  ختم می‌شود.

سازمان حمل و نقل عربستان سعودی برای آموزش راه‌های صحیح  استفاده زائران از اسکوتر برقی،  تیمی تخصصی را برای  ارائه این خدمات در نظر گرفته است و این سازمان به طور مداوم در حال توسعه و بهبود  این خدمات و تعیین الزامات لازم برای آن است.

سازمان حمل ونقل عربستان سعودی در حج  سال گذشته برای اولین بار از  سرویس «اسکوتر برقی» برای تسهیل تردد زائران در اماکن مقدس استفاده کرد.

سازمان حمل و نقل عربستان در بیانیه‌ای بر اهمیت پایبندی شرکت‌های حمل و نقل به شروط ایمنی و معیارهای کیفیت در ارائه خدمات رسانی به حجاج بیت الله الحرام در موسم حج امسال و تضمین جابجایی آنها در آرامش و اطمینان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، نظارت بر شرکتهای متولی حمل و نقل حجاج بیت الله الحرام در موسم حج امسال مورد تاکید این سازمان  قرار گرفته است.

این درحالی است که دولت سعودی پروژه بزرگ قطار حرمین شریفین را با هدف تسهیل جابجایی حجاج و عمره گزاران از داخل و خارج عربستان راه اندازی کرده که از زمان راه اندازی تا کنون نقش مهمی در تسریع جابجایی زائران حرمین شریفین داشته است.

قطار سریع السیر حرمین یکی از 10 قطار پرسرعت در جهان به شمار می‌رود که سرعت آن به 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این قطار در موسم‌های حج و عمره، از طریق ایستگاه‌های مدینه‌ منوره، مکه‌ مکرمه، جده و رابغ به زائران خانه خدا خدمت رسانی می‌کند.

780000 زائر حج تمتع تاکنون به مسجدالنبی(ص) مشرف شده‌‌اند
مکه مکرمه از حضور زائران عمره مفرده خالی شد
اعلام مبلغ جریمه ورود غیرقانونی به مکه در موسم حج

«مرتضی نصراللهی» مسئول حمل و نقل شهری ستاد مکه مکرمه درباره توقف حمل‌ و نقل در زمان ایام مناسک حج  اعلام کرد که حمل و نقل درون شهری در مکه از پنجم  (3 تیر ) تا پانزدهم ذی الحجه ( 13 تیر) متوقف می شود.

وی اعلام کرد که اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری، تا ساعت 7 صبح روز جمعه در مسیرهای تعیین شده انتقال زائران به مسجدالحرام را انجام خواهند داد و بین ساعت 7 تا 9 صبح فعالیت اتوبوس‌ها یک طرفه می‌شود و فقط خروج اتوبوس‌ها به سمت هتل‌های محل اسکان زائران انجام خواهد شد.

ترافیک این روزها در سطح شهرمکه افزایش یافته و ازدحام حجاج در مسجد الحرام و اطراف آن به ویژه در ساعات برگزاری نمازهای صبح ، مغرب و عشا کاملا محسوس است.

گفتنی است رئیس سازمان حج و زیارت به همراه مدیرعملیات حج تمتع و رئیس ستاد مکه دربازدید از ایستگاههای حمل و نقل درون شهری درمکه مکرمه با حضور میدانی در ایستگاههای باب علی،جمرات، کدی، اجیاد و غزه در جریان نحوه ارائه خدمات به زائران قرار گرفتند و بر خدمت رسانی مطلوب و شایسته به حجاج تاکید کردند.

تعداد زائران حج تمتع کشورهای مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوار خانه خدا، حصارهای اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی حجه منطبق با 25 ژوئن (4 تیرماه) خواهد بود.

«عامر آل خشیل» مدیر عامل نهاد حج و عمره شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که امسال در حج 1444 هجری قمری (1402) برای اولین بار 6 فرودگاه برای استقبال از حجاج اختصاص داده می‌شود.

«عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

وی افزود: 2 میلیون مسلمان خارج از عربستان سعودی از سراسر جهان و 200 هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:31 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد