نگاهی به آخرین ساخته پاول پاولیکوفسکی؛ آیدا؛ نفوذ یهودیت و مسخ کاتولیسیسم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مهم‌ترین ویژگی "آیدا" مسخ باور کاتولیکی با اتکا به باورهای یهودی نفوذ یافته در آن در غالب پروتستانتیسم و انشعابات آن مانند پیوریتنیسم است. اگر کمی از فیلم فاصله بگیریم و منشا تاریخی جنبش های رفورمیستی مسیحیت را بررسی کنیم به رواج اندیشه های یهودی و یونانی (هلنی) و بدعت گذاری در مسیحیت کاتولیک با نفوذ خاندان های ثروتمند یهودی در قرون ابتدایی عصر رنسانس بر می خوریم.

"آیدا" آخرین ساخته فیلم ساز نه چندان مطرح لهستانی پاول پاولیکوفسکی محصول 2013 و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است.این فیلم داستان آیدا راهبه ای کاتولیک است.دختر جواني كه قبل از اداي سوگند براي راهبه شدن، مي‌فهمد كه يهودي است و خانواده‌اش به دست آلمان‌ها در زمان اشغال لهستان در جنگ جهاني دوم قتل‌عام شده‌اند. آیدا که تا پیش از این در دیر کلیسایی زندگی می کرد با خبر گشت که عمه ای دارد و به دیدار او رفت،عمه تنها و میانسال او آیدا را با دنیای جدیدی آشنا نمود،او را همراه خود به کلوپ های شبانه برد و این مقدمه آشنایی دختر جوان با پسری که عضو گروه موسیقی کلوپ بود گشت و در نهایت این رابطه به آمیزش جنسی این دو انجامید.آیدا پس از آن تصمیم گرفت تا به دیر کلیسا باز گردد و عمه تنها و فاسق او نیز دست به انتحار زد.

مهمترین ویژگی "آیدا" مسخ باور کاتولیکی با اتکا به باورهای یهودی نفوذ یافته در آن در غالب پروتستانتیسم و انشعابات آن مانند پیوریتنیسم است.اگر کمی از فیلم فاصله بگیریم و منشا تاریخی جنبش های رفورمیستی مسیحیت را بررسی کنیم به رواج اندیشه های یهودی و یونانی (هلنی) و بدعت گذاری در مسیحیت کاتولیک با نفوذ خاندان های ثروتمند یهودی در قرون ابتدایی عصر رنسانس بر می خوریم.


آیدا؛نفوذ یهودیت و مسخ کاتولیسیسم

التقاط مسیحیت و پیوند آن با اندیشه های پیروان یهودیت گرایاشات به خصوصی را وارد این آیین نمود به طور مثال نفوذ اندیشه ثنویت افلاطونی در مسیحیت در قرن اول میلادی و ترویج این باور در نزد اندیشمندان مسیحی - یهودی همچون سن آگوستین که معتقد بود ارتکاب به عمل گناه در نزد انسان و با هبوط او اساسا غیر قابل اجتناب است سبب انحرافات جدی در اندیشه مسیحیت شد.

"آِیدا" نیز دقیقا در همین مسیر گام می نهد و مشخصا با اتکا بر مفاهیم جنسی قصد دارد تا کاتولیسیسم را بی اعتبار سازد،پیش از این نیز تاریخ سینما شاهد پدیدار گشتن چنین مضامین بود،فیلمی چون "لئون مورین کشیش" ساخته ژان پیر ملویل که داستان رابطه عاطفی یک کشیش جوان کاتولیک با یک فاحشه است نیز از این دست آثار بشمار می رود.


آیدا؛نفوذ یهودیت و مسخ کاتولیسیسم


اما هالیوود با ساخت فیلمی چون "رمز داوینچی" ساخته ران هاورد و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته دن بروان گویی تیر خلاص را شلیک نمود.در این فیلم یک استاد تاریخ باستان در پی مکاشفات و پژوهش های تاریخی خود و براساس رمز گشایی از تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی به این برداشت رسید که (العیاذ بالله) مسیح (ع) با فاحشه تصویر شده در تابلو (مریم مجدلیه) رابطه ای داشته و شخصیت دختر فیلم نیز از نوادگان مسیح و از نتایج این رابطه می باشد.


آیدا؛نفوذ یهودیت و مسخ کاتولیسیسم

این تصویر منحرف که حاصل جریان ریشه دار تاریخی در التقاط مسیحیت و تحریف آن توسط یهودیت است،مهمترین مضامین را در خصوص داستان های مرتبط با آیین و سرگذشت عیسی (ع) در اختیار سینما می گذارد و "آیدا" نیز برآمده از همین جریان می باشد.


مسعود قدیمی

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:16 خرداد 1394 - 18:05

نظر شما...
    • mohande3

      سلام
      ما یک سایت تریلر و نقد فیلم داریم که میخواهیم از شما در بخش نقد فیلم استفاده کینم . به علت نقد خوبی که انجام داده اید . خواهش میکنم اگر مایل به همکاری هستید با بنده از طریق جیمیل یا 09399172443 تلگرام تماس حاصل فرمایید .
      ممنون - Persian-imdb.ir
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد