شست‌وشوی مسجدالحرام 10 بار در روز توسط 4 هزار نیرو

ریاست عمومی مسجدالحرام و مسجدالنبی روزانه 10 بار کار شست و شو و نظافت مسجد الحرام را انجام می‌دهد و شست و شوی دوره‌ای بام کعبه را در مدت زمان حداکثر 20 دقیقه انجام داد.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجدالنبی (ص) شست و شوی دوره‌ای بام کعبه را در مدت زمان حداکثر 20 دقیقه و به وسیله یک تیم تخصصی با استفاده از نقشه‌های هوش مصنوعی انجام  داد.

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که فرآیند شست‌وشوی کعبه شامل چندین مرحله جارو کردن بام کعبه، زدودن گرد و غبار از تمام سطح بام و پاک کردن روکش، دیوار، در و سقف کعبه با هوش مصنوعی انجام شد.

عملیات نظافت بام کعبه که به طور متداول با ابزارهای سنتی صورت می‌گرفت، امسال با تیم تخصصی یک آژانس خدمات و امور میدانی با استفاده از یک برنامه هوشمند مجهز به فناوری نقشه برداری انجام  شد.

از سوی دیگر اداره کل امور مسجد الحرام و مسجدالنبی اعلام کرد که تمام نیروهای انسانی و مکانیکی را برای ارائه انواع خدمات برای پذیرایی از زائران در ایام حج به کار گرفته است.

اداره کل امور مسجد الحرام و مسجدالنبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات از طریق فعالیت بیش از 400 ناظر سعودی واجد شرایط برای نظارت بر کارهای میدانی 4 هزار کارگر مرد و زن، 10 بار در روز شستن صحن مسجدالحرام، تدارک 7 هزار بطری آب زمزم و 800 کارگر برای توزیع آب متبرک میان نمازگزاران در سراسر مسجدالحرام و همچنین 4500نگه‌دارنده آب زمزم با مصرف حدود 500 هزار لیتر در اطراف مسجد الحرام، صورت می‌گیرد.

«محمد الجابری» معاون مدیرکل در خدمات و امور میدانی اعلام کرد که تجهیزات این مرکز، شامل تجهیز 5 هزار وسیله نقلیه معمولی و حدود 3 هزار وسیله نقلیه برقی و  اتصال آنها از طریق برنامه «تنقل» و بهره‌برداری از آنها از طریق برنامه‌های سیستماتیک است که انجام  عملیات ضدعفونی دوره‌ای و نظارت بر سازماندهی وظایف رانندگان وسایل نقلیه را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود که  11 ربات استریل‌کننده هوشمند تا 8 ساعت بدون دخالت انسان از طریق نقشه از پیش برنامه‌ریزی شده برای ضدعفونی‌سازی بخش‌هایی از صحن‌های مسجد الحرام و 20 ماموریت استریل‌سازی  هوا و سطوح با بخار خشک، به طور همزمان با سرعت بالا و موثر در مساحتی  حدود هزار متر مربع در ساعت کار می‌کنند.

الجابری تصریح کرد که از 20 دستگاه استریل کننده  با بخار برای ضدعفونی کردن  مناطق صعب‌الوصول مانند سقف‌ها و ستون‌ها و 600 دستگاه استریل کننده  اتوماتیک برای ضد عفونی کردن دست‌ها  به کار گرفته شده است. این دستگاه‌ها با کمک چندین تیم پشتیبانی، تمامی اطراف مسجدالحرام، حیاط‌های بیرونی و سرویس‌های بهداشتی آن را با بیش از 70 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده نظافت می‌کنند.

تأکید بر رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی توسط زائران حج
جزئیات اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی؛ 76 درصد حجاج وارد عربستان شدند

وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد کادرهای بهداشتی واجد شرایط خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا به بیش از 32 هزار نفر رسیده است.

این وزار‌تخانه  در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقدمات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج در 14 گذرگاه هوایی، زمینی و دریایی فراهم شده است.

در این بیانیه آمده است که تعداد بیمارستان‌ها به همراه  بیمارستان‌های صحرایی به 32 بیمارستان با پشتیبانی 140 مرکز بهداشتی درمانی و ظرفیت  تخت ها به  6132 مورد،  افزایش یافته است.

این وزارتخانه  همچنین خودروهای سیار پزشکی را برای استقرار در خط عابر پیاده بین اماکن مقدسه  مجهز کرده  است.

پیش از این وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد که زائران خانه خدا باید نسبت به ازدحام در زمان برگزاری مناسک حج آگاه باشند و به توصیه‌های نیروهای امنیتی توجه کنند.

این وزارت‌خانه تاکید کرد که زائران خانه خدا باید همچنان از ماسک‌های بهداشتی استفاده و در زمان افزایش ازدحام حجاج طی برگزاری مناسک حج آرامش خود را حفظ کنند.

تعداد زائران حج تمتع کشورهای مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوارخانه خدا، حصارهای اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی حجه منطبق با 25 ژوئن (4 تیرماه) خواهد بود، ضمن اینکه حج تا روز چهارم عید قربان در 13 ذی الحجه 30 ژوئن (9 تیرماه) ادامه دارد.

عربستان سعودی اعلام کرد که زائران باید این واکسن‌ها را در دوره مناسب قبل از آغاز مناسک حج تزریق کنند تا اثربخش باشد. این واکسن‌ها از جمله واکسن‌های چهارگانه مننژیت، پنوموکوک، واکسیناسیون علیه هپاتیت ویروسی آ و ب. واکسن مننژیت ، سرخک و اوریون، تب زرد و آنفولانزا فصلی هستند.

«عامر آل خشیل» مدیر عامل نهاد حج و عمره شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که امسال در حج 1444 هجری قمری (1402) برای اولین بار 6 فرودگاه برای استقبال از حجاج اختصاص داده می‌شود.

«عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا بازگشته است.

وی افزود: 2 میلیون مسلمان خارج از عربستان سعودی از سراسر جهان و 200 هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.

پیش از این «عبدالرحمن بن عبدالمحسن الفضلی» وزیر آب و کشاورزی و رئیس کمیسیون امنیت غذایی عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد حجاج امسال نسبت به 3 سال گذشته به دلیل کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد