تحولات اوکراین| قصد اتحادیه اروپا برای ادامه اعمال فشارها بر روسیه

بسته جدید کمکی مالی اروپا برای کی‌یف، اعتراف وزیر خارجه اوکراین به کمبود سلاح، هشدار دبیرکل ناتو درباره تخلیه زرادخانه‌های نظامی، حمایت سازمان ملل از تلاش صلح رهبران آفریقا و تکذیب ارسال تانک‌های اسرائیلی به کی‌یف، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ،  نمایندگان پارلمان اروپا بعید ندانستند که اتحادیه اروپا ممکن است یازدهمین بسته تحریم‌های ضد روسی را در پایان ماه جاری (میلادی) و در جریان نشست سران اتحادیه اروپا که در تاریخ 29 تا 30 ژوئن (9-8 تیر ماه) برگزار خواهد شد، تصویب کند. 

گونار بک، نماینده آلمان در پارلمان اروپا گفت: بسته تحریمی جدید علیه روسیه می تواند درست در زمان نشست سران اتحادیه در پایان ماه ژوئن تصویب شود. 

در عین حال، به گفته ایوان سینچیچ، نماینده جمهوری کرواسی، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان اروپا و مسئول روابط با روسیه، نیازی به توافق فوری در خصوص بسته یازدهم قبل از نشست اتحادیه اروپا وجود ندارد. او پیش‌بینی کرد که البته چنین اقدامی فقط «به دلایل تبلیغاتی» خوب است، ولی محدودیت‌های جدید همچنان هیچ تأثیری بر روسیه نخواهد داشت.

گونار بک نیز دیدگاه مشابهی در مورد اثربخشی تحریم ها بر روسیه دارد. نماینده آلمان یادآور شد: «با وجود محدودیت‌های بی‌سابقه، دولت روسیه از آمادگی بسیار خوبی برای مقابله با آنها برخوردار بوده است. بنابراین از زمان آغاز جنگ تاکنون هیچ یک از بسته های تحریمی تاثیر تعیین کننده‌ای بر مسکو نداشته است. در مورد بسته یازدهم نیز همین اتفاق خواهد افتاد.» 

به گفته وی، بزرگترین تهدید برای اقتصاد روسیه تحریم های مالی و محدودیت های واردات منابع انرژی روسیه (زغال سنگ و نفت) بود که آن هم با تدابیر اندیشیده شده در مسکو، در واقع خنثی شده است.

گونار بک، نماینده پارلمان اروپا از آلمان همچنین پیش بینی کرد که اتحادیه اروپا به روند تحریم‌های خود علیه روسیه ادامه می‌دهد و پس از تصویب یازدهمین بسته محدودیت‌ها، کار به روی بسته دوازدهم را آغاز می‌کند. وی: «هرچقدر هم که دیوانگی به نظر می رسد، پس از تصویب کردن بسته یازدهم - تقریباً هر ماه یک بسته - البته با تأثیر کمی، تحریم‌های جدید در نظر گرفته خواهد شد و بعید است که این روند متوقف شود و مقامات اروپایی شکست این سیاست را بپذیرند.»

به گفته این نماینده پارلمان اروپا، به همین دلیل است که بروکسل محکوم به ابداع تحریم‌های بیشتر و جدیدتری است، با این وجود این واقعیت که، اگر نه بیشتر، حداقل به اندازه روسیه، مردم کشورهای اروپایی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هشتاد و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اتحادیه اروپا بسته جدید کمک مالی به ارزش 50 میلیارد یورو برای اوکراین اختصاص می‌دهد

آژانس خبری بلومبرگ بامداد امروز، سه شنبه، گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی بسته کمک مالی 50 میلیارد یورویی دیگری برای اوکراین است. به گفته منابع خبری، کمیسیون اروپا این هزینه را برای تامین مالی فعالیت های اصلی کی‌یف و پوشش هزینه بازسازی زیرساختارهای مهم و دارای اولویت این کشور در نطر گرفته است.

طبق این اطلاعات، این اعلام رسمی قرار است امروز، 20 ژوئن، در کنفرانسی در لندن که به بازسازی اوکراین اختصاص دارد، اعلام شود. تا لحظه آخر، این برنامه در معرض تغییر بوده است. ابتکار کمیسیون اروپا بخشی از یک برنامه چند ساله برای 2021-2027 است.

برخلاف بسته‌های کمک مالی قبلی برای اوکراین، بخش آتی از کمک‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌شود و نه وام‌های بازاری.

وزیر خارجه اوکراین از کمبود دائمی سلاح برای نیروهای مسلح اوکراین خبر داد

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، شب گذشته دوشنبه، ابراز عقیده کرد که این کشور تا پایان درگیری‌ها همیشه با کمبود تسلیحات نظامی مواجه خواهد بود.

وی گفت: «وقتی ما پیروز شدیم، می گوییم که سلاح های کافی وجود داشت. و تا آن موقع، همیشه همه چیز برای ما کافی نخواهد بود، هر چقدر هم که شرکای غربی به ما سلاح بدهند، باز کافی نخواهد بود، زیرا اگر پیروزی بدست نیامده باشد، پس کمکها کافی نبودند.»

وزیر امور خارجه یادآور شد که در حال حاضر نیروهای مسلح اوکراین بیش از همه به مهمات توپخانه و خودروهای زرهی برای انجام عملیات ضد حمله نیاز دارند. وی در عین حال افزود که البته هر روز کمک های نظامی بیشتری وارد این کشور می شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز گذشته اعتراف کرد که ذخایر زرادخانه‌های تسلیحاتی ناتو تمام شده و باید هر چه زودتر بازسازی شوند. هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده نیز گفت که کمک نظامی به اوکراین، ارتش آمریکا را عملاً بدون مهمات برای دفاع از کشور باقی گذاشته است.

کی‌یف در حال مذاکره با غرب برای تولید سلاح در داخل اوکراین است

سرگئی بویف، معاون وزیر صنایع استراتژیک اوکراین روز دوشنبه، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کی‌یف روی ادامه همکاری با سازندگان تسلیحات نظامی غربی حساب باز کرده است.

وی گفت: ما گفتگوهای بسیار مفصلی با آنها داریم. و ما مطمئن هستیم که ظرف چند ماه آینده قراردادهایی را در این خصوص امضا خواهیم کرد.

بویف افزود که مقامات اوکراینی توسعه تولید داخلی تسلیحات در داخل کشور را ضروری می دانند. به ویژه پهپادهای بدون سرنشین می توانند در خود اوکراین تولید شوند. ظهور چنین بنگاه هایی از جمله به بهبود وضعیت اشتغال شهروندان نیز کمک خواهد کرد. 

معاون وزیر صنایع استراتژیک اوکراین در جمع بندی گفت: برخی از شرکت‌ها می گویند حاضرند بیایند، سرمایه گذاری کرده و پهپاد تولید کنند.

به رغم این ادعا، یک منبع خبری رویترز به این واقعیت اشاره کرد که استانداردها و مقررات اتحادیه اروپا در مورد تولید پهپاد و آزمایش به روی آنها ممکن است ورود تولیدکنندگان خارجی به اوکراین را دشوار کند.

نشست شورای امنیت با هدف بررسی اوضاع اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی با موضوع اوکراین برگزار خواهد کرد که قرار است در تاریخ 23 ژوئن (دوم تیر ماه) برگزار شود. این مسئله در برنامه هفته جاری این ارگان بین المللی مشخص شده است.

یک مقام آگاه به خبرگزاری نووستی گفت، انتظار می رود رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گزارشی در خصوص وضعیت اوکراین به شورای امنیت ارائه خواهد داد. هفته گذشته، وی از مسکو دیدن کرده و با سرگئی ریابکوف و سرگئی ورشینین، معاونان وزیران خارجه روسیه گفتگو کرده بود. این مقام سازمان ملل پیش از آن نیز به کی‌یف سفر و با مقامات اوکراینی دیدار کرده بود.

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ابراز عقیده کرد کرد که بعید است هر نوع مذاکراتی برای حل و فصل مناقشه در اوکراین تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که برای سال 2024 برنامه ریزی شده آغاز شود. بورل همچنین یادآور شد که اگر دونالد ترامپ در کاخ سفید قدرت را در دست داشت و نه جو بایدن، درگیری اوکراین به شکل بسیار متفاوتی پیش می رفت.

روسیه تامین تسلیحات غربی برای کی‌یف را در شورای امنیت مطرح می‌کند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که طرف روسی درخواست تشکیل نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی ادامه تامین تسلیحاتی غربی به اوکراین را داشته است. به گفته وی، این نشست قرار شده در 29 ژوئن (8 تیر ماه) برگزار شود.

این دیپلمات همچنین  تاکید کرد که طرف روسی سخنرانی جالبی را در نظر گرفته و قصد به طور واقع بینانه و حرفه‌ای این موضوع را پوشش بدهد.

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در اوایل ماه ژوئن، یادآور شد که اگر کشورهای غربی حمایت نظامی از کی‌یف را متوقف کنند، درگیری‌ها در اوکراین می‌تواند ظرف چند هفته پایان یابد.

روسیه تصمیم اتحادیه اروپا درباره تحریم کشورهای ثالث را عجولانه خواند

نمایندگی دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا اعلام  کرد که بروکسل در حین تهیه بسته یازدهم تحریم‌ها که شامل محدودیت‌هایی برای کشورهای ثالث می‌شود، عواقب منفی و خطرات این اقدام برای خود اتحادیه اروپا را محاسبه نکرده است. 

در دفتر مطبوعاتی نمایندگی دیپلماتیک روسیه در بروکسل گفته شد: اتحادیه اروپا به دلایل نامعلومی با اعمال اولین بسته تحریمی علیه روسیه، مطمئن بود که همه کشورهای ثالث به طور خودکار از آن پیروی می کنند و از روابط تجاری و اقتصادی با ما خودداری می کنند. با این حال، این اتفاق نیفتاد، بنابراین اتحادیه اروپا شروع به فکر کردن در مورد چگونگی وادار کردن سایر کشورها به پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه کرد.

دیپلمات‌های روسی تاکید کردند، در حالی که بروکسل در حال تهیه بسته بعدی اقدامات محدود کننده است که باید شامل بیش از 90 شرکت در سراسر جهان باشد، بروکسل فکر نمی کرد که گنجاندن این شرکت ها بتواند تأثیر منفی هم بر فعالیت فعالان اقتصادی اروپایی و هم بر تعامل با این کشورها داشته باشد. 

هیئت نمایندگی روسیه افزود: «از آنجایی که محدودیت‌ها علیه کشورهای ثالث ممکن است منافع پایتخت‌های اروپایی را پیش‌بینی کند، نمی‌توان به عنوان مثال، عامل برگزاری نشست آلمان و چین در برلین در تاریخ 20 ژوئن را در نظر نگرفت.»

پیش از این گزارش شده بود که حدود هشت شرکت چینی می‌توانند در فهرست تحریم‌ها قرار بگیرند، اما با گذشت زمان تعداد آنها به سه شرکت کاهش یافت.

تاکید استولتنبرگ بر لزوم پر کردن فوری زرادخانه‌های تخلیه شده ناتو 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه در کنفرانس روز صنعت آلمان در برلین، اعتراف کرد که زرادخانه های تسلیحاتی ناتو دیگر خالی شده‌اند و باید هر چه زودتر بازسازی شوند. استولتنبرگ یادآور شد که ائتلاف آتلانتیک شمالی در حال حاضر به یک "صنعت نظامی قدرتمندتر" نیاز دارد.

دبیرکل این ائتلاف طی سخنانی خود، گفت: ذخایر سلاح و مهمات ما خالی شده است و نه تنها در آلمان، بلکه در بسیاری از کشورهای عضو ناتو نیز باید دوباره پر شوند.

قدردانی سازمان ملل از تلاش رهبران آفریقایی برای پایان دادن به درگیری اوکراین

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، دوشنبه در مورد طرح صلح کشورهای آفریقایی درباره حل و فصل مناقشه اوکراین صحبت کرد. وی در یک نشست خبری گفت: سازمان ملل متحد از تلاش های همه کشورها، از جمله رهبران کشورهای آفریقایی برای کاهش تنش بین روسیه و کی‌یف استقبال می‌کند. البته باید دید که در چارچوب این ابتکار عمل به چه پیشرفتی می توان دست یافت.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد یادآور شد که مشارکت کشورهای آفریقایی در تلاش برای نزدیک‌تر کردن کشورها به طور قطع نشانه‌ای بسیار مثبت است.

روز گذشته، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، خواستار پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین از طریق گفتگو و دیپلماسی شد. وی این اظهارات را پس از دیدار با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رهبران روسیه و اوکراین بیان کرد.

وزارت خارجه روسیه:تفاهم نامه با سازمان ملل در زمینه تسهیل صادرات حفظ خواهد شد

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روز گذشته، دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در صورت خروج قبل از موعد مسکو از توافقنامه صادرات غلات، تفاهم نامه دوجانبه بین فدراسیون روسیه و سازمان ملل در زمینه تسهیل صادرات محصولات کشاورزی متوقف نخواهد شد. 

علاوه بر این، این دیپلمات تاکید کرد که توافقنامه غلات تنها به این دلیل انجام شد که طرف‌های درگیر در آن به یک دیدگاه مشترک رسیدند که در مواجهه با خطرات امنیتی جهانی، باید راه‌هایی برای صادرات غلات و کود از بنادر مشخصی در اوکراین و فدراسیون روسیه پیدا کرد.  گروشکو گفت، از آنجایی که تنها 3 درصد از کل غلات به فقیرترین کشورها می رود، اعتقاد طرف روسی بر این است که تحت هر شرایطی، کشورهای غربی اگر به تضمین امنیت غذایی علاقه مند هستند باید به سمت برداشتن هرگونه محدودیت برای صادرات محصولات کشاورزی روسیه حرکت کنند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه نیز درباره بی‌معنا بودن تمدید ابتکار عمل صادرات از طریق دریای سیاه صحبت کرد، زیرا به گفته وی، تنها بخش اوکراینی بر اساس این توافق کار می‌کند و نه در چارچوبی که دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد داده بود.

خروج احتمالی مسکو از توافقنامه صادرات غلات توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تاریخ 13 ژوئن ممکن دانسته شد. وی تاکید کرد: در اجرای این توافقنامه منافع روسیه در نظر گرفته نمی شود و هیچ اقدامی در زمینه آزادسازی عرضه غلات این کشور انجام نشده است.

وزارت دفاع اسرائیل گزارش‌های مربوط به انتقال تانک‌های مرکاوا به کی‌یف را تکذیب کرد

یک مقام وزارت دفاع اسرائیل (رژیم صهیونیستی) روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری "نووستی"  روسیه اعلام کرد که اطلاعات مربوط به عرضه تانک های مرکاوا به اوکراین صحت ندارد. 

این مقام نظامی یادآور شد که چندین کشور به طور همزمان به خرید این نوع تانک از ذخایر نیروهای دفاعی اسرائیل ابراز علاقه کرده‌اند. در عین حال، بحث خرید از سوی کشورهایی که این تمایل خود را اعلام کردند، هنوز به توافق نهایی منجر نشده و در انتظار تایید وزارت دفاع و همچنین کشورهای ذینفع است.

یک روز پیش از آن، پورتال والا ( Walla) به نقل از یک کارشناس نظامی ناشناس لهستانی گزارش داد که اوکراین و لهستان ممکن است بسته بزرگی از تانک های از رده خارج شده اسرائیلی مرکاوا را دریافت کنند. در این مطلب یادآوری شد که اسرائیل ممکن است به دلیل فشارهای وارده از سوی ایالات متحده، مذاکرات در مورد تحویل این تانک‌ها را آغاز کند.

علاوه بر این، پرتال وای نت (Ynet) به نقل از مقامات وزارت دفاع اسرائیل نیز به نوبه خود از مذاکره بر سر انتقال بیش از 200 دستگاه تانک به دو کشور که یکی از آنها در قاره اروپا واقع شده است، خبر داده بود. 

بر اساس اطلاعات مجله Army Recognition، یائیر کولاس، رئیس بخش صادرات دفاعی وزارت دفاع اسرائیل، در اوایل ماه ژوئن تایید کرد که اسرائیل در حال مذاکره برای فروش تانک به دو کشور است که یکی از آنها در اروپاست.

در ماه آوریل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته بود که تصمیمی در مورد ارسال تسلیحات به اوکراین نگرفته و تنها به کی‌یف کمک های بشردوستانه ارائه می‌دهد.

تحولات اوکراین| اعتراف مقامات کی‌یف به تلاش روسیه برای حل مناقشه از راه مذاکره
تحولات اوکراین|آموزش 60 هزار نظامی اوکراینی در غرب برای اجرای ضد حمله
تحولات اوکراین| ناتو نابودی تجهیزات غربی در ضد حمله کی‌یف را تایید کرد

مقام اطلاعاتی روسیه: واشنگتن و لندن توافق کردند اوکراین را به "سیاه چاله" اروپا تبدیل کنند

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز دوشنبه ابراز عقیده کرد که ایالات متحده آمریکا و انگلیس توافق کرده‌اند که اوکراین را به یک "سیاه چاله" برای اروپا تبدیل کنند، فقط به این دلیل که از نزدیک شدن آن به روسیه جلوگیری کنند.  به گفته وی، هدف اصلی واشنگتن و لندن در این درگیری، تحمیل شکست استراتژیکی به روسیه است.

ناریشکین در مصاحبه با روزنامه راسیسکایا گازیتا گفت: «آنها حتی با یکدیگر توافق کردند که اوکراین را به یک «سیاه چاله» اروپا تبدیل کنند، فقط برای جلوگیری از نزدیکی آن با روسیه، و در این راستا، اوکراینی‌ها برای نخبگان آنگلوساکسون، تنها «خوراک دم توپ» محسوب می شوند که استفاده از آنها برای نجات جان نظامیان آمریکایی و بریتانیایی قابل توجیه و منطقی است.»

در عین حال، به گفته مدیر سرویس اطلاعات خارجی، اگر تعداد نیروهای نظامی اوکراین برای ادامه درگیری نظامی با روسیه کافی نباشد، غرب آنها را با دیگر مردم اروپایی و در وهله نخست، لهستانی‌ها جایگزین خواهد کرد. وی افزود: وقتی اوکراینی ها، همانطور که می گویند تا آخرین نفر تمام شوند، لهستانی‌ها به جای آنها به جنگ روسیه می آیند و احتمالاً بعد هم نوبت آلمانی‌ها برسد. این کار بسیار بدخواهانه به نظر می رسد، ولی این دقیقاً منطق برنامه های استراتژیک واشنگتن و لندن است.

ناریشکین همچنین یادآور شد که حتی نمایندگان معتبر سرویس‌های اطلاعاتی غربی این موضوع را رد نمی‌کنند که ضد حمله ارتش اوکراین می‌تواند به نتایج کاملاً متضادیتی برای آنها منجر شود. به گفته تحلیلگران غربی، کشته شدن تعداد قابل توجهی از نظامیان آموزش دیده توسط ناتو و انهدام تجهیزات، توانایی رزمی ارتش اوکراین را تضعیف خواهد کرد. در نتیجه، این امر بر بقای مقامات کنونی کی‌یف تأثیر می‌گذارد، که طبق اعتراف برخی ارزیابی‌های غربی، تهدیدی برای موجودیت خود اوکراین هستند.

صدها دیپلمات اوکراینی به کی‌یف اعتماد نداشته و نمی‌خواهند به کشورشان بازگردند

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه در این مصاحبه اختصاصی یادآور شد که هرچه می گذرد، تعداد بیشتری از سیاستمداران در اوکراین حاضر به حمایت از مقامات کی‌یف نیستند. به گفته وی، این افراد در صورت حفظ روند سیاسی فعلی، آینده‌ای برای کشورشان نمی بینند.

او گفت: «طبق اطلاعات ما همه نمایندگان تشکیلات اوکراینی و دستگاه‌های دولتی، همانطور که خود می‌گویند، آماده نیستند که «پادشاهی طاعون در کشورشان را تجلیل کنند» و در نابودی اوکراین شرکت کنند.»

ناریشکین توضیح داد که در این رابطه، بسیاری از مقامات ترجیح می دهند در صورت امکان کشور را ترک کنند، که برای کارمندان وزارت خارجه اوکراین نیز معمول است. ده‌ها و صدها کارمند مأموریت‌های خارجی اوکراین پس از اتمام سفرهای کاری به سادگی از بازگشت به وطن خود خودداری می‌کنند. به هر حال ، حتی اوکراینی های دارای تمایلات تند ملی نیز این کار را انجام می دهند ، زیرا آنها نیز  دیگر به  امکان پیروزی کی‌یف اعتقادی ندارند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 خرداد 1402 - 8:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد