پيشگويي ظهور امام مهدی (عج) تا سال 2016، اين بار در ميان اهل سنت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

شايد تا چند سال قبل اگر در نقطه اي از جهان شخصي بحث مهدويت وآخرالزمان را مطرح مي نمود، متصف به شيعه مي گرديد و توجه به اين موضوع، مختص شيعيان قلمداد مي شد. اما امروزه ديگر اينچنين نيست و كسي كه اندكي در ميان رسانه هاي جهاني حضور داشته باشد، از سايتها، كتابها، سخنرانيها، مقالات و ... مختلفي كه در ميان اهل سنت با اين موضوع توليد و عرضه شده است، مطلع مي گردد. آيا در ميان اهل سنت كسي هست كه تاريخ معيني را براي ظهور امام مهدي ع معين نموده باشد؟

پيشگويي ظهور امام مهدی (عج) تا سال 2016، اين بار در ميان اهل سنت


تعيين زمان ظهور امام مهدي ع در ميان شيعيان امري مردود و ممنوع بوده و امامان معصوم ع پيروان خويش را از اين كار منع فرموده اند.  با اين حال در طول تاريخ –و از جمله در دوران معاصر- برخي شيعيان با تطبيق حوادث روزگار با علائم ظهور، نزديكي ظهور را وعده مي داده اند كه البته از نظرگاه علماي بزرگوار شيعه تخطئه شده و مورد مذمت قرار گرفته اند. با اين توصيف آيا پيشگويي ظهور امام مهدي ع، در ميان اهل سنت نيز نمونه دارد؟ و آيا اين جريان در ميان غيرشيعيان نيز امري مورد توجه و استناد است؟

شايد تا چند سال قبل اگر در نقطه اي از جهان شخصي بحث مهدويت وآخرالزمان را مطرح مي نمود، متصف به شيعه مي گرديد و توجه به اين موضوع، مختص شيعيان قلمداد مي شد. اما امروزه ديگر اينچنين نيست و كسي كه اندكي در ميان رسانه هاي جهاني حضور داشته باشد، از سايتها، كتابها، سخنرانيها، مقالات و ... مختلفي كه در ميان اهل سنت با اين موضوع توليد و عرضه شده است، مطلع مي گردد. بنابراين عجيب نيست اگر ببينيم محمد العريفي[1] مفتي معروف وهابي مسلك كتاب "نهايه العالم"[2] را با همين موضوع بنگارد و يا كتاب "End of Times and the Mahdi" از هارون يحيي شخصيت معروف ترك به زبانهاي متعددي ترجمه شود و يا گويندگان معروف سني مذهب همچون عمران حسين[3]، توفيق شودري[4] و يا ياسر قاضي[5] بارها در اين زمينه سخنراني نمايند.

در اين ميان گروهي نيز بوده اند كه حوادث كنوني را بر مطالب عنوان شده در احاديث اسلامي در مورد آخرالزمان منطبق نموده و نتيجه گرفته اند كه ظهور مهدي ع –منجي وعده داده شده اسلامي- نزديك است.[6] جالب آنكه برخي حتي پا را فراتر گذاشته و تاريخ خاصي را براي ظهور امام مهدي ع معين نموده اند. از جمله اين اشخاص و گروهها، سايت "Discovering Islam" مي باشد.

اين سايت كه از مخاطب نسبتا خوبي نيز برخوردار است، كتابي با عنوان كتاب آخرالزمان (Endtimes Book) –به دو صورت سايتي و نسخه pdf- منتشر نموده[7] كه در همين راستا تاليف گرديده است. جالب آن است كه زبان اصلي اين سايت انگليسي است و امكان ترجمه به بيش از 20 زبان را به كاربر داده است.  شعار آغازين سايت و كتاب چنين است: "آخرالزمان: برپايه تحليلهاي عددي و مشخص از آيات قرآن، احاديث، لغت عرب و نيز وقايع تاريخي". تحليل كامل مطالب عنوان شده توسط اين سايت وقتي وسيع مي طلبد ولي به طور اجمال برخي ادعاهاي صورت گرفته توسط اين سايت عبارتند از:

  • در ديدگاه اسلام سه شخصيت در آخرالزمان مهم و تاثير گذارند كه دو مورد از آنها (مهدي ع و عيسي ع) مثبت و ديگري (دجال) منفي است.
  • پيش از وقوع قيامت علائمي روي مي دهد كه برخي مهم و اصلي هستند و برخي جزئي. انتظار مي رود علائم جزئي پيش از وقوع علائم كلي محقق شوند.
  • در ميان روايات دهها علامت جزئي در آخرالزمان ذكر شده كه بسياري از آنها تاكنون محقق شده اند. تنها چند نشانه كوچك در ميان علائم جزئي باقي مانده اند كه تاكنون محقق نشده اند از جمله: وقوع زمين لرزه ها، بيماري ها و قحطي هاي فراگير در جهان، كشف يك كوه معدن طلا در رودخانه فرات، سرسبز شدن شبه جزيره عربستان با مراتع سبز و رودخانه ها، خشك شدن درياچه طبريه (يا جليله) در فلسطين. اين حوادث نيز همگي در حال تحقق هستند.
  • بسياري علائم جزئي ديگر كه در ميان كتب حديثي شيعي نيز آمده اند محقق شده يا در حال تحقق هستند.
  • پس از تحقق اين علائم، نشانه هاي كلي ده گانه هويدا مي شوند كه در احاديث متعدد {كه در كتب اهل سنت آمده} بدانها اشاره گرديده و عبارتند از : دود، دجال، دابه، طلوع خورشيد از مغرب، نزول عيسي بن مريم ع، ظهور ياجوج و ماجوج، خسوف در شرق و غرب و شبه جزيره عربستان و در انتها ظهور آتشي از يمن.

نتيجه گيري نهايي اين سايت بسيار قابل توجه است؛ به نظر نويسندگان اين مقالات، براساس تجزيه و تحليل عددي ارائه شده در آن نوشتارها، آغاز رسمي آخرالزمان و ظهور امام مهدي ع به احتمال زياد در سال 2015 (و يا 2016) خواهد بود و عيسي مسيح ع نيز در سال 2022 از آسمان به زمين خواهد آمد![8]

در نوشته بعدي به بازخورد اين تفكر در رسانه هاي غربي خواهيم پرداخت.


  • تهيه و تدوين: زهير دهقاني آراني
 

[1] - http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamad_al-Arefe

[2] - اين كتاب در اين آدرس موجود است. علاوه بر اين العريفي خطابه هايي نيز در اين موضوع دارد به عنوان مثال "علامات الساعة : المهدي و خروج المسيح الدجال"

[3]- دكتر شيخ عمران نزار حسين شخصيتي معروف و شناخته شده در ميان مسلمانان بوده و سالها در مقر سازمان ملل مباحث اسلامي را طرح نموده است وي به طور متعدد در مورد آخرالزمان در نگاه اسلامي و نيز مهدويت سخنراني نموده است به عنوان مثال مجموعه ده سخنراني ايشان با عنوان "Al-Mahdi & the Return of the Caliphate" در سايتهايي همچون youtube قابل مشاهده است.

[4] - شيخ توفيق شودري (Tawfique Chowdhury) فارغ التحصيل دانشگاه اسلامي مدينه و مدير مجموعه آموزشي الكوثر (alkauthar.org) و يكي از سخنرانان مذهبي در سطح بين المللي است.

[5] - يكي از شخصيتهاي شناخته شده و معروف اسلامي در آمريكا كه در سال 2011 مجله نيويورك تايمز او را "از تاثيرگذارترين شخصيتهاي مذهبي محافظه كار در ميان مسلمانان آمريكايي" عنوان نمود.  رك (http://en.wikipedia.org/wiki/Abu_Ammaar_Yasir_Qadhi )

[6] - در سفري كه جناب عمران حسين در سال 1392 به ايران نمود، با هماهنگي صورت گرفته در مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه نيز حضور يافت. نگارنده به خاطر دارد كه ايشان در پاسخ به سوالات به عقيده خويش در مورد نزديكي قريب الوقوع ظهور امام مهدي ع صريحا اشاره نمود.

[7] - http://www.endtimesbook.com

[8] - http://www.discoveringislam.org/end_of_time.htm


- لینک کوتاه این مطلب

» غرب و مهدویت
تاریخ انتشار:20 فروردین 1394 - 3:11

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد