حرکت هالیوود به سمت داستانهای انجیل

(بسم الله الرحمن الرحیم)
ده سال پس از فیلم جنجال برانگیز «مصائب مسیح»، ساخته مل گیبسون، عیسی با نگرشی فراگیرتر به اکران های سینما برمی گردد. با اینحال برخی از منتقدان، به اشتباه های انجیلی فیلم اشاره کرده اند.

حرکت هالیوود به سمت داستانهای انجیل

 

فیلم «پسر خدا» که داستان زندگی عیسی را به تصویر می کشد و اقتباسی است از سریال موفق «انجیل»، در اولین آخر هفته نمایش، با فروش بیش از ۲۶ میلیون دلار با استقبال بزرگی مواجه شد.

 

این فیلم در مراکش فیلمبرداری و توسط کریستوفر اسپنسر کارگردانی شده است و نقش عیسی را دیوگو مورگادو، هنرپیشه پرتغالی ایفا می کند.

 

به گزارش یورونیوز مارک برنت، تهیه کننده این فیلم می گوید: «ساخت فیلم کار زیادی برد و ما به همه جوانب توجه کردیم تا نقطه نظرهای همه گروه ها را ببینیم. ما در عین حال که به حساسیت های گروه های مختلف احترام گذاشتیم، اصل موضوع و پویایی درام را از داستان نگرفتیم. تفسیرهای مختلفی بین کاتولیکها، پروتستانها و یهودیان در مورد این موضوع وجود دارد. بنابراین فکر می کنم موفق شدیم با توجه به همه این نکته ها فیلمی موثر بسازیم.»

 

ده سال پس از فیلم جنجال برانگیز «مصائب مسیح»، ساخته مل گیبسون، عیسی با نگرشی فراگیرتر به اکران های سینما برمی گردد. با اینحال برخی از منتقدان، به اشتباه های انجیلی فیلم اشاره کرده اند.

 

دیوگو مورگادو، هنرپیشه، درباره ایفای نقش عیسی می گوید: «برای نسل های جوان، شناخت عیسی، نه فقط از طریق کتاب بسیار مهم است. اگر از کودکی بپرسید که می خواهد انجیل را بخواند یا ببیند، او قطعا دیدن انجیل را انتخاب می کند.»

 

در هر حال هالیوود به پتانسیل بزگ فیلم های انجیلی پی برده است و زندگی نوح، قهرمان انجیلی دیگر را نیز به تصویر کشیده است. فیلم «نوح» را دارن آرونوفسکی ساخته است و در آن راسل کرو، اما واتسون و آنتونی هاپکینز بازی می کنند.

 

اما این فیلم باعث جنجال در کشورهای عرب خاورمیانه به دلیل نمایش چهره یک پیامبر شده است و چندین کشور اکران آنرا ممنوع اعلام کرده اند. از طرف دیگر مسیحیان محافظه کار آمریکایی نیز معتقدند داستان فیلم از روایت انجیل منحرف شده است.

 

دارن آرونوفسکی کارگردان، در دفاع از فیلم می گوید: «به نظرم همه ما با قدیمی ترین داستان های جهان ارتباط برقرار می کنیم. اینجا موضوع آب و سیل است که همه ما آنرا درک می کنیم و در روح و روان ما جای دارد و ربطی به این ندارد از کدام سیاره ایم یا چه دینی داریم، نوح متعلق به همه است.»

 

اولین اکران اروپایی فیلم «نوح» با حضور دست اندرکاران فیلم، در برلین آلمان صورت گرفت. اما واتسون، هنرپیشه، می گوید: «این فیلم از یک طرف فیلمی اکشن است و از طرف دیگر یک درام خانوادگی. این فیلم همچنین به طرزی عجیب یک فیلم جاده ای است. همه چیز در آن هست و به زیبایی ساخته شده و واقعا بدیع است.»

 

فیلم انجیلی دیگری که اواخر امسال اکران خواهد شد، فیلم «مهاجرت» رایدلی اسکات درباره مهاجرت قوم یهود به رهبری موسی از مصر است. در این فیلم گلشیفته فراهانی در کنار کریستوفر بیل و سیگورنی ویور ایفای نقش می کند.

 

برای کاربران جام نیوز لازم به ذکر ایت که هالیوود تا به حال در اکثر فیلمهایی که برای انبیا ساخته است به غیر از تخریب انبیا کاردیگری نکرده است.

 

فیلم داستان آفرینش، ده فرمان، وبرای حضرت عیسی (علیه السلام) تا بحال 6 فیلم ساخته شده است.

 

انجیل به روایت  متی، انجیل به روایت لوقا، عیسی بن مریم، وسوسه های مسیح، مصائب مسیح، ودر آخرهم پسر خدا.

 

از میان این فیلمها عیسی بن مریم را می توان گفت سالم ترین این فیلم هاست و چهره نسبتا خوبی از مسیح به تصویر کشیده است.

 

البته باید توجه داشت که نشان دادن چهره انبیا به صورت انسانهای نمونه ومعصوم و طبق عقائد اسلامی امری است که به هیچ عنوان با مبانی مادی و سکولاری غرب هم خوانی ندارد.

 

واز اسم فیلم پسرخدا معلوم است  که طبثق چه مبانی وقوانینی قراراست حضرت عیسی (علیه السلام) به تصویر کشیده شود.

  • جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:3 فروردین 1393 - 21:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد