رایزنی مشاور امنیت ملی آمریکا با ابومازن در رام‌الله

منابع فلسطینی از رایزنی مشاور امنیت ملی آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله خبر دادند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، «محمود عباس» (ابومازن) در رام‌الله و در دیدار با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا به تشریح آخرین وضعیت در اراضی فلسطینی و اقدامات مخرب دولت جدید اسرائیل با هدف از بین بردن راهکار دو دولت و توافقات امضا شده و پایان دادن به فرصت‌های تحقق صلح و ثبات در منطقه پرداخت و نسبت به این اقدامات و پیامدهای آن هشدار داد.

وی بیان کرد: ما تداوم این جنایت‌های اسرائیلی را نخواهیم پذیرفت و به دفاع از مردم‌مان، اراضی و مقدسات‌مان خواهیم پرداخت.

محمود عباس تاکید کرد: دولت آمریکا باید به تعهدات خود در حفظ راهکار دو دولتی و وضعیت قانونی و تاریخی کنونی بین‌المقدس، توقف شهرک‌سازی، بازگشایی دفتر کنسولگری آمریکا در بیت المقدس، بازگشایی دفتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن و متوقف‌سازی اقدامات یک‌جانبه اسرائیل عمل کند.

از سوی دیگر، «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر فلسطین هم در دیدار با هیاتی از مجلس سنای آمریکا بر اهمیت تقویت مناسبات مستقیم دوجانبه میان فلسطین و آمریکا و نه از طریق اسرائیل و حمایت دوباره آمریکا از فلسطین برای مقابله با بحران مالی در نتیجه دستبرد اسرائیل به اموال فلسطینی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: اسرائیل احترامی به توافقات امضا شده قائل نیست و ما را از حق خود در برگزاری انتخابات در همه اراضی خود از جمله بیت المقدس محروم می‌کند، ما از دولت آمریکا می‌خواهیم برای تضمین مشارکت مردم ما در بیت المقدس در نامزدی و شرکت در انتخابات بر اسرائیل اعمال فشار کند.

بحران سیاسی در دولت جدید «نتانیاهو»

حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در غیر قانونی اعلام کردن وزارت «آریه درعی» در دولت جدید بنیامین نتانیاهو موجب بروز بحران سیاسی در این رژیم شده است به خصوص که این حکم خطاب به «نتانیاهو» است و وی را ملزم به اجرای این حکم می‌کند.

دادگاه عالی اسرائیل تعیین درعی به عنوان وزیر در دولت نتانیاهو را اقدامی «بسیار نامعقول» دانسته است به ویژه اینکه درعی سال گذشته دادگاه صلح اسرائیل را فریب داد و در برابر دادستانی کل به خاطر زندانی نشدن، تعهد داد که از فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد و در دولت و یا کنست حضور نخواهد داشت.

اما «آریه درعی» این بار با صدور حکم دادگاه اسرائیل اعلام کرد برخلاف سال 1993 میلادی و حکم مشابه دادگاه علیه وی در دولت رابین، استعفا نخواهد داد و موضوع را برعهده نتانیاهو گذاشته است.

 وی افزود: اگر در را به روی ما ببندند، ما از پنجره وارد خواهیم شد، اگر پنجره ببندند، سقف را شکسته و از آن وارد خواهیم شد، همیشه جایگزین‌هایی وجود دارد.

این سخنان «درعی» بدین معناست که اجرای حکم قضایی خطاب به نتانیاهو کار آسانی نخواهد بود و وی در برابر سه گزینه اساسی قرار دارد که هر کدام از آن، پیامدهای حقوقی و سیاسی خواهد داشت و بر پروژه نتانیاهو در اصلاح دستگاه قضایی تاثیر خواهد گذاشت؛

گزینه نخست: اجرای حکم قضایی و اخراج «درعی» از دولت

این گزینه، نخستین گزینه نتانیاهو خواهد بود به خصوص که نزدیکان وی اعلام کردند نتانیاهو طی رایزنی‌هایی که انجام داده، ناچار به تن دادن به اجرای این حکم قضایی است چرا که بر اساس این حکم، تعیین درعی در مناصب وزارتی محال است و وی پیشتر در مقابل عدم اجرای حکم زندان، تعهد داده بود که از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کند.

بر اساس این انتخاب، نتانیاهو به حکم دادگاه احترام گذاشته و درعی را از کابینه خارج خواهد کرد اما در انجام این کار تعجیل نخواهد کرد بلکه آن را تا زمانی که راهکاری جایگزین بیابد و به نوعی وی را در ائتلاف حاکم و حتی در منصبتی غیر وزارتی نگه دارد و مانع از خروج جنبش شاس از ائتلاف نشود، به تعویق خواهد انداخت.

گزینه دوم: انحلال دولت و تعیین درعی به عنوان نخست وزیر جایگزین

دومین گزینه «نتانیاهو» در نتیجه اجرای حکم دادگاه، روی‌ آوردن به جبران منصب وزارت «درعی» از طریق معرفی وی به سرپرستی نخست‌وزیری یا همان «نخست‌وزیر جایگزین» است.

اما این اقدام تنها به هنگام معرفی دولت جدید به کنست امکان‌پذیر است و با توجه به اینکه دولت کنونی از این مرحله گذر کرده است، نتانیاهو باید دولت کنونی را از طریق پیشنهاد « رای عدم اعتماد» منحل کند و در کابینه جدید به هنگام معرفی وزرا، درعی را به عنوان نخست وزیر جایگزین معرفی کند. این اقدامی است که نتانیاهو بدون نگرانی از بقای خود در منصب نخست‌وزیری می‌تواند آن را انجام دهد چرا که عملا اکثریت کرسی‌های کنست را (64 کرسی از مجموع 120 کرسی) را در اختیار دارد.

اما این گزینه حتی اگر نتانیاهو بدان متوسل شود و موفق به تشکیل دولت جدید با معرفی «درعی» به نخست وزیری جایگزین شود، این مساله را تضمین نمی‌کند که گروه‌های مخالف وزارت درعی دوباره علیه وی به دادگاه عالی اسرائیل اقامه دعوی نکنند.

گزینه سوم: مخالفت با حکم دادگاه و عدم اجرای آن

این ضعیف‌ترین گزینه پیش روی نتانیاهو است زیرا وی را مستقیما رو در روی قضات دادگاه قرار داده و وی را شخصا در معرض اقدامات قضایی به اتهام عدم اجرای حکم و تحقیر دادگاه قرار می دهد. این گزینه می‌تواند اسرائیل را در مخمصه‌ای جدید وارد کند و تهدیدگر فروپاشی دستگاه قضایی و حاکمیت قانون باشد لذا بسیار بعید است که نتانیاهو دست به چنین اقدامی بزند.

نتانیاهو هم درباره جنگ داخلی هشدار داد/ هرتزوک: اختلافات ما را به‌سوی فروپاشی می‌برد
لاپید خطاب به نتانیاهو: همه پرسی برگزار کنیم
تظاهرات 100 هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی؛ صهیونیست‌ها علیه دیکتاتوری نتانیاهو شوریدند+فیلم

آماده باش نظامیان صهیونیست

شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در پی حمله روز پنجشنبه نظامیان اسرائیلی به اردوگاه جنین که به شهادت دو نفر و زخمی شدن شماری دیگر انجامید، ارتش رژیم صهیونیستی از ترس واکنش مقاومت به این جنایت، نیروهای خود را در نوار مرزی باریکه غزه به حالت آماده‌باش درآورده است.

درگیری شدید نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در قدس اشغالی

نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها در باب العامود در شهر قدس اشغالی حمله ور شدند.

منابع فلسطینی گزارش داد: جوانانی که شب گذشته به منظور مقابله با تحرکات شهرک نشینان و یورش آنها به مسجدالاقصی در «باب العامود» تجمع کردند، به شدت حمله ور شدند و درگیری شدیدی درگرفت.

نظامیان رژیم صهیونیستی اقدام به سرکوب جوانان فلسطینی کردند و یک جوان فلسطینی را هم بازداشت کردند.

این نظامیان به منظور فراهم کردن امکان حضور شهرک نشینان در مسجدالاقصی، مانع از ورود و خروج ساکنان فلسطینی قدس اشغالی به باب العامود شدند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 دی 1401 - 15:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد