معاون دبیرکل سازمان ملل: امیدوارم شاهد صلح نهایی در یمن باشیم

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه که به تهران سفر کرده است، گفت که امیدوار است شاهد صلح نهایی در یمن باشیم.

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری ، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه که به تهران سفر کرده است، امروز سه‌شنبه 5 اردیبهشت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

مارتین گریفیتس در نشست خبری خود بعد از این دیدار گفت: من تبادل نظر خوبی با وزیر داشتم. ایران روابط نزدیکی با ما دارند. ما در خصوص اقداماتی که در زلزله اخیر در ترکیه و سوریه رخ داد صحبت کردیم. یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگو در خصوص یمن بود و امیدوارم شاهد صلح نهایی در یمن باشیم.

وی در خصوص تحریم‌ها علیه ایران گفت: یک نهادهایی مثل سازمان ملل هر جایی که هستند تلاش این است که آثار تحریم‌ها را کاهش دهند. یکی از اقدامات ما این بود که اعضای سازمان ملل تلاش کردن معافیت‌هایی را از شورای امنیت برای موارد انسان دوستانه فراهم کنند و اقلام پزشکی و بهداشتی وارد ایران شود. موضوع کار ما سیاسی نیست و فقط انساندوستانه است.

گریفیتس در خصوص وضعیت افغانستان و اقدامات سازمان ملل در این باره گفت: امروز همین موضوع در این نشست مطرح شد. در بحث عملیات انساندوستانه ما موفق شدیم 4.6 میلیارد دلار کمک انساندوستانه برای افغانستان فراهم کنیم. اما در بحث پیاده سازی این کمک‌ها ما داریم التماس می‌کنیم. ما به صراحت از کشورهای کمک کننده درخواست‌هایی داشتیم و طالبان هم وظیفه‌ای در میان دارند، باید حق انسانی در افغانستان رعایت شود. بحث زنان و کودکان دارای اهمیت است و باید حکومت سرپرستی افغانستان وظایف خود را انجام دهند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی در خصوص رفتارهای دوگانه در خصوص زلزله ترکیه و سوریه گفت: من مخالفم و موافق نیستم که کمک‌ها فقط به سمت ترکیه روانه شده است. زلزله در ترکیه اتفاق افتاد و من سریع به این کشور رفتم و حجم تلفات و خسارات در ترکیه بیشتر از سوریه بود و احتیاج به کمک بیشتری داشتند. ما هم با مسئولان سوری و هم ترکیه دیدار کردیم و دنبال این بودیم که هیچگونه استاندارد دوگانه‌ای را نداشته باشیم. این اتفاق واقعا بسیار غم انگیز بود و این رویدادها از نظر جانی و مالی ضایعاتی را به وجود می‌آورد و ما شاید نتوانیم کمک‌ها را به طور کامل فراهم کنیم.

وی در خصوص وضعیت یمن اظهار کرد: مهمترین اقدامی که برای یمن می‌شود انجام داد بحث صلح است. الان که چشم انداز تمدید آتش بس مطرح است، بسیار موضوع مهمی است تا صلح برقرار شود. اینکه تجارت برقرار شود، اینکه دولت‌ها کمک کنند و مین‌های کاشته شده از میان برداشته شوند و اینکه کودکان و مردم یمن در آرامش باشند بسیار مهم است. ما تلاش کردیم حقوق و مزایای افرادی که در بحث بهداشت کار می‌کنند تامین کنیم. صلح مهمترین پیش شرط برای کمک به بحث یمن است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:5 اردیبهشت 1402 - 12:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد