عراق|موضع حکیم درباره گورهای دسته جمعی/ دلایل سکوت عراق در قبال انتخابات ترکیه

سفر هیئت‌های اماراتی و آلمانی به بغداد و تاکید نخست وزیر عراق از سرمایه‌گذاران خارجی و تاکید حکیم بر تعیین تکلیف گورهای دسته جمعی از جمله خبرهای این کشور است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، «سید عمار حکیم» رئیس جریان ملی حکمت عراق بر لزوم پیگیری اقدامات لازم برای کشف گورهای دسته جمعی تأکید کرد و گفت: آماری که نهادهای رسمی از تعداد گورهای دسته جمعی در سراسر عراق و نقشه این کشور اعلام کرده اند، قابل ملاحظه است؛ چه آنهایی که به دوره دیکتاتوری سابق و چه گورهای دسته جمعی که به دوره تسلط تروریست های داعش بر مناطق وسیعی از کشور برمی‌گردد.

وی با تقدیر از تلاش‌هایی که برای جستجوی گورهای بیشتر صورت می‌گیرد،خواهان اتخاذ رویه های علمی مورد نیاز برای کشف آنها و همچنین آگاه سازی نسل‌ها از این مصیبت هستیم.

دلایل سکوت عراق در قبال انتخابات ترکیه

«احسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق درباره موضع این کشور در قبال انتخابات کنونی ترکیه و دلایل سکوت عراق در قبال آن پرداخت و به بغدالیوم گفت: عراق نمی‌خواهد غرق در امور داخلی کشورهای همسایه دیده شود و علاوه بر این ماهیت مشکلات و بحران هایی که از سرمی‌گذراند، یکی از مهمترین دلایلی است که عراق را از رصد انتخابات ترکیه باز می دارد.

وی افزود: علاوه بر این، عراق خواهان شکست هیچ یک از نامزدهای انتخابات ترکیه نیست و ماهیت معادله سیاسی در عراق نیازمند احتیاط در پرداختن به این پرونده است البته شاید نوعی رویکرد در سطح رسمی وجود داشته باشد، اما نامشخص است و روشن نیست.

الشمری تصریح کرد: وزارت خارجه عراق از طریق دایره کشورهای همسایه و نظارت بر تحولات رخدادهای سیاسی در آن کشورها، به این موضوع اهتمام می‌ورزد و آنگاه گزارش هایی به تصمیم گیران ارائه می‌کند و علاوه بر این بحران‌های عراق ایجاب می کند که در صورت پیروزی هر یک از نامزدهای انتخابات ترکیه، یک راهبرد و شیوه جدید تدوین کند.

رایزنی «السودانی» با هیئت‌های اماراتی و آلمانی

«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق میزبان هیئتی از تاجران و سرمایه گذاران اماراتی به ریاست «عبدالله محمد المزروعی»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع امارات بود.

وی گفت که سفر آنها به بغداد نشان دهنده روابط متمایز بین دو کشور برادر و تمایل برای گشایش چشم اندازهای همکاری اقتصادی مشترک بیشتر بین دو طرف است.

السودانی با اشاره به سرمایه گذاری های گسترده در بخش  انرژی و پتروشیمی در عراق بیان کرد که عراق فرصت های سرمایه گذاری ایده‌آلی دارد و آماده جهش اقتصادی ویژه است که منجر به بهبود توسعه پایدار و تحقق کامل اهداف آن می شود..

نخست وزیر عراق همچنین میزبان هیئتی از رؤسا و نمایندگان شرکت ها و تاجران آلمانی بود که طی آن بر عملی کردن توافقنامه های امضای شده طی سفرش به برلین برای همکاری و شراکت در زمینه ها و بخش های مختلف تاکید کرد.هیئت آلمانی هم از تمایل خود برای همکاری با عراق خبر داد.

السودانی با اشاره به پیشرفت در روابط عراق و آلمان گفت عراق از انواع شراکت اقتصادی با دوستان و شرکا استقبال می کند. ثبات امنیتی و اقتصادی عراق، عامل مشوقی است که تمایل رسمی و مردمی از سوی همه طرف های برای بهبود وضعیت اقتصادی عراق، آن را تقویت می‌کند.همچنین، «استیو لوتس»، رئیس شورای بازرگانی آمریکا و عراق و نائب رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در امور خاورمیانه با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

در این دیدار چشم انداز همکاری در زمینه های اقتصادی، مالی و بهداشتی علاوه بر تثبیت این همکاری در زمینه انرژی و محیط زیست علاوه بر شراکت بین بخش خصوصی عراق و شرکت های آمریکایی با استناد به چارچوب استراتژیک بین عراق و آمریکا بررسی شد.

عراق| تکاپوی گروه‌های اهل سنت برای برکناری الحلبوسی/ درخواست برای اجرای سریع توافق بغداد-پکن
دعوت از رئیس جمهور عراق برای حضور در اجلاس سران عرب در عربستان

وی اشاره کرد که در عراق فرصت های سرمایه گذاری مهم بسیاری وجود دارد که منتظر حضور شرکت های بزرگ است. در این دیدار «الینا رومانوسکی»، سفیر آمریکا در بغداد نیز حضور داشت.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 اردیبهشت 1402 - 15:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد