حکم بازداشت «ریاض سلامه» به لبنان رسید

وزیر کشور لبنان امروز اعلام کرد که حکم بازداشت رئیس کل بانک مرکزی این کشور دریافت شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، منابع لبنانی اعلام کردند که حکم بازداشت «ریاض سلامه» رئیس کل بانک مرکزی این کشور به دست مقامات این کشور رسیده است.

وزیر کشور لبنان امروز جمعه اعلام کرد که حکم بازداشت ریاض سلامه رئیس کل بانک مرکزی این کشور را از اینترپل دریافت کرده است.

در حالی که «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان و نزدیکانش از جمله «رجا» برادر ریاض، همچنان در تلاش برای طفره رفتن از پاسخگویی به بازپرسان اروپایی هستند و در دادگاه‌هایی که در داخل لبنان برای رسیدگی به پرونده فساد مالی در بانک مرکزی تشکیل می‌شود، حاضر نمی‌شوند، چند روز قبل حکم بازداشت بین‌المللی علیه ریاض سلامه صادر شده بود.

دادگاه سوئیس در جلسه‌ای که برای رسیدگی به پرونده کلاهبرداری و تخلفات مالی ریاض سلامه و نزدیکانش برگزار شده بود، همه درخواست‌های وکلای ریاض سلامه مبنی بر عدم مداخله کشورهای اروپایی در روند تحقیقات پرونده بانک مرکزی لبنان را رد کرده بود.

ریاض سلامه از سه سال قبل تاکنون موفق شده بود همه شکایات و درخواست‌های حقوقی اروپایی‌ها از لبنان برای همکاری برای محکوم کردن وی را به تعویق بیندازد و مدعی بود همه اتهاماتی که علیه او مطرح شده صرفا در حد ادعا و افتراست، اما دادگاه سوئیس در تاریخ 6 آوریل سال جاری میلادی اسنادی را منتشر کرد.

بر اساس این اسناد، همه جرایم و تخلفات مالی ریاض سلامه کاملا واضح بوده و جای هیچ شک و تردیدی را باقی نمی‌گذارد و بر همین اساس دستگاه قضایی لبنان موظف به همکاری با طرف‌های اروپایی برای محکوم کردن ریاض سلامه است. جرایم ریاض سلامه از پولشویی و اختلاس از اموال عمومی لبنانی‌ها آغاز شده و به جعل اسناد و فرار مالیاتی رسیده است. همچنین دادگاه فرانسه نیز ریاض سلامه را به پولشویی، جعل، اختلاس و انباشت ثروت از راه‌های غیرقانونی محکوم و تاکید کرد که هیچگونه دفاعیه‌ای از جانب ریاض سلامه یا وکلای وی برای رد این اتهامات وارد نیست.

اسناد دستگاه قضایی سوئیس نشان می‌دهد که لبنان در اوایل سال 2021 از سوئیس برای آغاز تحقیقات مقدماتی علیه ریاض سلامه و برادرش رجا و سایر مظنونان به اختلاس از اموال عمومی لبنان درخواست کمک کرده بود. لبنان قصد داشت به مجموعه‌ای از اسناد بانکی دست پیدا کند که امکان افشای جزئیات نقل و انتقالات در شرکت «فاوری» که متعلق به رجا سلامه بود را بدهد. اسنادی که در این زمینه کشف شد نشان می‌دهد که در سال 2011 تا 2013 نقل و انتقالات مشکوکی در این شرکت انجام شده است.

صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه رئیس بانک مرکزی لبنان/ ریاض سلامه باز هم از مجازات فرار می‌کند؟

بعد از انجام همکاری‌های قضایی بین دستگاه قضایی لبنان وسوئیس، ریاض سلامه خواستار لغو این همکاری شده و لبنان از ارائه اطلاعات اضافی به سوئیس در ژوئن 2021 درباره اقدامات ریاض سلامه در بانک مرکزی، خودداری کرد. بنابراین مقامات قضایی سوئیس تصمیم گرفتند به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد در 31 اکتبر 2003 برای پیگیری تحقیقات مربوط به فساد مالی ریاض سلامه و نزدیکانش متوسل شوند. دادگاه جنایی سوئیس در این زمینه اعلام کرد که ادعاهای ریاض سلامه مبنی بر بی‌عدالتی درباره پرونده وی کاملا بی اساس است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 اردیبهشت 1402 - 13:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد