لبنان: 89 درصد از اراضی سوریه برای بازگشت آوارگان امن است

وزیر امور مهاجران لبنان اعلام کرد که 89 درصد از اراضی سوریه برای پذیرایی از آوارگان سوری امن شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «عصام شرف الدین» وزیر امور مهاجران لبنان اعلام کرد که 89 درصد از اراضی  سوریه برای بازگشت  آوارگان سوری امن شده است.

عصام شرف الدین در اظهاراتی به اسپوتنیک گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که 89 درصد از اراضی سوریه امن شده و  آوارگان سوری می‌توانند به این سرزمین بازگردند.

وی در ادامه اعلام کرد که 90 درصد از شهروندان سوری مقیم لبنان خواهان بازگشت هستند و منتظر ابتکار مناسب از سوی سازمان ملل و تصمیم سیاسی لبنان هستند که بستگی به هماهنگی بین دولت سوریه و امنیت عمومی لبنان و سازمان امور پناهندگان برای خروج امن آوارگان دارد.

هشدار بیروت درباره پیامدهای ابقای آوارگان سوری در لبنان
تعلیق کمک‌های سازمان ملل به آوارگان سوری در لبنان
4 دلیلی که موضوع آوارگان سوری در انتخابات ترکیه داغ شده است

پیش از این شرف الدین اعلام کرد که مقدمات سفر هیئت رسمی لبنانی به سوریه برای گفتگو در مورد موضوعات مهمی در حال انجام است که در راس آن پرونده آوارگان سوری قرار دارد.

اخیرا «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت موقت لبنان اعلام کرد که  ادامه سیاست حفظ آوارگان سوری که تعداد آنها به دو میلیون نفر رسیده است و به طور ویژه در شمال و شرق لبنان و در شرایط سخت و ناگوار ساکن هستند، جذب آنها را توسط تروریست‌ها تسهیل می‌کند و آنها را به بمب ساعتی و هسته‌های فعالی تبدیل می‌کند که امنیت و ثبات را چه در مکان‌هایی که آوارگان ساکن هستند یا حتی در نقاط فقیرنشین که میزبان این آوارگان هستند، تهدید می‌کند.

پیش از این نیز  « بسام مولوی» وزیر کشور دولت موقت لبنان اعلام کرد که درباره پرونده آوارگان سوری ما در هماهنگی مستقیم با کانال‌های امنیتی و مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان که تاکنون دو بار به سوریه سفر کرده، هستیم تا روند بازگشت آوارگان سوری از سر گرفته شود و به زودی روند بازگشت داوطلبانه آنها شروع می‌شود.

وی تصریح کرد، مقامات سوریه درخواست کرده‌اند تا کار امنیتی با اقدامات سیاسی همراه باشد و کمیته وزیران لبنان هیئتی را تشکیل داده که به زودی به سوریه سفر خواهند کرد و احتمالا وزیر خارجه و وزیر امور اجتماعی در کنار نماینده وزارت کشور در این هیئت حضور داشته باشند.

درحالی که اواخر 2022 اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری از لبنان وارد فاز اجرایی شده و طی آن 2 گروه از آنها در امنیت کامل و در میان استقبال مقامات سوری به کشورشان برگشتند و تحت حمایت قرار گرفتند، تحرکاتی که سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان انجام داده مانع از تکمیل این طرح می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بارها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند. «عباس ابراهیم» مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان نیز در این زمینه هشدار داد، طرف‌های بین‌المللی به دنبال ادغام آوارگان سوری در کشورهای میزبان هستند و می‌ترسیم که این اتفاق در لبنان نیز بیفتد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:23 خرداد 1402 - 14:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد