پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام ماند

پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار از انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان بازماند و هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب اکثریت برای تصدی پست ریاست جمهوری شوند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، جلسه پارلمان لبنان امروز برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در این جلسه اعلام کرد که تمامی 128 عضو پارلمان این کشور در جلسه امروز که از دقایقی پیش آغاز شده، حضور دارند.

با پایان رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور در پارلمان لبنان، شمارش آراء نیز بلافاصله شروع شد.

بر اساس شمارش آرا، جهاد أزعور  59 رای، سلیمان فرنجیه 51 رای و زیاد بارود 7 رای کسب کردند. بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب 65 رای برای انتخاب رئیس جمهور شوند.

با توجه به چینش پارلمان لبنان و طبق قانون اساسی این کشور، نامزد ریاست‌جمهوری برای پیروزی باید 65 رای از نمایندگان کسب کند.

این دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور بعد از 11 نشست بی‌حاصل است که در آن 2 نامزد اصلی باهم رقابت می‌کنند.

«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی می‌باشد.

بیش از 8 ماه است که کاخ ریاست‌جمهوری لبنان خالی مانده و بیش از 10 نشست پارلمانی بی‌ثمر برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شده است و هنوز هم بسیاری از طرف‌های لبنانی چشم به اقدامات خارجی دوخته‌اند. به ویژه اینکه تجربه ثابت کرده، پرونده سیاسی لبنان همیشه رمز عبور خارجی دارد و یک روند داخلیِ صرف محسوب نمی‌گردد. در این میان مسئله انتخاب رئیس جمهور به عنوان یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های سیاسی لبنان همواره دستخوش جزر و مد بوده و مسیر طبیعی خود را طی نکرده است.

در همین زمینه منابع آگاه لبنان گزارش دادند که دوازدهمین نشست پارلمانی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور که امروز برگزار می‌شود همانند جلسات قبلی خواهد بود و نمی‌توان امیدی به نتیجه آن داشت. منابع آگاه از تماس‌های جاری در داخل و خارج لبنان گزارش دادند که روز پنجشنبه به جز سلیمان فرنجیه (رئیس جریان المرده) و جهاد ازعور، نام یک نامزد سوم نیز مطرح خواهد شد و این نامزد نه «زیاد بارود» وزیر کشور اسبق لبنان است و نه «ژوزف عون» فرمانده ارتش؛ بلکه او نام شناخته شده‌ای است که جریان آزاد ملی قصد حمایت از وی را دارد.

نبیه بری: امیدی به نتیجه جلسه فردا برای انتخاب رئیس جمهور نیست
سناریوهای جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور/ «جهاد ازعور» رقیب فرنجیه، نامزد اصلی یا پوششی؟

 

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:24 خرداد 1402 - 12:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد