استغاثه حضرت هاجر (س) به جبرئيل(به روایت اهل سنت)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
کتاب صحيح بخاري ، از مهم ترين کتاب هاي اهل سنت مي باشد . در صفحه 830 از اين کتاب ، کتاب احاديث الانبياء ، روايت 3365 :
 
از عبدالله بن محمد و از ابو عامر عبد الملک بن عمرو ...
 

داستان حضرت ابراهيم (ع) و حضرت اسماعيل و مادر بزرگوارشان هاجر را نقل مي کند : زماني که حضرت ابراهيم (ع) ، به دستور خداوند ، همسر و فرزند شان را به مکه آوردند و در آن جا رها کردند . وقتي حضرت ابراهيم از آن جا رفتند ، هاجر فاصله بين صفا و مروه را براي پيدا کردن آب ، هفت مرتبه طي کرد . در مرتبه هفتم وقتي نزديک اسماعيل شد، با خودش گفت: بروم ببينم فرزندم چه کار مي کند، وقتي صدايي شنيد گفت :

أغث إن کان عند ک خير فإذا جبرئيل ، قال: فقال بعقبه هکذا وغمز عقبه علي الارض ...

به فريادم برس اگر خيري در نزد توست . صدا ، صداي جبرئيل (ع) بود که گفت با پشت پا به زمين بزن که از همان محل آب خارج شد ...

 بخاري ، ابي عبدالله محمد بن اسماعيل ، صحيح بخاري ، چاپ دار ابن کثير ، ص 830 ، کتاب احاديث الانبياء ، روايت 3365

اين آب سر منشإ به وجود آمدن شهر مکه شد . در اين جا هم حضرت هاجر به غير خدا يا به حضرت اسماعيل و يا به حضرت جبرئيل (ع) استغاثه کرده است .

در حالي که محمد بن عبد الوهاب گفته بود که هر کس به ملکي از ملائکه خداوند استغاثه کند ، مشرک و کافر است و رسول خدا (ص) با اين افراد که به ملائک استغاثه کردند ، جنگيد و آن ها را کشت ، ما هم بايد بکشيم . اين جا حضرت هاجر ، طبق روايتي که در اين کتاب آمده به جبرئيل (ع) استغاثه کرده ، آيا حضرت هاجر کافر بوده يا مسلمان بوده ؟

طبق نظر وهابي ها ، کافر بوده اند . آيا رسول خدا (ص) که اين داستان را نقل مي کند و هيچ اشکالي از آن نمي گيرد ، مسلمان بود يا کافر ؟ در اين جا طبق استدلال محمد بن عبد الوهاب ، رسول خدا (ص) هم کافر بودند . اين مطلب در صحيح ترين کتاب اهل سنت نقل شده و استغاثه حضرت هاجر به جبرئيل را ثابت مي کند .

طبق مبناي وهابي‌ها بايد بگوييم حضرت هاجر کافر شده و جبرئيل (ع) هم که جواب اين استغاثه را داده اند ، کافر بودند . رسول خدا (ص) هم که اين داستان را نقل کرده ، کافر بوده و راويان اين حديث هم که بخاري را هم شامل مي شود ، نيز کافر بوده است .

اگر بخاري استغاثه را قبول نداشت ، بايد بر اين روايت حاشيه مي زد که در اين جا هيچ حاشيه اي ننوشته اند

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:27 مهر 1393 - 11:21

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد