آیاشیعه ازماندگاری قیام امام حسین(ع)سوء استفاده می کند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
درطول تاريخ،حماسه هاي زيادي رخ داده است.چراحماسه امام حسين(ع)ماندگارشده؟علتش اين نيست كه شيعه بدنبال ماندگاري خودش است وازاين واقعه سوءاستفاده كرده؟

پاسخ: واقعه عاشورا الگويي براي بشريت است نه شيعه. راز ماندگاري آن هم در دست شعيان نيست بلكه در علل زير نهفته است:
واقعه كربلا يكي از معدود وقايع تاريخي است كه در ميان همه حوادث ويژگي خاص يافته و ممتاز گشته است و گذر زمان نه تنها آن را به فراموشي نسپرده بلكه هر روز بيش از پيش آن را نمايانتر و شكوفاتر ساخته است، بي شك عناصري در اين نهضت وجود داشته كه سبب شده اين واقعه بر تارك تاريخ درخشنده و ماندگار شود. عوامل جاودانگي واقعه عاشورا به اختصار عبارتند از:
1. حسين عليه السلام اولين كشته از خاندان رسول خدا
پيامبر صلي الله عليه و آله به عنوان بزرگ و پيشواي مسلمانان جايگاه خطيري داشت و ادب اجتماعي و اخلاقي ديني اقتضا مي كرد كه نسبت به خاندان و نزديكان او سر تعظيم فرود آرند به ويژه آنكه حسين عليه السلام بارها از سوي رسول خدا ستوده شده بود و يا به نجات بشر خوانده شده بود بي ترديد كشتن سبط پيامبر، با آن شيوه فجيع واقعه اي غيرمنتظره و بي پيشينه بود و يكي از عوامل مهم جاودانه شدن واقعه عاشورا شد.
هر چند امام حسن عليه السلام نيز پيش از امام حسين عليه السلام به دست كين به شهادت رسيده بود اما ظواهر امر به گونه اي بود كه مي شد آن را انكار كرد و نيز قضيه امام حسن عليه السلام هرگز مانند عاشورا آشكار و در ملأعام نبوده است.
2. ناجوانمردانه بودن شيوه هاي جنگ
عرب به اصولي مقيد بود از جمله اينكه در جنگ دست تعرض به كودكان و زنان و پيران دراز نمي كرد. بستن آب بر روي سپاه امام حسين، كشتن طفل شش ماهه، رفتار ناخوشايند آنان با اسراء، تعرض به جنازه ها از موجبات ماندگاري واقعه عاشورا بود.
3. نابرابري نبرد و پيكار شجاعانه
در يك سوي ميدان جنگ شماري اندك و انگشت شمار قرار داشتند و در طرف ديگر سپاهي گران و بي شمار اما شجاعت، شهامت و استواري كوه قلنيل همراه امام حسين عليه السلام مايه شگفتي همگان در طول تاريخ شد آناني كه آشكارا مرگ را در پيش روي خود ديدند ولي با شجاعتي وصف ناپذير زنده دلان را به اعجاب واداشته و اين واقعه را در طول تاريخ بشري يگانه جلوه دادند.
4. استواري امام و پافشاري بر اصول
در طول تاريخ انسان هاي بزرگي همواره وجود داشتند كه به اهداف خود معتقد بودند و به هيچ روي از اصول خويش دست برنداشتند و حتي جان خويش را بر سر آن نهادند اما به راستي جريان امام حسين عليه السلام كمتر نظيري در تاريخ يافته و به راستي بي نظير است. حسين عليه السلام به حكم وظيفه ديني و مسئوليت انساني با استواري هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاريخ بي بديل است. اصرار امام بر رد پذيرش بيعت، عدم توجه به نصايح ديگران، آگاهانه به مرگ نزديك شدن، اعتقاد واقعي به اصول و... فضايي آفريد كه هرگز مشابهي نيافت.
5. قرباني كردن بهترن ها (خانواده)
حضور اعضاي خانواده در ميان همراهان امام حسين عليه السلام عنصر ديگري بود كه حادثه كربلا را يگانه كرد. حضور تمامي اعضاي خانواده اعم از خردسالان، بيماران و زنان در صحنه كربلا با وجود اينكه امام به پايان كار خود وقوف داشت هيبتي ديگر به جريان عاشورا داده است خصوصاً اينكه همينان پس از اسارت و حضور در ميان مردم به ترسيم آنچه روي داده پرداخته و شبانه روز به يادكرد آن واقعه مشغول بودند.
6. الگودهي قيام
قيام عاشورا سرمشقي براي بسياري از انسان ها شد كه در پي يافتن راه صحيح زندگي باعزت و گريز از ذلت در جستجو و كاوش بودند اين قيام از همان آغاز الگويي براي ديگران شد الگويي قابل پيروي و عمل.
در واقع نهضت عاشورا و ايثارگري در آن تفسير متعالي از زندگي و هستي ارائه مي داد و براي بسياري از آدميان كه در پي يافتن راه صحيح زندگي و گريز از ذلت در جست وجوي حق هستند، اسوه اي جديد شد، به بيان ديگر همين الگودهي قيام عاشورا در ماندگاري عاشورا مؤثر افتاد و هر روز عده اي در پي شناخت بهتر آن برآمده و زوايايي از آن را گشودند تا بتوانند بهتر و بيشتر طبق آن عمل كنند.
7. حق محوري و حق طلبي
از ويژگي هاي قيام عاشورا كه در جاودانه شدن اين قيام نقش مؤثري داشت. حق محوري و حق طلبي اين قيام بود كه در لحظه لحظه آن موج مي زد.
مكتب امام حسين عليه السلام مكتبي است استوار بر محور حق و حق جويي معيار هر حركت و اقدامي. بنابراين وقتي حق طلبي معيار شد، خداترس ميزان مي شود و ترس از غيرخدا بي معنا و از آنجا كه جاء الحق و ذهق الباطل و حق هميشه ماندني است و ظلم و ستم ناپايداري نهضت عاشورا نيز يكي از جاودانه قيامت هاي بشري شد.

- لینک کوتاه این مطلب

» پیامبرواهل بیت(علیه السلام)
تاریخ انتشار:9 آبان 1393 - 12:34

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد