تجلى ولايت در زيارت عاشورا

(بسم الله الرحمن الرحیم)

يك. سلام در زيارت عاشورا
سلام دادن از سنت‏هاى مقدس اسلامى است كه بر آن بسيار تأكيد شده است و روايات فراوانى بر فضيلت و پاداش آن وارد شده است تا جايى كه اگر كسى از شما سؤالى كرد و قبل از آن سلام نداد دستور داده‏اند به سؤال او پاسخ نگوييد. در اسلام براى سلام دهنده پاداش بيشتر از جواب دهنده قرار داده‏اند و به سلام دادن ترغيب كرده‏اند. در داستان‏ها از ويژگى اخلاقى پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم سلام دادن ايشان حتى به كودكان را ذكر كرده‏اند و پيشى گرفتن ايشان در اسلام زبانزد خاص و عام بوده است.
فارغ از اثرات تربيتى سلام و تأثير اخلاقى آن در روح آدمى و ايجاد روحيه تواضع و صميميت در جامعه انسانى، يادآور آرزوى سلامتى و خير بركت نيز مى‏باشد و اين كه در جامعه اسلامى همه مردم خواهان سلامت و بركت براى يكديگر باشند و كينه و نفرت و حسادت و تكبر و... رخت بربندد.
«سلام سخن خداست» .

«سلام نامى از نام‏هاى خداوند سبحان است» .
و در قرآن مجيد به مؤمنان سفارش شده است تا بر پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم سلام دهند «در حقيقت خدا و فرشتگانش بر پيامبر دعا (= درود و صلوات) مى‏فرستند، اى كسانى كه ايمان آورديد بر او دعا (درود و صلوات) بفرستيد و به طور كامل سلام كنيد (و كاملاً تسليم او باشيد)» .
و خداوند سبحان بر بهشتيان چنين سلام مى‏دهد «سلام بر شما به خاطر شكيبايى‏تان و چه نيكوست فرجام سراى (ديگر)» .
و دستور فرموده است كه هنگامى كه وارد خانه‏هاى يكديگر مى‏شويد سلام دهيد «اى كسانى كه ايمان آورديد، در خانه‏هايى غير از خانه‏هايتان وارد نشويد تا اينكه با دوستى رخصت طلبيد و بر اهل آن خانه سلام كنيد، اين براى شما بهتر است باشد كه متذكر شويد.» .
و نيز سلام را تحيتى برشمرد كه به سلام كننده برمى‏گردد و اين مبارك و پاكيزه از جانب خداوند براى شما شمرده مى‏شود «پس هنگامى كه وارد خانه‏ها شديد پس بر خودتان سلام كنيد زنده بادى خجسته و پاكيزه از نزد خدا...» .
و نيز در بهشت هنگامى كه بهشتيان گروه گروه وارد مى‏شوند فرشتگان بر آن سلام مى‏دهند و از آنان استقبال مى‏كنند .
و در بهشت سخن بهشتيان نيز سلام است «در آن بهشت هيچ بيهوده و نسبت دادن گناه نمى‏شنوند مگر گفتار سلام سلام» .
سلام آغازين زيارت عاشورا، شناسنامه امام حسين عليه‏السلام است و به نوعى معرفى امام على عليه‏السلام به عنوان «سيدالوصيين» و معرفى حضرت زهرا عليهاالسلام به عنوان «سيده نساء العالمين» است.
امام على عليه‏السلام فرمود: «ما از درخت سرسبز رسالتيم و از جايگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستيم ما معدن‏هاى دانش و چشمه‏سارهاى حكمت الهى هستيم. ياران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و كينه‏توزان ما در انتظار كيفر و لعنت خداوند به سر مى‏برند» .
امام على عليه‏السلام با اشاره به سرزمين نينوا هنگامى كه در نيمه راه صفين بودند، فرمود: «اين جا بارانداز سواران و قتلگاه عاشقان است. شهيدانى كه نه پيشينيان بر آنان سبقت جسته‏اند و نه آيندگان به مقام آنان دست يابند» .
دو. راز و رمز ماندگارى نهضت حسينى
رمز و راز ماندگاى امام حسين عليه‏السلام و تمام كسانى كه در زندگانى خويش به خدا پيوند خورده‏اند نيز در ملكوتى بودن و خداگونگى آنان است چون خداوند جاودانه است آنان كه رنگ خدايى مى‏گيرند جاودانه مى‏شوند.

«رنگ خدايى (بپذيريد) و خوش رنگ‏تر از خدا كيست؟» اين درس بزرگى است كه از حادثه عاشورا برمى‏خيزد. دشمن با تمامى قدرت و غرور، نه تنها پايدار و ماندگار نشد بلكه در اندك مدتى دودمان آن بر باد رفت اما نهضت حضرت ابى عبداللّه‏ الحسين عليه‏السلامچون براى خدا و در راه خدا بوده، اگر چه به ظاهر به شهادت رسيدند ماندگار شد و دين اسلام را نيز ماندگار و جاودانه ساخت.

سه. كرامت در قيام حسينى
از فرازهاى نورانى اين زيارت بلند، ادعيه ملكوتى آن است:
«فاسئل‏اللّه‏ الذى اكرم مقامك و اكرمنى بك ان يرزقنى طلب ثارك مع امام منصور من اهل بيت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم».
بحث از كرامات امام حسين عليه‏السلام در اين مقال نمى‏گنجد اما اين نكته را بايد اشارت كرد آنانى كه عاشق حسين عليه‏السلام و آرزومند خون‏خواهى حضرتش مى‏باشند صاحب كرامتند.
عزت و كرامت را در بسيارى از سخنان امام حسين عليه‏السلام به خوبى مى‏توان يافت. آنجا كه مى‏فرمايد:
«همانا اين دنيا ديگرگونه و ناشناس شده و خيرش رفته، از آن جز نمى بر كاسه نمانده و جز زندگى وبال آورى...، آيا نمى‏نگريد كه حق را به كار نمى‏بندند و از باطل دست نمى‏كشند تا مؤمن به درستى در مرگ و لقاء خدا رغبت كند. همانا من مرگ را جز سعادت نمى‏دانم و زندگى با ظالمان را جز هلاكت نمى‏بينم. مردم همه دنيا پرستند و دين بر سر زبان آنهاست و تا براى آنها وسيله زندگى است آن را مى‏چرخانند و وقتى به بلا آزموده شدند دين‏دار كم است» .
«اللهمَّ اجعلنى عندك وجيها بالحسين عليه‏السلام فى الدنيا و الاخرة».
اين دعا كه آرزوى بزرگى است درس بزرگى و كرامت را در خود دارد، اين كه شهادت امام حسين عليه‏السلامو فداكارى وى موجب عزت و عظمت اسلام و حيات مجدد دين شده است موجب نشر اخلاق و فرهنگ قرآنى شده است و كسى كه به دامن اين مكتب دست زند مى‏تواند خود به اين جايگاه دست يابد.
حسينى شدن؛ يعنى دست شستن از دنيا و آنچه غيرخداست،
حسينى شدن؛ يعنى از گناهان و وسوسه‏هاى شيطانى چشم پوشيدن،
حسينى شدن؛ يعنى در راه حق از زن و فرزند گذشتن،
حسينى شدن؛ يعنى در مسير بندگى موانع را برداشتن،
حسينى شدن؛ يعنى راضى به قضاى الهى شدن،
حسينى شدن؛ يعنى سر تسليم در مقابل ستمگران و دنيامداران فرود نياوردن و...
اين آرزو خود هزينه بزرگى مى‏خواهد و انسان صاحب اين آرزو، انسان بزرگى مى‏شود هنگامى كه به عمل آن را در خود ايجاد نمايد. اين صرف يك آرزوى ساده نيست و لقلقه زبان نبايد باشد چرا كه حسين عليه‏السلام فرمود: «مردمان بندگان دنيايند و دين لقلقه زبان‏شان است» .
در اين جا اين نكته اضافه مى‏شود: «دوستى با شما موجب، تقرب به خدا مى‏شود» .

چهار. معرفت و معيّت با امام
«فاسئل‏اللّه‏ الذى اكرمنى بمعرفتكم و معرفته اولياءكم... ان يجعلنى معكم فى الدنيا و الاخره و ان يثبت لى عندكم قدم صدق فى الدنيا و الاخره».
ولايت اهل بيت عليهم‏السلام امرى لفظى نيست كه هر كس مدعى شود؛ بلكه بايد به صورت ملكه اخلاقى و رفتارى در آيد وگرنه چه بسيارند كه به زبان شيعه على عليه‏السلام و در عمل از پيروان معاندان و مخالفان آن امام همام مى‏باشند و شناخت اين مقام و پايدارى در راه اين هدف بزرگ، همت بلند و توفيق الهى مى‏طلبد و ماندگارى بر اين مرام و آيين تا قيامت نيز بسيار مهم است.
در حديثى زيبا از امام رضا عليه‏السلام هشدارى داده شده كه چنين است:
«رها نكنيد عمل صالح و تلاش در عبادت را و تكيه و اتكال شما بر محبت و دوستى آل محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم باشد و هم چنين رها نكنيد محبت و دوستى آل محمد و تسليم بودن در مقابل اوامر آنها را در حالى كه تكيه و اتكال بر عبادت خود داشته باشيد زيرا اين دو با هم و همراه هم هستند و نمى‏شود يكى را بدون ديگرى پذيرفت» .
در روايتى از امام باقر عليه‏السلام وارد شده است:
«به خدا قسم اگر سنگى ما را دوست بدارد خداوند آن را با ما محشور مى‏كند آيا دين چيزى غير از دوستى است» .

پنج. حسينى بودن و حسينى ماندن
«ان يجعلنى معكم فى الدنيا و الاخره و ان يثبت لى قدم صدق فى الدنيا و آلاخره و اسئله ان يبلغنى المقام (المحمود لكم عنداللّه‏)».
ثابت ماندن در راه خدا، فريب دنيا و دنيا مداران با هر عنوان و گروه و شعارى را نخوردن و هميشه مراقب رفتار و گفتار و پندار خويش ماندن و پناه بردن به حضرت خداوند سبحان در مصون ماندن از كيد و مكر شيطان و... بسيار سخت اما قابل دسترسى است و دين به ما مى‏آموزد كه مسير پرتلاطم بندگى خدا را هميشه با نور تقوى و هدايت چراغ‏هاى - ائمه معصومين عليهم‏السلام - و قرآن مجيد بايد طى كرد.
چه بسيار كسانى كه با پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در جنگ‏ها بوده‏اند اما در پيروى ايشان باقى نمانده‏اند و دنبال دنياى خويش رفته‏اند و ستم‏ها كردند و مسيرى منحرف را به نام حق ارائه نمودند.
چه بسيار كسانى كه در ركاب مولى الكونين حضرت على‏بن ابى طالب عليه‏السلام حضور داشته‏اند و به دفاع از وى پرداختند اما روزگارى نه چندان دور، در مقابل ايشان صف كشيدند و جنگ عليه ايشان آغازيدند...
چه بسيار كسانى كه مدعى انتظار حضرت بقيه‏اللّه‏ الاعظم(عج) مى‏باشند و چون روح تقوى و عبوديت را در خود تقويت و پايدار نكردند در مقابل دولت عدالت وى به مقابله برخيزند و اصلاحات ايشان در حوزه دين و انديشه دينى را بدعت و كفر بپندارند.

پس حسينى بودن مهم است اما حسينى ماندن مهم‏تر است، حسينى بودن زيباست اما زيباتر آن است كه حسينى بمانيم و حسينى بميريم

- لینک کوتاه این مطلب

» پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:11 آبان 1393 - 12:15

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد