جرج جرداق:‌ من خود را شیعه علوی می‌دانم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

نویسنده مسیحی «علی؛ ندای عدالت انسانی» در آخرین گفت و گوی خود پیش از مرگ گفت:‌ من خود را از شیعیان علوی و از علویون می‌دانم.

جرج جرداق:‌ من خود را شیعه علوی می‌دانم

 

«حسن صحت» وابسته فرهنگی ایران در لبنان در سال های آخر عمر جرج جرداق نويسنده کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» ضمن دیدار با او در خصوص فعالیت های فرهنگی جرداق با او به گفتگو پرداخت که با توجه به درگذشت این نویسنده لبنانی خبرگزاری ابنا گفتگوی جورج جرداق را دوباره منتشر می کند.

درابتداي اين ديدار، وابسته فرهنگی ایران در لبنان با ذکر مقدمه اي به چگونگي ورود کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» به ايران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و تلاش شاه براي جلوگيري از ترجمه و چاپ آن اشاره كرد.

جرج جرداق ضمن تاييد این مطلب گفت: دقيقاٌ به خاطر مي‌آورم که دليل مخالفت شاه ايران با اين کتاب دو موضوع بوده است. اول آنکه در اين کتاب فصلي وجود داشت با عنوان "ملوک ستمگر "که شاه تصور نمود که هدف ، مقابله و مخالفت با نظام شاهنشاهي است و ديگر اينکه چون در اين کتاب عدالت امير المومنين و توجه آن حضرت به محرومين و مستضعفين برجسته بوده است، سرويس امنيتي ايران تصور نموده که هدف اين کتاب، تبليغ انديشه‌هاي سوسياليستي و کمونيستي است.

نويسنده کتاب «علی؛ ندای عدالت انسانی» در پاسخ به اين پرسش که چه بخشي از زندگاني اميرالمومنين(ع) او را تحت تاثير قرار داده است؟گفت: تمامي رفتار علي(ع) سرشار از انسانيت، عدالت و گذشت بوده است. چه آنجا که ابن ملجم را مي بخشد، چه آنجا که از روي خشم دشمنان را نمي کشت، چه در هزينه نمودن بيت المال و چه در دوران کوتاه حکومتش و مقام علي(ع) از مقام بسياري از انبيا بالاتر است.

جرداق با ذكر خاطره اي از دوران کودکي اش علت اينكه از بين همه انبيا، اوصيا، اوليا و صالحين به سراغ بررسي زندگاني امير المومنين حضرت علي(ع) رفته است، گفت: متولد جنوب لبنان هستم(منطقه مرجعيون) در دوران ابتدايي بسيار زياد از مدرسه فرار مي کردم و علاقه اي به يادگيري درس نداشتم . حتي اوليا مدرسه مرا تنبيه بدني مي كردند كه آن هم تاثيري نداشت . تا اينکه روزي برادر بزرگترم کتاب "نهج البلاغه" را به عنوان تنبيه به من مي دهد تا هم آن را بخوانم و هم چند بار از روي کل آن رونويسي کنم.

وي ادامه داد: وقتي در آن سنين، نهج البلاغه را مي خواندم، چيز زيادي از آن نمي فهميدم، ولي اين کتاب را براي خود نگاه داشتم و مجدداٌ در دوران نوجواني و جواني آن را خواندم و در اين زمان بود که عباراتي از حضرت علي(ع) توجه مرا به خود جلب نمود و تصميم گرفتم تا درباره حضرت علي (ع) تحقيق کنم.

جرداق گفت: کتاب هاي بسياري را که در مصر و ديگر کشورها در خصوص زندگاني حضرت علي(ع) نگاشته شده بود، را مطالعه كردم. اما هيچکدام آنگونه كه شايسته حضرت علي(ع) و نهج البلاغه است، نگاشته نشده بود و اين باعث شد که تصميم به نوشتن کتابي در خصوص آن حضرت بگيرم که ماحصل آن تاليف کتاب «الامام علي صوت العدالة الانسانية» شد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما با یافتن چنین آموزه‌هایی در افکار و مرام امیرالمؤمنین (ع)هنوز خود را مسیحی می‌دانید؟ پاسخ داد: من عاشق این مرام و انسانیت علی(ع) هستم و باید بگویم با این نگاه من خود را از شیعیان علوی و از علویون می‌دانم.


- لینک کوتاه این مطلب

» ابنا
تاریخ انتشار:16 آبان 1393 - 3:49

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد