دین حق کدام است، اسلام یا مسیحیت ؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اولین ویژگی الاهی بودن است. ادیان ساختۀ بشر و تحریف شده، نهایتا می توانند برای دنیای بشر و بُعد جسمانی او برنامه ریزی نمایند. اما از آنجا که بشر، دارای دو بُعد دیگر یعنی بعد اخروی و روحانی نیز می باشد، برنامه ریزی ادیان بشری ناقص است. برنامه ای که یک بعد را بسازد و به بعد دیگر، لطمه بزند نمی تواند برنامۀ کاملی باشد.

دین حق کدام است، اسلام یا مسیحیت ؟

 دومین ویژگی، عقلانی بودن اصول اعتقادی است. از آنجا که اعتقادات باید تحقیقی باشد، اصول اعتقادی یک دین، نمی تواند ضد عقلی و یا حتی فرا عقلی باشد. فرا عقلی یعنی عقل از درک آن عاجز باشد. ضد عقلی آن است که عقل، صریحا نفی کند.
سومین ویژگی، برخورداری از اسناد تاریخی مدوّن و بی وقفه است. این ویژگی باعث می شود که بتوان صحت استناد یک مطلب به صاحب آن دین را بررسی نمود. در غیر این صورت راهی برای تشخیص صحیح بودن یا جعلی بودن مطالب یک دین، باقی نمی ماند.
چهارمین ویژگی، برخورداری از کتاب آسمانی تحریف نشده است.
پنجمین ویژگی، جامعیت دین است. روشن است دینی که از جامعیت برخوردار بوده و کامل تر است، بر دینی که کمبود دارد و ناقص تر است ترجیح دارد.
ششمین ویژگی، پیش بینی راههایی برای پاسخ به نیازهای جدید و متغیر است. از آنجا که روابط بشری، روز به روز تغییر کرده و پیچیده تر می شود و مسایل جدیدی بوجود می آید که قبلا وجود نداشته است، لازم است تا در دین، راهی برای پاسخگویی به این مسایل پیش بینی شده باشد.
امروزه تنها دینی که جامع این شش ویژگی می باشد اسلام است. در ویژگی اول، ادیان دیگری مثل مسیحیت و یهودیت نیز شریک اند اما سایر ویژگی ها، منحصر در اسلام است. یعنی اسلام، تنها دینی است که اولا اصول و اعتقادات اساسی آن کاملا منطبق با عقل است و در آن مطلب ضد عقلی وجود ندارد (اگر چه در فروعات، مطالب فرا عقلی بسیاری دارد و اساسا ویژگی دین کامل و فوق بشری همین است( اما سایر ادیان در اعتقادات اصلی خویش، دچار امور ضد عقلی و فرا عقلی اند )همچون تثلیث مسیحی و ثنویت زرتشتی) البته مقصود ما شکل امروزی این ادیان است نه اصل این ادیان که الاهی بوده اند و در زمان خود، ادیان برحق بوده اند.
دوم آنکه تنها دینی که امروزه از اسناد تاریخی مدوّن برخوردار است، دین اسلام و بخصوص مذهب تشیع است. در مسیحیت می گویند: "حضرت عیسی علیه السلام چنین فرمود…”. اما حقیقتا آیا می توان صحت استناد این مطلب را به شخص عیسی مسیح علیه السلام بررسی نمود؟!. اما در مکتب تشیع، اگر می گویند : "امام رضا علیه السلام چنین فرمود…” این حدیث را می توان بررسی سندی نمود چرا که تمامی راویان این احادیث در کتب روایی دسته اول، ذکر شده است، که در اصطلاح حدیث شناسی ، سلسله حدیث می نامند. همچنین در علمی بنام "رجال" افرادی که احادیث را نقل کرده اند مورد بررسی قرار می گیرند که مثلا آیا اشخاص صادقی بوده اند یا خیر.
سوم آنکه یکتا دینی که امروزه از کتاب آسمانی تحریف نشده برخوردار است دین اسلام است. یعنی تنها کتابی که حقیقتا می توان گفت تمام عبارات و الفاظ آن، توسط خدای متعال بیان شده است قرآن است. کتب آسمانی سایر ادیان الاهی یا بکلی از بین رفته است و یا دست خوش تحریف قرار گرفته است؛ بطوری که آخرین کتاب آسمانی قبل از اسلام (انجیل) امروزه دارای بیش از بیست نسخۀ کاملا متفاوت است. اختلاف این نسخه ها بقدری زیاد است که مسیحیان ناچار شده اند چهار نسخه را که به گمان خودشان معتبر تر است به عنوان "اناجیل اربعه” (انجیل های چهار گانه) به رسمیت بشناسند. و جالب است که همین چهار انجیل، بسیار با یکدیگر متفاوت اند. با توجه به این اختلافهای فاحش، و نشانه های واضح دیگری که در این انجیل ها وجود دارد، امروزه حتی در میان محققان مسیحی نیز، طرفداران نظریۀ عدم تحریف، بسیار اندک اند.
چهارم آنکه در میان ادیان الاهی موجود، هیچ دینی به جامعیت دین اسلام یافت نمی شود، چون برای همه ابعاد زندگی انسان برنامه ارائه نموده است. برنامه های دقیق و جامعی که با گذشت زمان و پیشرفت علم، پرده از اسرار نهفتۀ آن گشوده می شود. دستوراتی که با ترقی علم، ترقی می کند و گام به گام تمدن و بلکه جلوتر از آن، پیش می رود.

پنجم آنکه ویژگی های منحصر به فردی در سیستم قانون گذاری اسلام پیش بینی شده است که آن را همگام با تغییرات زمان کرده و انعطاف پذیری لازم برای پاسخ گویی به نیاز های جدید را در آن بوجود آورده است.
اما تذکر این نکته لازم است که آنچه گفته شد، در مورد اسلام کامل و اسلامی است که به تعبیر قرآن، مورد پسند خدای متعال واقع شده، نه اسلام ناقص و غیر مرضی. در روز غدیر، وقتی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را به عنوان ولی امر مسلمین و جانشین پس از خود تعیین نمودند، آیه نازل شد که: "الیوم اکملتُ لکم دینَکم و اَتممتُ علیکم نعمتی و رضیتُ لکم الاسلامَ دیناً "(مائده:3) (امروز دینتان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین، برای شما پسندیدم).
پس دین کامل و اسلام مرضی (مورد پسند و رضایت خدا)، اسلام همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام است و اسلام منهای ولایت، دینی ناقص و غیر مرضی است.
بسیاری از ویژگیهایی که در بالا ذکر شد نیز، تنها در مکتب تشیع وجود دارد؛ زیرا در این مکتب بود که آیات مبهم قرآن، بطور معصومانه تفسیر شد، بسیاری از جزئیات و فروعات مورد نیاز بشر تا قیامت از قرآن استخراج گردید، راه و روش تفسیر قرآن آموخته شد، قاعده های کلی و راه های پاسخگویی به نیاز های جدید بیان گردید، و عقل، به عنوان منبع احکام، معتبر شناخته شد .

- لینک کوتاه این مطلب

» موسسه راهبردی حق پژوهی
تاریخ انتشار:30 آبان 1393 - 15:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد