شیعه بودن اینگونه است

(بسم الله الرحمن الرحیم)
شیعه بودن مفهومى است پرمحتوا و مسئولیّت‏ هایى دارد كه تحت عنوان «صفات‏ الشیعه» در بیانات معصومین علیهم السلام آمده است؛ و تنها به ادّعا و یا این كه پدر و مادرم شیعه بوده، نمى‏ توان شیعه بود، ما از باب نمونه چند نمونه از این صفات را از کلام ائمه معصومین علهم السلام ذکر می کنیم.
 
پسر ابى نجران گفت: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود:هر كس با شيعيان ما دشمنى ورزد، با ما دشمنى ورزيده، و هر كس شيعيان ما را دوست بدارد، ما را دوست داشته، چون آنها از ما هستند و از سرشت ما خلق شده‏ اند.
هر كس آنان را دوست بدارد، از ماست، و هر كس آنها را دشمن بدارد، از ما نيست. شيعيان ما به نور خدايى مى‏ نگرند و در رحمت خداوند غوطه ‏ورند و به كرامت الهى رستگارند.
هيچ يك از شيعيان ما مريض نمى‏ شود مگر اين كه ما به خاطر بيمارى او بيمار مى‏ شويم، و مغموم و اندوهگين نمى ‏شود مگر اين كه ما به خاطر غم و غصه‏ اش اندوهناك مى‏ شويم، و شاد نمى ‏شود مگر اين كه ما به خاطر شادى ‏اش فرحناك مى ‏شويم. هيچ يك از شيعيان ما، در هر كجا كه باشد، چه در مشرق و چه در مغرب، از ما پنهان و غايب نيست. هر كدام از آنها از دنيا برود و از خود قرضى بجا گذارد، اداى آن بر عهده ماست و اگر مالى از خود بجا گذارد، تعلّق به وارثانش دارد.
شيعيان ما كسانى هستند كه نماز بر پا مى‏ دارند، زكات مى‏ دهند، حجّ خانه خدا را بجا مى ‏آورند،ماه رمضان روزه مى‏ گيرند، اهل بيت پيامبر را دوست مى‏ دارند و از دشمنانشان بيزارى مى‏ جويند. آنها اهل ايمان و تقوى و اهل ورع و پرهيزكاريند. هر كس آنها را نپذيرد، [دين‏] خدا را نپذيرفته و هر كس به آنها طعنه زند و سرزنششان نمايد، خدا را سرزنش كرده، چون اينها بندگان حقيقى خداوند و اولياى راستين او هستند.
به خدا سوگند، هر يك از آنها در جماعتى مثل قبيله ربيعه و مضر [كه به زيادى نفرات در عرب مشهورند شفاعت مى‏ كند و خداوند شفاعت او را در باره آنها مى‏ پذيرد و اين، براى كرامتى است كه اينان در پيشگاه خدا دارند .[1]

 
[1]. صفات الشيعه-ترجمه توحيدىص: 
 

- لینک کوتاه این مطلب

» ادیان نیوز
تاریخ انتشار:30 آبان 1393 - 15:44

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد