عیسی، خدای گنهکار ؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
از نظر اسلام و قرآن، تمام انبیای الهی، معصوم بوده و از هر نوع گناه کبیره یا صغیره‌ای مبرا بوده‌اند. مسیحیان و کتاب مقدسشان، برخلاف اسلام و قرآن، برای انبیائی که باید هدایت‌گر گنه‌کاران باشند، عصمت قائل نبوده و به وفور در کتاب مقدس داستان‌های گناه و فساد انبیاء آمده است. مسیحیان، عیسی (علیه‌السلام) را متمایز از سایر انبیاء دانسته و معتقدند که وی معصوم بوده و هیچ نوع گناهی انجام نداده‌اند؛ و مستند آن‌ها نیز کتاب مقدس است؛ چراکه در کتاب مقدس چنین آمده است که: «اما میدانید که مسیح انسان شد تا بتواند گناهان ما را پاک سازد؛ و این را نیز میدانید که او کاملاً پاک و بی‌گناه بود، چون هرگز کاری برخلاف خواست خدا انجام نداد».[۱] درجایی دیگر از کتاب مقدس، چنین آمده است: «زیرا خدا بار گناهان ما را بر دوش مسیح بی‌گناه گذاشت».[۲] پطرس (شمعون صفا) از حواریون بلندمرتبه، درباره‌ی عصمت ایشان از گناه، چنین می‌فرماید: «هرگز از او گناهی سر نزد و دروغی از دهان او بیرون نیامد».[۳] اما با دقت در کتاب مقدس مسیحیان، به آیاتی می‌توان دست‌یافت که خلاف این ادعای آنان مبنی بر بی‌گناهی مسیح را اثبات می‌کند.

عیسی، خدای گنهکار ؟!

 

بی‌شک یکی از رفتارهایی که در بین ادیان و حتی مکاتب اخلاقی گناه محسوب می‌شود، دشنام دادن به دیگری است؛ و واضح است، انسانی را سگ خطاب کردن، دشنام است. مسیح در کتاب مقدس، در جواب زنی که برای شفای فرزندش از او تقاضای یاری می‌کند، چنین پاسخ می‌دهد: «عیسی به او گفت: من باید نخست قوم خود، یعنی یهودیان را یاری کنم. خوب نیست نان فرزندان را بگیریم و مقابل سگ‌ها بیندازیم».[۴] برفرض سگ خطاب کردن کسی را، آن‌هم از مسیح، گناه ندانیم، باید گفت به‌یقین، همان‌طور که در کلام پطرس آمده، دروغ‌گویی گناه است و پطرس نیز در مقام این است که مسیح را از دروغ‌گویی پاک بداند؛ اما کتاب مقدس، به ‌دروغ‌گویی مسیح اذعان می‌کند، چنان‌که بیان می‌دارد: «شما برای این عید بروید من به این عید نمی‌آیم زیرا که وقت من هنوز تمام نشده است... لکن چون برادرانش برای عید رفته بودند او نیز آمد، نه آشکار بلکه در خفا».[۵] مسیح کتاب مقدس، به یاران خود گفت که من به عید نمی‌روم اما پس‌ازآنکه آنان رفتند او نیز مخفیانه به عید رفته و در آنجا حضور یافت. آیا این مصداق دروغ‌گویی نیست؟ به فرض دشنام را گناه ندانیم، آیا این دروغ‌گویی، گناه نیست؟ آیا مسیح بر طبق کتاب مقدس گناه‌کار نیست؟

اسلام و مسلمانان، عیسی (علیه‌السلام) را مانند سایر انبیاء معصوم از گناه می‌دانند و این نوشتار تنها در بیان عقاید مسیحیان و کتاب مقدس آنان است. حال مسیحیان یا باید بپذیرند که عیسی (علیه‌السلام) از دیدگاه آنان و کتاب مقدسشان گناه‌کار است. یا اینکه با توجه به آیاتی که از کتاب مقدس در این نوشته ذکر شد، باید قبول کنند که کتاب مقدس آنان حاوی مطالب متناقض است؛ و به‌یقین همه‌ی ما خواهان فهمیدن واقعیت هستیم. به‌راستی مسیحیان عزیز، واقعیت چیست؟

پی‌نوشت:

[۱]. کتاب مقدس، رساله اول یوحنا ۳ : ۵.
[۲]. کتاب مقدس، دوم قرنتیان ۵ : ۲۱.
[۳]. کتاب مقدس، رساله اول پطرس ۲ : ۲۲.
[۴]. کتاب مقدس، مرقس ۷ : ۲۷.
[۵]. ترجمه قدیم کتاب مقدس، یوحنا ۷ : ۸-۱۰

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه فرق ادیان ومذاهب
تاریخ انتشار:3 آذر 1393 - 21:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد