از بسا فضیلتها که در مقاطع جنگ و در مدینه فاضله کوچکی که بسیجیها در منطقه و در فاصله کوتاه بین عملیاتی بناکرده بودند، آن "داعی عقیدتی " که آنان را تا برکه خون خویش بهپیش میراند،"ام لفضائل " بود.
عمیقاً در "جامعه صلواتی " که بچهها در مقیاسی محدود در خطوط نبرد و در روابط فیمابین بنیانگذاری کرده و در پاسداشت آن از صمیم زندگی، مایه میگذاردند، تأملکنید.
سیاستمداران، جامعه شناسان، مربیان، مدیران و متفکران بر روی مبانی انسانی چنان ساختاری متمرکز شوند، چون اگر فضیلتی باشد همانا در بسط و تعمیق همان مدینه فاضله در گستره جامعه ایرانی و بینالملل است.
نمیدانم چه مقدار هزینه و وقت و جدیت خواهد برد تا "بقیة السیف " بسیجیها، آن تفکر و اخلاقیات و آن نوع روابط را در این کشور نهادینه کنند، اما میدانیم که جامعه سازی، کاری پیامبرانه است و گرهی است که در درجه نخست نه با بودجه و بوروکراسی و ساختمان و پرسنل انبوه اداری بلکه با دخالت حکیمانه، مزمن و مؤثر در عاقله و عاطفه مردم گشوده خواهد شد.
بوروکراسی هیچ جامعهای را اصلاح نکرده تا این بار بکند و محال است که با بخشنامه و با دستور دادن بتوان فاصله تاریخ بشری را با "مدینه فاضله ممکن "، کاهش داد.
اینها همهوقتی معنا مییابند که اصل قضیه، مقتضیات معرفتی، تربیتی، حقوقی و اجتماعی نیز گامبهگام تأمین گردد و بدون حضور افکار و اخلاق بسیجی حاشا که چنین اتفاقی بیفتد.
بنیانهای جامعه را بسیجی کردن، جز با نزدیکتر کردن دانشگاهها، ادارات، بازارها و کارخانهها و از همه مهمتر مدیریتها و بلکه سرتاسر نهادهای تربیتی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی این جامعه به افق بسیجی، چگونه میسور است؟
در موقعیتی که دولت محترم و سایر قوای حکومتی در تلاش شبانهروزی و صادقانه جهت اصلاح ساختار اقتصادی و مدیریتی، حقوقی و آموزشی و بهداشتی جامعهاند و به فضل خدا به توفیقات بسیاری نائلآمدهاند، بیش از هر وقت دیگری به فراخوانی و تثبیت "فرهنگ بسیجی " و به نهادینه کردن آن باید اندیشید.
برادران و خواهران بسیجی، صدیقه طاهره (س) خطاب به دختران و زنان مدینه که برای عذرخواهی از کوتاهیهای مردانشان و برای تسلی داغهای اخلاقی و سیاسی و ایمانی (که به قلب مقدس علی و فاطمه واردشده بود)، به منزل ایشان آمده بودند، فرمود: چه زشت است زنگار گرفتن شمشیرهایی که روزگاری بر آن بودند و چه زشت است به شوخی گرفتن آنچه روزگاری بس جدی بودند.
آری بسیجی ماندن مهم است و بسیجی شدن، کاری صعب نبوده است. این جمله را نخستین بار شاید از شهید محمودی در کنار اروند (درحالیکه لباس غواصیاش را میپوشید تا به آب بزند) شنیدم و بعدها برادر جانباز حسین پور (که هرکجا هست، خداوند تأییدش کند) میگفت: میدانی یک بسیجی، چه وقت العیاذ بالله خواهد برید؟ وقتیکه دینداری خود را مشروط به دینداری دیگران کند.
این جمله سرشار از حکمت است. اخلاص و درستکاری ما مشروط به اخلاص و درستکاری دیگران نیست. "لابشرط " است.
مردم دودستهاند و همیشه نیز چنین بودهاند:
1- عدهای که ایدئولوژی و طرز تفکر دارند و پای آن بههرحال میایستند.
2- عدهای که قلق دارند نه اعتقاد به خصوصی.
آنکه تنها قلق دارد، کافی است چالههایی که در شخصیت و احساسات اوست شناسایی و مورد بهرهبرداری قرار گیرد تا مثل آب خوردن خود را همواره با هر شرایط جدیدی و با هر رئیس و هر اوضاعی تطبیق دهد. قدرت سازگاری را در اوج دارد.
اما آنکه در این عالم، اعتقاداتی دارد، مدام با اوضاع، نسبت نقادی دارد. بسیجی، از سر اصلاح و درد دین، چنین است، نانخور اوضاع نیست بلکه ناظر بر اوضاع و تغییردهنده آن است. علوی و فاطمی بودن بسیجی که رهبری فرمودند، جز این نیست.
ما موضع داریم و آدم موضع دار به همهچیز به همه آنچه در سطح مسئولین و مدیریتها یا در میان مردم میگذرد، حساس و چالشگر است. بسیجی بدون امرونهی و بدون موضعگیری نسبت به معروف و منکر (اخلاقی، سیاسی و اقتصادی) بسیجی نیست. چنانچه بدون خضوع و اخلاق بسیجی هم بسیجی نیست.
برای بسیجی ماندن باید بهای سنگینی پرداخت، بسا سنگینتر از قطعهقطعه شدن زیر آتش!
برادر و خواهر، اگر هنوز میخواهید به "جامعه صلواتی و انسانی "حضرت حجت (عج) نزدیکتر شوید، باید به شهادت تدریجی درراه خدا تن دهید و عمر را به دفاع از منافع و حقوق شخصی و به اقتضائات دستوپا گیر یک زندگی معمولی و غیر بسیجی نگذرانید و خود را همچنان در جبهه بدانید.
اگر باقیمانده زندگی را صرف خودمان کنیم به گذشته خود، به شبهای نورانی و روزهای باشکوهی که در سالهای جنگ داشتهایم و به روابط صلواتی خود، ستم کردهایم.
مگذارید سست عنصرها، خودخواهیها و سوءاستفادههای دیگران، شما را در دین خود و در ادا تکلیف خود به تردید اندازد، چه بهراستیکه دین داشتن ما مشروط به دین داشتن دیگران نیست و آنچه روزگاری برای بسیجی، بسی جدی بود، همچنان جدی است و چه زشت است "شوخی پس از جدی "!
مطالب مرتبط...
- محاجهای برای امروز؛ (7) / بسیجی باید صبر کند، پاک کند و پاک بماند
- محاجهای برای امروز؛ (6) / مقدرات فردای بشر به دست بسیجی است
- محاجهای برای امروز؛ (5) / بسیجی فلسفه نخواند اما فیلسوفانه جنگید
- محاجهای برای امروز؛ (3) / جنگ فقر و غنا آتش بس ندارد
- محاجهای برای امروز؛ (2) / بسیجی شهید شد تا میلیاردر به فقیر نخندد