(بسم الله الرحمن الرحیم)
دعا در اندیشه اسلامی، راه رابطه انسان با خدا شناخته شده است؛ ازاینرو انس و الفت با آن، مورد توصیه و تأکید قرار گرفته است. در حدیثی از امام صادق علیهالسلام آمده است:
علیکم بالدعاء فإنکم لاتقربون بمثله.[۱]
برشما باد به دعا که هیچ چیزی مانند دعا شما را به خدا نزدیک نمیکند.
بنابراین گرایش به دعا در اندیشه اسلامی بهویژه در عصر غیبت، امری مطلوب و محبوب بهشمار میآید و یک مومن میتواند به دعاهای وارده در عصر غیبت تمسک نماید؛ از جمله دعا برای سلامتی امام عصر که در آن از خداوند متعال خواسته میشود امام زمان را تحت حمایت کامل خود بگیرد و او را تا رسیدن به هدف نهاییاش که استقرار عدل در سراسر زمین است، از هر جهت یاری کند. حال به توضیح اجمالی این دعا میپردازیم:
ابتدای دعا از لفظ «الله» مدد میگیریم. «الله» اسم خاص خداوند است و همه صفات کمالی او را در بر میگیرد. استفاده از این لفظ، نشانه آن است که مطلبی بزرگ، مهم و فراگیر را از خداوند مسألت میکنیم.
سپس اراده خداوند را خواستاریم؛ «کن» اراده خداوند است که دو گونه میباشد: تکوینی (مربوط به خلق و عالم هستی) و تشریعی (مربوط به قوانین). ما در این دعا، اراده از نوع اول را ـ که حتمیت داشته و تخلف از آن معنا ندارد ـ خواستاریم.
در ادامه دعا، لفظ «ولی» را برای امام عصر به کار میگیریم. «ولی خدا»، یعنی کسی که برگزیده خدا است و میان او و خدا، مانع و فاصله نیست. بر این اساس او برترین مخلوق خداوند است و کسی از او به خدا نزدیکتر نیست. در معنای «ولی»، «سرپرستی» نیز نهفته است؛ پس او از طرف خدا سرپرست امور عالم است و در امور تصرف میکند. این بالاترین مقامی است که یک مخلوق میتواند داشته باشد؛ بنابراین اطاعت مطلق از او واجب است؛ همانطور که خداوند متعال میفرماید:
أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ.[۲]
چرا که او ولی خداست به همین روی در ابتدای دعا آمده است:
اللهم کن لولیک «الحجة بن الحسن». هر کس باید امام و رهبر خود را بشناسد و بداند هادی او چه کسی است. پیامبر فرموده است:
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.[۳]
کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.
باید انسان بداند رهرو چه کسی است و به پیروی از او به کجا میرود. ما در این فراز، امام خود را معرفی میکنیم که او، همان امام مهدی، فرزند امام حسن عسکری علیهماالسلام است.
در ادامه دعا، نیازهای خود را میخواهیم؛ خدایا! برای حضرت مهدی علیهالسلام ولی، حافظ، قائد، ناصر، دلیل و عین باش.
«ولی باش» یعنی سرپرستی امور مهدی علیهالسلام را خود به عهده بگیر و لحظهای از او غافل نشو. پیامبر مکرر میفرمود:
رب لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابداً.[۴]
پروردگارا! به اندازه چشم به هم زدنی مرا به خود وا مگذار.
از پیامبر در این باره پرسیدند. فرمود:
برادرم یونس لحظهای به حال خود رها شد، سرانجامش گرفتاری در شکم ماهی بود.
همه، نیازمند عنایت خداییم، و «ولی خدا» به دلیل مقام بلندش، دستگیری بیشتر را میطلبد.
«حافظ باش» یعنی خدایا! تو او را از گزند حوادث و کیدها حفظ کن و نقشههای دشمنان و شیاطین را درباره او، نقش بر آب کن. خدایا! او را از بلاها و بیماریها محافظت کن، تا بتواند به خوبی ولایت خود را اعمال کند.
«قائد» یعنی رهبر و راهنمای او باش و مدیریت برنامههای او را بر عهده بگیر. این انقلاب بزرگ جهانی، نیازمند راهبریها و هدایتهای ویژه خداوند است.
«ناصر» یعنی خدایا! یاور و مددکار او باش. هر حرکتی که بخواهد به سر انجام برسد، باید مورد حمایت و یاری خداوند که قدرت مطلق بوده و در تحقق برنامهها بهترین است قرار بگیرد.
«دلیل» یعنی خدایا! راهنما و دلیل او باش. اگر آدمی وارد جادهای شود که تا به حال در آن گام ننهاده است، متحیر میماند؛ زیرا نمیداند راه چگونه است. او به دلیل و راهنما نیاز دارد که او را همراهی کرده، راه را برای او توضیح دهد. کاروانها در زمان گذشته، برای رسیدن به مقصد، از دلیل و بلد، سود میجستند. ما از خداوند میخواهیم خودش دلیل و راهنمای امام باشد تا زمینههای ظهور او فراهم شود و با قیام زیبایش، عدالت را در جهان حاکم کند.
«عین» یعنی چشم که مهمترین عضو شناخت است. آدمی با چشم، کران تا کران جهان را مشاهده نموده، محیط خود را درک میکند. خطای دید، باعث خسارت جبران ناپذیری میشود. ما از خدا میخواهیم خودش «عین» باشد و امام از طریق او، جهان و حرکت خود را ببیند. دید خدایی خطا نداشته، بدون نقص و انحراف است.
سرانجامِ این اراده و عنایتهای ویژه حضرت حق، آن است که زمین از آلودگیها و نافرمانیها به دست امام موعود و با قیام آسمانیاش پاک شود و عبادت الهی بدون شرک محقق گردد؛ «یعْبُدُونَنِی لایشْرِکونَ بیشَیئاً؛ من را عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند».[۵]
پینوشتها
۱. رک: کافی، کلینی، ج۱، ص۴۶۷، ح۶.
۲. نساء: ۵۹؛ «خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید».
۳. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۴۰۹، صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳؛ صحیح مسلم، ج۶، ص۲۱.
۴. کافی، کلینی، ج۷، ص۲؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۶، ص۲۱۷.
۵. نور: ۵۵.
دعای «اللهم کن لولیک» به چه منظوری خوانده میشود؟
دعا در اندیشه اسلامی، راه رابطه انسان با خدا شناخته شده است؛ ازاینرو انس و الفت با آن، مورد توصیه و تأکید قرار گرفته است. در حدیثی از امام صادق علیهالسلام آمده است:
علیکم بالدعاء فإنکم لاتقربون بمثله.[۱]
برشما باد به دعا که هیچ چیزی مانند دعا شما را به خدا نزدیک نمیکند.
بنابراین گرایش به دعا در اندیشه اسلامی بهویژه در عصر غیبت، امری مطلوب و محبوب بهشمار میآید و یک مومن میتواند به دعاهای وارده در عصر غیبت تمسک نماید؛ از جمله دعا برای سلامتی امام عصر که در آن از خداوند متعال خواسته میشود امام زمان را تحت حمایت کامل خود بگیرد و او را تا رسیدن به هدف نهاییاش که استقرار عدل در سراسر زمین است، از هر جهت یاری کند. حال به توضیح اجمالی این دعا میپردازیم:
ابتدای دعا از لفظ «الله» مدد میگیریم. «الله» اسم خاص خداوند است و همه صفات کمالی او را در بر میگیرد. استفاده از این لفظ، نشانه آن است که مطلبی بزرگ، مهم و فراگیر را از خداوند مسألت میکنیم.
سپس اراده خداوند را خواستاریم؛ «کن» اراده خداوند است که دو گونه میباشد: تکوینی (مربوط به خلق و عالم هستی) و تشریعی (مربوط به قوانین). ما در این دعا، اراده از نوع اول را ـ که حتمیت داشته و تخلف از آن معنا ندارد ـ خواستاریم.
در ادامه دعا، لفظ «ولی» را برای امام عصر به کار میگیریم. «ولی خدا»، یعنی کسی که برگزیده خدا است و میان او و خدا، مانع و فاصله نیست. بر این اساس او برترین مخلوق خداوند است و کسی از او به خدا نزدیکتر نیست. در معنای «ولی»، «سرپرستی» نیز نهفته است؛ پس او از طرف خدا سرپرست امور عالم است و در امور تصرف میکند. این بالاترین مقامی است که یک مخلوق میتواند داشته باشد؛ بنابراین اطاعت مطلق از او واجب است؛ همانطور که خداوند متعال میفرماید:
أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ.[۲]
چرا که او ولی خداست به همین روی در ابتدای دعا آمده است:
اللهم کن لولیک «الحجة بن الحسن». هر کس باید امام و رهبر خود را بشناسد و بداند هادی او چه کسی است. پیامبر فرموده است:
من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.[۳]
کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.
باید انسان بداند رهرو چه کسی است و به پیروی از او به کجا میرود. ما در این فراز، امام خود را معرفی میکنیم که او، همان امام مهدی، فرزند امام حسن عسکری علیهماالسلام است.
در ادامه دعا، نیازهای خود را میخواهیم؛ خدایا! برای حضرت مهدی علیهالسلام ولی، حافظ، قائد، ناصر، دلیل و عین باش.
«ولی باش» یعنی سرپرستی امور مهدی علیهالسلام را خود به عهده بگیر و لحظهای از او غافل نشو. پیامبر مکرر میفرمود:
رب لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابداً.[۴]
پروردگارا! به اندازه چشم به هم زدنی مرا به خود وا مگذار.
از پیامبر در این باره پرسیدند. فرمود:
برادرم یونس لحظهای به حال خود رها شد، سرانجامش گرفتاری در شکم ماهی بود.
همه، نیازمند عنایت خداییم، و «ولی خدا» به دلیل مقام بلندش، دستگیری بیشتر را میطلبد.
«حافظ باش» یعنی خدایا! تو او را از گزند حوادث و کیدها حفظ کن و نقشههای دشمنان و شیاطین را درباره او، نقش بر آب کن. خدایا! او را از بلاها و بیماریها محافظت کن، تا بتواند به خوبی ولایت خود را اعمال کند.
«قائد» یعنی رهبر و راهنمای او باش و مدیریت برنامههای او را بر عهده بگیر. این انقلاب بزرگ جهانی، نیازمند راهبریها و هدایتهای ویژه خداوند است.
«ناصر» یعنی خدایا! یاور و مددکار او باش. هر حرکتی که بخواهد به سر انجام برسد، باید مورد حمایت و یاری خداوند که قدرت مطلق بوده و در تحقق برنامهها بهترین است قرار بگیرد.
«دلیل» یعنی خدایا! راهنما و دلیل او باش. اگر آدمی وارد جادهای شود که تا به حال در آن گام ننهاده است، متحیر میماند؛ زیرا نمیداند راه چگونه است. او به دلیل و راهنما نیاز دارد که او را همراهی کرده، راه را برای او توضیح دهد. کاروانها در زمان گذشته، برای رسیدن به مقصد، از دلیل و بلد، سود میجستند. ما از خداوند میخواهیم خودش دلیل و راهنمای امام باشد تا زمینههای ظهور او فراهم شود و با قیام زیبایش، عدالت را در جهان حاکم کند.
«عین» یعنی چشم که مهمترین عضو شناخت است. آدمی با چشم، کران تا کران جهان را مشاهده نموده، محیط خود را درک میکند. خطای دید، باعث خسارت جبران ناپذیری میشود. ما از خدا میخواهیم خودش «عین» باشد و امام از طریق او، جهان و حرکت خود را ببیند. دید خدایی خطا نداشته، بدون نقص و انحراف است.
سرانجامِ این اراده و عنایتهای ویژه حضرت حق، آن است که زمین از آلودگیها و نافرمانیها به دست امام موعود و با قیام آسمانیاش پاک شود و عبادت الهی بدون شرک محقق گردد؛ «یعْبُدُونَنِی لایشْرِکونَ بیشَیئاً؛ من را عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند».[۵]
پینوشتها
۱. رک: کافی، کلینی، ج۱، ص۴۶۷، ح۶.
۲. نساء: ۵۹؛ «خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید».
۳. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۴۰۹، صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳؛ صحیح مسلم، ج۶، ص۲۱.
۴. کافی، کلینی، ج۷، ص۲؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۶، ص۲۱۷.
۵. نور: ۵۵.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 دی 1393 - 2:04
مطالب مرتبط...
- اگر خداوند امام مهدی(ع) را حفظ میکند، چه نیازی به دعای ما برای سلامتی آن حضرت هست؟
- چه ادعیهای باعث خشنودی و خرسندی امام زمان میشود؟
- آیا دعای ما، در ظهور امام زمان تأثیر دارد؟
- آیا دعایی برای رفع گرفتاری از امام زمان در روایات نقل شده و شیعیان به این کار توصیه شدهاند؟
- تفسیر دعای اللهم کن لولیک
همچنین ببینید...
نظر شما...