(بسم الله الرحمن الرحیم)
مطابق برخی از روایات پنجاه نفر از زنان که در رکاب حضرت مهدی علیهالسلام هستند از میان ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت میباشند.
جابربنیزید جعفی ضمن حدیث مفصّلی از امام باقر علیهالسلام در بیان برخی نشانههای ظهور، نقل کرده است که فرمود:
ویجیء والله ثلاثمائة و بضعة عشر رجالاً فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکّة...؛ به خدا سوگند! سیصد و بالاتر از ده نفر میآیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند و در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد...[۱]
در روایت آمده است که در میان این سیصدواندی پنجاه نفر زن وجود دارد (کلمه «فیهم») و اینکه گفته است سیصدواندی مرد به دور حضرت جمع میشوند به سبب اسلوب زبان عرب است که وقتی در جمعی مردی وجود داشته باشد صیغه به صورت مذکر میآید؛ مانند آیه تطهیر که ضمیر «کم» ـ که برای جمع مخاطب مذکر است ـ بهکار رفته و بهطور حتم حضرت زهرا سلاماللهعلیها نیز مشمول آیه است.
اما اگر مقصود امام از وجود آن پنجاه زن، همراهی آنان با آن ۳۱۳ نفر بود باید از تعبیر «معهم؛ همراه آنها» به جای «فیهم؛ در میان آنها» استفاده میکرد.
همچنین اگر اشکال شود که اسم این زنان در روایات اسامی یاران حضرت نیامده است، باید گفت با مراجعه به روایاتی که اسامی یاران خاص حضرت را ذکر کردهاند پیمیبریم که نام همه ۳۱۳ نفر نیامده است؛ ازاینرو ممکن است بقیه آنان از زنان باشند که بهجهت خاصی نام آنان برده نشده است.
پینوشتها
1. مجمعالزوائد، هیثمی، ج7، ص315؛ معجم الامام مهدی، علی کورانی، ج1، ص500.
آیا یاران زن امام موعود از جمله ۳۱۳ نفر هستند؟
مطابق برخی از روایات پنجاه نفر از زنان که در رکاب حضرت مهدی علیهالسلام هستند از میان ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت میباشند.
جابربنیزید جعفی ضمن حدیث مفصّلی از امام باقر علیهالسلام در بیان برخی نشانههای ظهور، نقل کرده است که فرمود:
ویجیء والله ثلاثمائة و بضعة عشر رجالاً فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکّة...؛ به خدا سوگند! سیصد و بالاتر از ده نفر میآیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند و در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد...[۱]
در روایت آمده است که در میان این سیصدواندی پنجاه نفر زن وجود دارد (کلمه «فیهم») و اینکه گفته است سیصدواندی مرد به دور حضرت جمع میشوند به سبب اسلوب زبان عرب است که وقتی در جمعی مردی وجود داشته باشد صیغه به صورت مذکر میآید؛ مانند آیه تطهیر که ضمیر «کم» ـ که برای جمع مخاطب مذکر است ـ بهکار رفته و بهطور حتم حضرت زهرا سلاماللهعلیها نیز مشمول آیه است.
اما اگر مقصود امام از وجود آن پنجاه زن، همراهی آنان با آن ۳۱۳ نفر بود باید از تعبیر «معهم؛ همراه آنها» به جای «فیهم؛ در میان آنها» استفاده میکرد.
همچنین اگر اشکال شود که اسم این زنان در روایات اسامی یاران حضرت نیامده است، باید گفت با مراجعه به روایاتی که اسامی یاران خاص حضرت را ذکر کردهاند پیمیبریم که نام همه ۳۱۳ نفر نیامده است؛ ازاینرو ممکن است بقیه آنان از زنان باشند که بهجهت خاصی نام آنان برده نشده است.
پینوشتها
1. مجمعالزوائد، هیثمی، ج7، ص315؛ معجم الامام مهدی، علی کورانی، ج1، ص500.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:24 اسفند 1393 - 21:58
مطالب مرتبط...
- آیا 313 نفر یاران خاص امام مهدی علیهالسلام همه همعصرِ زمانِ ظهور هستند؟
- آیا در میان اصحاب امام موعود علیهالسلام، زن نیز وجود دارد؟
- سرانجام یاران امام موعود چیست؟
- آیا ما هم میتوانیم از یاران امام موعود باشیم یا همه یاران حضرت از اقوام گذشته هستند؟
- ۵۰ نفر از یاران امام زمان(عج) را زنان تشکیل میدهند
همچنین ببینید...
نظر شما...