(بسم الله الرحمن الرحیم)
نقش اصلی دعوت پیامبران در گسترش دانایی و آموزش و تعلیم است و ایمان از شاخههای دانایی و شناخت بهشمار میرود. پیامبران به انسانها راه و رسم زندگی، هدف و نتیجه آن را میآموختند.
از سوی دیگر چون هدف از خلقت انسان، رشد و تکامل معرفت و شناخت خداست، باید روزی این هدف تحقق یابد و روزگار دانشهای راستین و پیروزی خرد بر مجهولات فرا رسد؛ ازاینرو در دوران ظهور که روزگار تحقق همه آرمانهای انسانی و الهی است، شناخت انسان به تکامل نهایی میرسد، و در ابعاد گوناگون دانایی، از جهانشناسی، انسانشناسی، و خداشناسی، عروج لازم را مییابد.
در دوران امام زمان همه مسائل بشری به هدف اصلی و مرز نهایی میرسد، و بشریت در تلاش اعصار و قرون خویش به محضر استاد و معلمی راه مییابد که نکتهای از دید ژرفنگر و حقیقتبین او پوشیده نیست و هدف او پردهبرداری از حقایق و مجهولات است و تا سرحد امکان و توان انسانها، آنان را به اوج تکامل علمی میرساند. این موضوع از مهمترین برنامهها و اقدامهای امام موعود علیهالسلام است.
از این رهگذر دو محور اساسی تحقق میپذیرد:
۱. با گسترش شناخت و کشف اسرار کائنات، پایههای خداشناسی استوار میگردد؛
۲. گسترش شناخت و دانایی، تشکیل جامعه انسانی و بهسامان و مرفه را ممکن میسازد. پیامبر اکرم فرمود:
تاسعهم قائمهم الذی یملأ الله عزوجل به الارض نوراً بعد ظلمتها، و عدلاً بعد جورها، و علماً بعد جهلها...[۱]
نهمین از آنان، قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک [زندگی] را نورانی و روشن میکند، و از عدل آکنده میسازد، پس از [دوران] ظلم، و علم و دانایی را فراگیر میسازد پس از [دوران] جهل و نادانی...
امام باقر علیهالسلام فرمود:
اذا قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به احلامهم.[۲]
قائم ما به هنگام رستاخیز خویش نیروهای عقلانی تودهها را تمرکز دهد و خردها و دریافتهای خلق را به کمال رساند.
پینوشتها
۱. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۱، ص۲۶۰.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۳۶.
در عصر ظهور، رشد عقلی انسان چگونه است؟
نقش اصلی دعوت پیامبران در گسترش دانایی و آموزش و تعلیم است و ایمان از شاخههای دانایی و شناخت بهشمار میرود. پیامبران به انسانها راه و رسم زندگی، هدف و نتیجه آن را میآموختند.
از سوی دیگر چون هدف از خلقت انسان، رشد و تکامل معرفت و شناخت خداست، باید روزی این هدف تحقق یابد و روزگار دانشهای راستین و پیروزی خرد بر مجهولات فرا رسد؛ ازاینرو در دوران ظهور که روزگار تحقق همه آرمانهای انسانی و الهی است، شناخت انسان به تکامل نهایی میرسد، و در ابعاد گوناگون دانایی، از جهانشناسی، انسانشناسی، و خداشناسی، عروج لازم را مییابد.
در دوران امام زمان همه مسائل بشری به هدف اصلی و مرز نهایی میرسد، و بشریت در تلاش اعصار و قرون خویش به محضر استاد و معلمی راه مییابد که نکتهای از دید ژرفنگر و حقیقتبین او پوشیده نیست و هدف او پردهبرداری از حقایق و مجهولات است و تا سرحد امکان و توان انسانها، آنان را به اوج تکامل علمی میرساند. این موضوع از مهمترین برنامهها و اقدامهای امام موعود علیهالسلام است.
از این رهگذر دو محور اساسی تحقق میپذیرد:
۱. با گسترش شناخت و کشف اسرار کائنات، پایههای خداشناسی استوار میگردد؛
۲. گسترش شناخت و دانایی، تشکیل جامعه انسانی و بهسامان و مرفه را ممکن میسازد. پیامبر اکرم فرمود:
تاسعهم قائمهم الذی یملأ الله عزوجل به الارض نوراً بعد ظلمتها، و عدلاً بعد جورها، و علماً بعد جهلها...[۱]
نهمین از آنان، قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک [زندگی] را نورانی و روشن میکند، و از عدل آکنده میسازد، پس از [دوران] ظلم، و علم و دانایی را فراگیر میسازد پس از [دوران] جهل و نادانی...
امام باقر علیهالسلام فرمود:
اذا قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به احلامهم.[۲]
قائم ما به هنگام رستاخیز خویش نیروهای عقلانی تودهها را تمرکز دهد و خردها و دریافتهای خلق را به کمال رساند.
پینوشتها
۱. کمالالدین، شیخ صدوق، ج۱، ص۲۶۰.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۳۶.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:27 اسفند 1393 - 1:47
مطالب مرتبط...
نظر شما...