آیا نام پیامبر اسلام (ص) در کتب مقدسی که قبل از قرآن نازل شده وجود دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی از سوالات مطرح در خصوص پیامبر اسلام (ص) اینکه  آیا نام پیامبردر کتب مقدسی که قبل از قرآن نازل شده وجود دارد؟

پاسخ:

بدون شک آنچه امروز در دست یهود و نصاری به نام تورات و انجیل است کتاب­های نازل شده بر پیامبران بزرگ خدا یعنی موسی (ع) و مسیح (ع) نیست. ولی با این حال شک نیست که قسمتی از تعلیمات حضرت موسی (ع) و عیسی (ع) و محتوای کتب آسمانی آنها در ضمن گفته های پیروانشان به این کتاب­ها انتقال یافته است؛ به همین دلیل نمی توان همه آنچه را در عهد قدیم و عهد جدید آمده است پذیرفت و نه همه آن قابل انکار است.

به هر حال در کتاب­های موجود تعبیرات فراوانی که بشارت به ظهور بزرگی که نشانه های آن جز بر اسلام و آورنده آن تطبیق نمی کند، دیده می شود.

قابل توجه اینکه: غیر از پیشگوئی­هایی که در این کتب دیده می شود و بر شخص پیامبر اسلام صدق می کند، در سه مورد از انجیل «یوحنا» روی کلمه «فارقلیط» تکیه شده است[1]  که در ترجمه های فارسی به «تسلی دهنده» ترجمه شده است.

انجیل یوحنا باب 14 جلمه 16.

انجیل یوحنا باب 15 جمله 26.

انجیل یوحنا باب 16 جمله 7.

مهم این است که در متن سریانی اناجیل که از اصل یونانی گرفته شده، بجای تسلی دهنده «پارقلیطا» آمده و در متن یونانی «پیرکلتوس» آمده که از نظر فرهنگ یونانی به معنی «شخص مورد ستایش» است معادل «محمد و احمد» ولی هنگامی که ارباب کلیسا دیدند انتشار چنین ترجمه ای به تشکیلات آنها ضربه شدیدی وارد می کند، بجای «پیرکلتوس» «پاراکلتوس» نوشتند، که بمعنی «تسلی دهنده» است و با این تحریف آشکار این سند زنده را دگرگون ساختند، هر چند با وجود این تحریف، نیز بشارت روشنی از یک ظهور بزرگ در آینده است.[2]

در جلد اول تفسیر نمونه (ذیل آیه41 از سوره بقره) شهادت گویای یکی از کشیشان معروف مسیحی را که بعد از مدتی اسلام را پذیرا شده (فخر الاسلام نویسنده کتاب معروف انیس الاعلام) به نقل از استاد بزرگش در تفسیر «فارقلیطا» نقل شده است، که روشن می سازد، این بشارت­ها درباره شخصی به نام «احمد» و «محمد» بوده است.[3]

همچنین در این باره مراجعه کنید به «دائره المعارف بزرگ فرانسه» ج 23، ص 4176.

کوتاه سخن اینکه معنی «فارقلیطا» روح القدس یا تسلی دهنده نیست، بلکه مفهومی معادل «احمد» دارد.

 



[1]- این تعبیر در انجیل عربی چاپ لندن مطبعه ویلیام وطس سال 1875 آمده است.


[2]- الفرقان فی تفسیر القرآن: جلد 27 و 28 صفحه 306 در آنجا متن سریانی جمله های فوق نیز دقیقاً آمده است.

[3]- تفسیر نمونه جلد 24 ص 74- 76.
 

 


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:10 فروردین 1394 - 17:30

نظر شما...
    • ۳۱۳

      حتما در انجیل متی اصحاح ۲۴ به مسلیه ظهور اشاره شده. صفحه ۱۰۲
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد