اراده انسان‌ها در ظهور امام زمان چه نقشی دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اراده انسان‌ها در ظهور امام زمان چه نقشی دارد؟

بنا بر آموزه‌های دین، بی‌شک، انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود اختیار دارد.[1] بر این مبنا می‌توان گفت که امام زمان امامی «آوردنی» است؛ همان‎طورکه حقیقتی «آمدنی» و ظهوریافتنی است. ازاین‌‌رو تا زمانی که شرایط برای جنبش جهانی فراهم نشود، او هرگز ظهور نخواهد کرد. در این بین، ما مسلمانان باید با کسب معرفت درباره امام و با آگاهی‎بخشی به جامعه انسانی برای ایجاد بستر توحیدی، اراده جمعی و فردی خود را به کار بگیریم تا شرایط جنبش مهدوی فراهم شود.
امام، «آوردنی» است؛ چراکه این بخش از مقدمات، بی‌شک در اختیار ما نهاده شده است و حتی از ما خواسته شده که در این راه گام برداریم. امّا از سوی دیگر، مسأله مهدویت در زندگی انسان براساس حکمت الهی، نهادینه شده و امری است که به طراح نظام هستی باز می‌‎گردد و از این نظر، اختیار انسانی در آن نقشی ندارد. بر این اساس است که می‌گوییم امام «آمدنی» است. یعنی پس از آنکه تمام اراده‎های انسانی، دست‌به‌دست هم داد و مردم، از سر اضطرار و آمادگی، در جست‎وجوی آن مهدی موعود برآمدند، آن‌گاه خدای متعال، براساس حکمت و مصلحتی که همواره در نظام هستی و تدبیر الهی وجود دارد، ظهور را محقق می‌کند. زمینه اذنِ ظهور، در اختیار انسان‌ است، ولی اصلِ اذنِ الهی، از اختیار او بیرون است. باید دعا و ندبه کرد تا خدای متعال امر به ظهور کند. براساس‌ سنّت قرآنی، هر‌گاه اضطرار آدمی به غایت خود رسید، بدون تردید، اجابت الهی به‌دنبال آن خواهد آمد.[2]

پی‌نوشت‌ها
۱. رعد: ۱۱؛ «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند، سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌‎دهد، مگر آنکه آنان، آنچه را در خودشان است، تغییر دهند».
۲. نمل: ۶۲؛ «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَّا تَذَکَّرُونَ؛ یا [كیست‏] آن كس كه درمانده را - چون وى را بخواند- اجابت مى‏كند و گرفتارى را برطرف مى‏گرداند و شما را جانشینان این زمین قرار مى‏دهد؟ آیا معبودى با خداست؟ چه كم پند مى‏پذیرید».

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:30 اردیبهشت 1394 - 2:53

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد