آیا امام زمان(عج) بعد از ظهور، مسجدالحرام و مسجدالنبی را تغییر خواهد داد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا حضرت‌ مهدی علیه‌السلام بعد از ظهور، مسجدالحرام و مسجدالنبی را تغییر خواهد داد؟

شیخ کلینی و شیخ مفید رحمهماالله با سند خود از ابوبصیر و او نیز از امام ‌صادق علیه‌السلام نقل کرده که فرمود: «إن القائم اذا قام ردّ البیت الحرام الی اساسه و مسجد الرسول الی اساسه؛ هنگامی‌ که قائم قیام کند، مسجدالحرام را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند و نیز مسجد نبوی را به اساس خود باز‌می‌گرداند».[۱]
در پاسخ باید گفت:
۱. شیخ‌ مفید و کلینی، این روایت را به صورت مرسله بیان نموده‌اند. شیخ‌طوسی رحمه‌الله نیز در کتاب «الغیبة»[۲] حدیث فوق را نقل کرده، ولی در سند آن علی‌بن‌ابی‌حمزه بطائنی را ذکر نموده است که از سردمداران واقفی‌ها و از مخالفان امام ‌رضا علیه‌السلام به حساب می‌آید؛ در نتیجه این روایت، هیچ سند معتبری ندارد، که قابل احتجاج باشد.
۲. حضرت ‌مهدی علیه‌السلام کسی است که مورد اعتماد شیعه و اهل ‌سنت است. شیعه علاوه‌‌بر اعتماد به حضرت، او را معصوم نیز می‌داند؛ او کسی است که مطابق روایات شیعه و سنی، سیره‌ای پسندیده دارد و بعد از ظهورش، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. کسی ‌که چنین اوصافی دارد، هرگز شک و تردیدی در عمل‌کرد او نخواهد شد، حتی در صورتی ‌که مسجدالحرام و مسجدالنبی را برای مصالحی خراب کرده و به حالت اولیه آن بازگرداند.
۳. بر فرض صحّت روایت، از آنجا که برخی از نواحی این دو مسجد، توسط سلاطین جور، به‌جهت ریا و دیگر اهداف و یا با مال حرام و غصبی ساخته شده است، برای آنکه آثار ظالمین باقی نماند، آنها را خراب می‌کند و به جای اصلی آن باز می‌گرداند.
۴. مطابق روایت صحیح مسلم، پیامبر قصد داشت که کعبه را خراب کرده و از نو بنا کند، ولی به‌جهت آنکه مردم تازه مسلمان بودند از این کار صرف‌نظر کرد.
مسلم در  کتاب «صحیح» از عبدالله‌‌بن‌زبیر و او از عایشه نقل کرده که رسول ‌خدا فرمود: «یا عائشة! لو لا أنّ قومک حدیث عهد بشرک لهدمتُ الکعبة فالزقتها بالارض و جعلت لها بابین: باباً شرقیاً و باباً غربیاً و زدت فیها ستة ذرع من الحجر، فان قریشاً اقتصرتها حیث بنت الکعبة؛[۳] اگر قوم تو تازه از کفر جدا نشده بودند دستور می‌دادم که کعبه را خراب کنند و آن مقدار از کعبه را که از آن بیرون مانده است، وارد آن می‌کردم و کف آن را با زمین هم سطح و برای آن دو در از شرق و غرب قرار می‌دادم و آن را مانند زمان حضرت ابراهیم درست می‌کردم».
حدیث دیگری نیز مسلم در همین باب نقل کرده است که برخی از سلاطین، کعبه را خراب کرده و دوباره بازسازی کرده‌اند.[۴]
 

پی‌نوشت‌ها
۱. کافی، کلینی، ج۴، ص۵۴۳؛ الارشاد، ص۳۶۴.
۲. الغیبة، ص۲۸۲.
۳. صحیح مسلم، ج۴، ص۹۸.
۴. همان.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:27 خرداد 1394 - 20:04

نظر شما...
    • حسین

      اینکه الان لرد فاستر ملعون یهودی کابالیست دارد ابلیسک که نشانه ونماد شیطان است را که ما مسلمانان به ان سنگ میزدیم {ا[بلیسک نشانه الت انسان میباشد وشیطان پرستان می گویند اگر این الت وجود نداشت نسل انسان نابود میشد فلذا انرا میپرستند []} از انجا برداشته وبا نماد های دیگر مانند شاخ شیطان برا بالای کعبه اورد تا خبیث بگوید ما کعبه را زیر سایه شاخ شیطان ونماد ابلیسک قرار میدهیم بله به محض ظهور اقا صاحب الامر عج اولین اقدام حضرتش خراب کردن نماد های مشرف به کعبه خواهد بود به امید ظهور هر چه زودتر عزیزمان
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد