(بسم الله الرحمن الرحیم)
شیخ کلینی و شیخ مفید رحمهماالله با سند خود از ابوبصیر و او نیز از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که فرمود: «إن القائم اذا قام ردّ البیت الحرام الی اساسه و مسجد الرسول الی اساسه؛ هنگامی که قائم قیام کند، مسجدالحرام را به حالت اولیه خود باز میگرداند و نیز مسجد نبوی را به اساس خود بازمیگرداند».[۱]
در پاسخ باید گفت:
۱. شیخ مفید و کلینی، این روایت را به صورت مرسله بیان نمودهاند. شیخطوسی رحمهالله نیز در کتاب «الغیبة»[۲] حدیث فوق را نقل کرده، ولی در سند آن علیبنابیحمزه بطائنی را ذکر نموده است که از سردمداران واقفیها و از مخالفان امام رضا علیهالسلام به حساب میآید؛ در نتیجه این روایت، هیچ سند معتبری ندارد، که قابل احتجاج باشد.
۲. حضرت مهدی علیهالسلام کسی است که مورد اعتماد شیعه و اهل سنت است. شیعه علاوهبر اعتماد به حضرت، او را معصوم نیز میداند؛ او کسی است که مطابق روایات شیعه و سنی، سیرهای پسندیده دارد و بعد از ظهورش، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. کسی که چنین اوصافی دارد، هرگز شک و تردیدی در عملکرد او نخواهد شد، حتی در صورتی که مسجدالحرام و مسجدالنبی را برای مصالحی خراب کرده و به حالت اولیه آن بازگرداند.
۳. بر فرض صحّت روایت، از آنجا که برخی از نواحی این دو مسجد، توسط سلاطین جور، بهجهت ریا و دیگر اهداف و یا با مال حرام و غصبی ساخته شده است، برای آنکه آثار ظالمین باقی نماند، آنها را خراب میکند و به جای اصلی آن باز میگرداند.
۴. مطابق روایت صحیح مسلم، پیامبر قصد داشت که کعبه را خراب کرده و از نو بنا کند، ولی بهجهت آنکه مردم تازه مسلمان بودند از این کار صرفنظر کرد.
مسلم در کتاب «صحیح» از عبداللهبنزبیر و او از عایشه نقل کرده که رسول خدا فرمود: «یا عائشة! لو لا أنّ قومک حدیث عهد بشرک لهدمتُ الکعبة فالزقتها بالارض و جعلت لها بابین: باباً شرقیاً و باباً غربیاً و زدت فیها ستة ذرع من الحجر، فان قریشاً اقتصرتها حیث بنت الکعبة؛[۳] اگر قوم تو تازه از کفر جدا نشده بودند دستور میدادم که کعبه را خراب کنند و آن مقدار از کعبه را که از آن بیرون مانده است، وارد آن میکردم و کف آن را با زمین هم سطح و برای آن دو در از شرق و غرب قرار میدادم و آن را مانند زمان حضرت ابراهیم درست میکردم».
حدیث دیگری نیز مسلم در همین باب نقل کرده است که برخی از سلاطین، کعبه را خراب کرده و دوباره بازسازی کردهاند.[۴]
پینوشتها
۱. کافی، کلینی، ج۴، ص۵۴۳؛ الارشاد، ص۳۶۴.
۲. الغیبة، ص۲۸۲.
۳. صحیح مسلم، ج۴، ص۹۸.
۴. همان.
آیا حضرت مهدی علیهالسلام بعد از ظهور، مسجدالحرام و مسجدالنبی را تغییر خواهد داد؟
شیخ کلینی و شیخ مفید رحمهماالله با سند خود از ابوبصیر و او نیز از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که فرمود: «إن القائم اذا قام ردّ البیت الحرام الی اساسه و مسجد الرسول الی اساسه؛ هنگامی که قائم قیام کند، مسجدالحرام را به حالت اولیه خود باز میگرداند و نیز مسجد نبوی را به اساس خود بازمیگرداند».[۱]
در پاسخ باید گفت:
۱. شیخ مفید و کلینی، این روایت را به صورت مرسله بیان نمودهاند. شیخطوسی رحمهالله نیز در کتاب «الغیبة»[۲] حدیث فوق را نقل کرده، ولی در سند آن علیبنابیحمزه بطائنی را ذکر نموده است که از سردمداران واقفیها و از مخالفان امام رضا علیهالسلام به حساب میآید؛ در نتیجه این روایت، هیچ سند معتبری ندارد، که قابل احتجاج باشد.
۲. حضرت مهدی علیهالسلام کسی است که مورد اعتماد شیعه و اهل سنت است. شیعه علاوهبر اعتماد به حضرت، او را معصوم نیز میداند؛ او کسی است که مطابق روایات شیعه و سنی، سیرهای پسندیده دارد و بعد از ظهورش، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. کسی که چنین اوصافی دارد، هرگز شک و تردیدی در عملکرد او نخواهد شد، حتی در صورتی که مسجدالحرام و مسجدالنبی را برای مصالحی خراب کرده و به حالت اولیه آن بازگرداند.
۳. بر فرض صحّت روایت، از آنجا که برخی از نواحی این دو مسجد، توسط سلاطین جور، بهجهت ریا و دیگر اهداف و یا با مال حرام و غصبی ساخته شده است، برای آنکه آثار ظالمین باقی نماند، آنها را خراب میکند و به جای اصلی آن باز میگرداند.
۴. مطابق روایت صحیح مسلم، پیامبر قصد داشت که کعبه را خراب کرده و از نو بنا کند، ولی بهجهت آنکه مردم تازه مسلمان بودند از این کار صرفنظر کرد.
مسلم در کتاب «صحیح» از عبداللهبنزبیر و او از عایشه نقل کرده که رسول خدا فرمود: «یا عائشة! لو لا أنّ قومک حدیث عهد بشرک لهدمتُ الکعبة فالزقتها بالارض و جعلت لها بابین: باباً شرقیاً و باباً غربیاً و زدت فیها ستة ذرع من الحجر، فان قریشاً اقتصرتها حیث بنت الکعبة؛[۳] اگر قوم تو تازه از کفر جدا نشده بودند دستور میدادم که کعبه را خراب کنند و آن مقدار از کعبه را که از آن بیرون مانده است، وارد آن میکردم و کف آن را با زمین هم سطح و برای آن دو در از شرق و غرب قرار میدادم و آن را مانند زمان حضرت ابراهیم درست میکردم».
حدیث دیگری نیز مسلم در همین باب نقل کرده است که برخی از سلاطین، کعبه را خراب کرده و دوباره بازسازی کردهاند.[۴]
پینوشتها
۱. کافی، کلینی، ج۴، ص۵۴۳؛ الارشاد، ص۳۶۴.
۲. الغیبة، ص۲۸۲.
۳. صحیح مسلم، ج۴، ص۹۸.
۴. همان.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:27 خرداد 1394 - 20:04
مطالب مرتبط...
- آیا امام زمان(عج)، کوفه را مرکز حکومت خود قرار میدهد؟ چرا؟
- حضرت صاحبالزمان قیام خود را از کجا آغاز میکند؟
- مورخان شیعه در مورد تاریخ ولادت حضرت مهدی علیهالسلام چه گفتهاند؟
- امام علی علیهالسلام زمان بعد از ظهور را چگونه ترسیم کرده است؟
- آیا امام حسین علیهالسلام، امام مهدی علیهالسلام را به خاک میسپارد؟
همچنین ببینید...
نظر شما...