آیا کشته شدن شیطان با آیه « إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» (حجر:37) منافات ندارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا کشته شدن شیطان با آیه «قَالَ فَإِنَّکَ مِنْ الْمُنْظَرِینَ إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» (حجر:37) منافات ندارد؟

همان طور ‌که در تفسیر عیاشی آمده و تفسیر المیزان آن را نقل کرده، همین مسأله را وهب‌بن‌جمیع از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرده و امام در جواب فرمودند: «ای وهب! آیا گمان می‌کنی منظور، روز قیامت است، لکن خداوند او را تا زمان قیام حضرت مهدی علیه‌السلام مهلت داده و وقت معلوم، زمان ظهور است».[۱]
یعنی درخواست شیطان شامل دو قسمت بود: یکی مهلت خواستن، و دیگری میزان مهلت که تا قیامت باشد و خداوند، درخواست دوم را قبول نکرد؛ لذا شیطان وقتی گفت: «می‌خواهم تا قیامت وقت داشته باشم!» خداوند در جواب فرمود: «تو تا وقت معینی اجازه داری». از همین عوض شدن جواب معلوم می‌شود که خداوند درخواست او را نپذیرفته است.
امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «منظور از وقت معلوم، زمان ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام است»؛ لذا این آیه نیز منافاتی با کشته شدن شیطان به دست آن حضرت ندارد.

پی‌نوشت‌ها
۱. المیزان، علامه طباطبایی، ج۱۲، ص۱۸۴.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:5 تیر 1394 - 5:47

نظر شما...
    • زینب سادات

      زحمت بکشید منبع رو هم بذارید....
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد