"بي بي سي فارسي" و تاريخچه ای از دروغ و توطئه

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بخش فارسي راديو "بي بي سي" در 29 دسامبر سال 1940 تاسيس شد و به بازوي تبليغاتي وزارت امور خارجه انگليس عليه ايران تبديل شد، شبکه اي که يكي از اصلي ترين رسانه هاي برانگيزاننده فتنه و تفرقه افکن در ايران است.

"بي بي سي فارسي" و تاريخچه ای از دروغ و توطئه

 شبكه جهاني "بي بي سي" پيش از آنكه بخش فارسي خود را تاسيس نمايد براي بيش از 50 كشور جهان برنامه پخش مي كرد. اين بنگاه خبرپراكني در سال 2008 تلويزيون فارسي زبان خود را تاسيس نمود. بي بي سي در ايران بعنوان "راديو لندن" شناخته شده است كه در طول مدت جنگ جهاني اول به مقابله با برنامه هاي بخش فارسي راديو برلين مي پرداخت.
هدف آن نيز مشخص بود: سياه نمايي در مورد اقدامات آلمان ها كه عليه متحدان انگليس يعني فرانسه و روسيه مي جنگيدند و ايران را به اشغال خود درآورده بودند. در آن زمان اين دولتها از ايران به عنوان ناحيه اي استراتژيك به منظور دسترسي به نيروهاي نظامي آلماني استفاده مي كردند.
بي بي سي بخشي از توطئه جهاني انگليس و روسيه بود كه از شمال و جنوب عليه ايران حمله كرده بودند و آن كشور را به بهانه در هم شكستن سلطه آلمان به اشغال خود در آورده بودند. بي بي سي در اوايل دهه 50 ميلادي و در زمان ملي شدن صنعت نفت به رهبري "محمد مصدق" و "آيت الله كاشاني" نخست وزير پيشين ايران نيز همين نقش توطئه آميز را ايفا نمود.
با ملي شدن صنعت نفت ايران و خشم محمدرضا پهلوي از اين موضوع او از حامي اصلي خود يعني دولت انگليس كمك خواست و آنان نيز از طريق بنگاه خبرپراكني بي بي سي اقدامات لازم براي انجام كودتاي عليه دولت مصدق را فراهم نمودند. در همين راستا راديو "بي بي سي": نقش مهمي در تكميل عمليات كودتاي انگليسي – آمريكائي موسوم به "آژاكس" ايفا نمود و باعث شد تا شاه بار ديگر به قدرت بازگردد.
اين بنگاه خبرپراكني همچنين شايعه اي را مبني بر ارتباط مصدق با كمونيست هاي ايراني مطرح ساخته بود. در اسناد افشا شده كانال 4 راديو بي بي سي در سال 2005 ميلادي مشخص شد كه در زمان كودتا مجري آن راديو با در نيمه شبي كه به وقوع كودتا پيوسته بود در اعلام ساعت واژه "دقيقا" را اعلام كرده بود كه بعدا مشخص شد اين واژه بعنوان واژه رمز آغاز كودتا بيان شده بود تا از طريق آن با جاسوسان سرويس "ام آي سيكس" انگليس در ايران ارتباط برقرار شود.
نقش توطئه آميز راديو "بي بي سي" تا امروز نيز ادامه يافته است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979، در دوران جنگ هشت ساله دفاع مقدس راديو بي بي سي با انتشار خبرهايي منفي سعي داشت تا اين گونه وانمود سازد كه رزمندگان اسلام توانايي مقابله با بعثي هاي عراقي را ندارند و قصد داشت تا با سياه نمايي در مورد عزم ايرانيان خدشه وارد سازد.
نقش مزوارانه بنگاه خبرپراكني بي بي سي در انتخابات رياست جمهوري اخير ايران نيز مشابه همان نقشي بود كه در جريان كودتاي سال 1953 ايفا نمود. توطئه رسانه اي بي بي سي در جهت ياري رساندن به "فتنه گران" بود. وزارت امور خارجه انگليس سه سال پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري پيشين در ايران دستور تاسيس بخش فارسي تلويزيون بي بي سي را داده بود و اين بخش تنها شش ماه پيش از آغاز آن انتخابات فعاليت خود را شروع كرد. اين شبكه به وضوح تبليغات ضد ايراني خود را بيان مي كرد.
شبكه خبرپراكني بي بي سي بيشتر تمركز خود را همانگونه كه وزارت امور خارجه انگليس و دستگاه جاسوسي ام آي سيكس انگليس خواسته بودند بر فتنه سال 2008 ميلادي در ايران قرار داده بود.
بي بي سي امروز همچنان در صدد است تا تصويري مخدوش از نظام اسلامي در ايران را به تصوير بكشد و در همين راستا از "شهروند روزنامه نگاراني" در ايران سوء استفاده بعمل مي آورد. مقامات ايراني بدرستي اظهار داشته اند كه اين روزنامه نگاران بعنوان جاسوسان انگليس در ايران فعاليت كرده اند. آنان در اين راستا هزينه مالي لازم را نيز براي خبرنگاران و روزنامه نگاراني كه در ايران با آن بنگاه خبرپراكني فعاليت كرده اند فراهم نموده اند.
بي بي سي اظهار داشته كه در ايران جاسوسي ندارد اما شواهد موجود وغير از اين ادعا را نشان مي دهند. رسانه ملي ايران در 17 سپتامبر سال 2011 اعلام كرد كه چندين نفر در آن كشور به اتهام ارتباط با شبكه خبرپراكني بي بي سي فارسي بازداشت شده اند. گزارش هاي بعدي نشان داد كه وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران كشف كرده كه اين به اصطلاح خبرنگاران اطلاعات سري را در اختيار آن شبكه قرار مي دادند.
  • منبع: پرس تی وی

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:6 فروردین 1392 - 6:38

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد