جواب های آیت الله بهجت ره درباره سوالاتی پیرامون آخرالزمان

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در آخرالزمان مومن ماندن و تقویت ایمان دغدغه خیلی از مومنین است. این کار سخت اما شدنی سوای صرف فعل خواستن از سوی فرد، شمول الطاف الهی و عنایات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نیاز به راهنمای علمای وارسته نیز دارد.

آیت الله بهجت رحمت الله علیه همانند دیگر علمای وارسته ای،  وجودشان چراغی فراسوی مومنین، عاشقان حضرت و تمامی جامعه اسلامی بودند، لذا پرسشگران همواره پاسخ های خود را در زمینه های فقه، اعتقادی، ،اخلاقی، اجتماعی و... از ایشان طلب می کردند.

از جمله این سوالات در مورد آخرالزمان، ایمان در آن زمان و برخی دیگر از این نوع سوالات است که امروز به سه سوال در این زمینه و جواب ایشان خواهیم پرداخت.

جواب های آیت الله بهجت ره درباره سوالاتی پیرامون آخرالزمان

  

درجات ایمان سلمان (رضی الله عنه)

در روایات آمه که اگر ایمان ده درجه داشته باشد سلمان رضی الله عنه تمام آن را داراست برای ما چقدر امکان دارد که قله های ایمان را اینگونه بپیماییم؟

ایشان در جواب این سوال فرمودند:« مگر همه سلمان و یا ابوذر می شوند که با تمام بلاها صبر کردند؟ و یا مثل  عمّار که حتی حاضر به کشته شدن گردید؟ دَرِ مقاماتی که آنان بدان رسیدند بسته شده است! تمام دنیا و ما فیها ارزش نماز یک شب سلمان رحمةالله علیه را ندارد! روی پوست گوسفندی می نشست و مصلای عجیب و غریب داشت!...

البته چه بسا از که فرموده اند: "عبادت در غیبت افضل از عبادت در حال حضور است" بتوان استفاده کرد که مقامات بالاتری برای ما ممکن است!... ما نیز از کرامات علما، عجایب و غرایبی دیده ایم که نمی شود بیان کرد! و تعجب می کردیم که چرا دیگران می بینند و اسمش را هم نمی آورند!

 

وظیفه ما در در دوران غیبت چیست؟

گویا ائمه ما سلام الله علیهم اجمعین این مطلب را با ما اتمام حجت کرده اند، و لذا فرموده اند: « برای فرج، بسیار دعا کنید.»(الغیبةطوسی ص 290) البته نه با لقلقه زبان!  و نیز فرموده اند:« به راه و رسم نخستین عمل کنید.»[متن روایت بدین صورت است: به همان دستور که بر آن هستید عمل کنید، تا این که مطلب برای شما، روشن گردد(بحار، ج 52 ص 133)] یعنی در وقایع و رویدادهای تازه آ«گونه که در گذشته عمل می کردید، عمل کنید.

ائمه سلام الله علیهم اجمعین به ما یاد دادند که به یقینیات عمل کنیم، و هر کجا یقین نداشتیم توقف و احتیاط کنیم.»

 

چگونه خودمان را برای ظهور آماده کنیم؟
 از جمله ـ راههای آمادگی ـ  این که توبه کند. همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است، که واقعا بی سابقه است، و بلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید، از سر شیعه رفع و دفع گردد.

  • منبع: جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:30 فروردین 1392 - 9:43

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد