چهار پیشنهاد بی‌بی‌سی فارسی برای مقابله رئیس‌جمهور با شورای‌نگهبان +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در ادامه هجمه‌ها به شورای نگهبان، بی بی سی فارسی نیز در بخش‌های خبری و برنامه‌های مختلف خود تلاش می‌کند تا در این رقابت از دیگران عقب نیفتد.

 

این رسانه انگلیسی در جدیدترین برنامه‌سازی خود با طرح این پرسش که «حسن روحانی برای مقابله با شورای نگهبان از چه اختیاراتی برخوردار است؟» به جنگ شورای نگهبان قانون اساسی رفت.

 

با وجود آنکه از یک سو اختلاف سلیقه امری طبیعی است و از سوی دیگر جایگاه نهاد‌ها و قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی مشخص است، بی بی سی با استناد به بخشی از سخنان حجت الاسلام روحانی، با القای حاکمیت دوگانه در ایران، پیشنهادهایی برای مواجهه و به قول این شبکه انگلیسی «مقابله» رئیس جمهور با شورای نگهبان داشت.

 

رئیس جمهور در نشست خبری هفته گذشته خود ضمن تأکید بر آنکه "شورای نگهبان یک نهاد بسیار مهمی در کشور است" گفت برای موضوع ردصلاحیت‌ها "از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد."

 

دکتر روحانی در "در همایش استانداران، فرمانداران و معاونان ومدیران کل سیاسی و انتخابات" نیز ضمن بیان انتقاداتی از عدم احراز صلاحیت برخی نامزدهای انتخاباتی گفت: «به نظرم بهترین راه، گفتگو، مذاکره و مشورت است و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.»

 

طبق اصل نود و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه نظارت بر انتخابات با شورای نگهبان است و طبق اصل نود و هشتم، این شورای نگهبان است که وظیفه تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد.

 

 

کارشناسان بی بی سی فارسی برای مقابله با شورای نگهبان، چهار راهکار کلی را به رئیس جمهور ایران پیشنهاد کردند:

 

1. دیپلماسی داخلی با چاشنی سماجت و فشار 2. استفاده از اهرم فشار نیروهای اجتماعی و مردم 3. برگزار نکردن انتخابات و 4. انصراف از نامزدی در مجلس خبرگان.

 


ویدئو

 

1. دیپلماسی داخلی با چاشنی سماجت و فشار

این پیشنهاد را «احمد سلامتیان» از اعضای ملی اپوزیسیون مطرح کرد.

 

وی که به عنوان کارشناس با بی بی سی گفتگو می‌کرد به بخشی از حوادث ده سال گذشته؛ یعنی اواخر دولت اصلاحات و فتنه 88 اشاره کرد و اذعان کرد راهکار تقابل و مقاومت (یعنی همان فتنه‌گری) جواب نمی‌دهد.

 

سلامتیان تأکید کرد: «آقای خاتمی در دوره آخرش با نوعی مقابله و مقاومت عمل کرد؛ مثل تحصن مجلس ششم که نتیجه چندانی نداشت. سال 88 عین این مقاومت، به شکل دیگری یعنی تقابل خیابانی، باز نتیجه‌ای نداد.»

 

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه "از همه اختیاراتم استفاده خواهم کرد" افزود: «آقای روحانی گفته من کلید ردصلاحیت‌ها را دارم و آن را از راه مذاکره حل می‌کنم. مثل اینکه شیخ دیپلمات در لحظه کنونی به چهره سلیمانی در صحنه خارجی چربیده است. چندان مأیوس نیستم که در صحنه داخلی هم همین نوع عمل کردن، نتیجه‌اش از تقابل چند سال قبل و مقاومت ده سال قبل کمتر باشد.»

 

البته سلامتیان با این جمله که "خیلی از امور با اصرار و سماجت حل می‌شود" منظورش از دیپلماسی داخلی را مشخص کرد.

 

 

2. استفاده از اهرم فشار نیروهای اجتماعی و مردم

رسانه دولتی انگلیس که نقش فعالی در فتنه 88 داشته، پیشنهاد می‌کند که برای مقابله با شورای نگهبان باید از نیروهای اجتماعی کمک گرفت و مردم را وارد مقابله کرد.

 

"جمشید برزگر" که از کارمندان فعال بی بی سی است، گفت: «زمانی که شما نیروی اجتماعی نداشته باشید حرف شما پشتوانه‌ای نخواهد داشت. زمانی حرف آقای روحانی عملی می‌شود که یک قدرت مادی مثلا گروه‌ها و احزاب سیاسی و نهادهای مردمی و گروه‌های سازمان یافته این کار را پیش ببرند و طرف مقابل را وادار به پذیرش کنند.»

 

سلامتیان نیز این راهکار را پذیرفت و گفت: «وقتی یک بدنه اجتماعی در صحنه حضور پیدا کنند بازی را به هم می‌زنند.»

 

وی که از ناکامی فتنه‌گران در سال 88 ناراضی بود، از پاریس به انتقاد از مردم ایران پرداخت: «مشکل اصلی بدنه سیاسی ایران این است که در بیابان برهوت استبداد دینی ایرانی می‌خواهد راهپیمایی کند اما حوصله و استمرار شتر را ندارد و مثل اسب تازی می‌خواهد به دو تَک بپرد.»

 

 

3. برگزار نکردن انتخابات

"رجبعلی مزروعی" به بی بی سی گفت: «رئیس جمهور می‌تواند از اختیارات و مقبولیتش استفاده کند؛ چه برای رایزنی و چه برای اینکه اعلام کند این انتخابات را نمی‌تواند به این شکل برگزار کند.»

 

برزگر هم با این جمله که "روحانی عملا هیچ ابزار قانونی در اختیار ندارد" پروژه پیشنهادی برای مقابله با شورای نگهبان را اینگونه بیان کرد: «نهایتا این است که به عنوان مجری بخواهد از برگزاری انتخابات سر باززند. تهدیدی که در دوران آقای خاتمی کردند اما در نهایت آن انتخابات برگزار شد.»

 

 

4. انصراف از نامزدی در مجلس خبرگان

"مهدی خلجی" دیگر تحلیلگر بی بی سی انگلیس از واشینگتن بود که همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران را "ناقض حقوق بشر" لقب داد و با انتقاد از شرکت مردم در روز انتخابات افزود: «ما برای یک روز می‌شویم شهروند سیاسی؛ این یعنی واکسیناسیون جمهوری اسلامی و استبداد دینی.»

 

نکته مهمی که وی بر آن تأکید داشت این بود که آقای روحانی خود برآمده از نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

 

خلجی گفت: «یک نوع ریاکاری هم وجود دارد. آقای روحانی اولا در درون فرآیند نظارت استصوابی شورای نگهبان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و رأی آورد. همین الان هم نامزد انتخابات مجلس خبرگان است و دوباره از درون این فرآیند است که ایشان به یک منصب دست پیدا می‌کند. شما نمی‌توانید از یک نردبان بالا روید و بعد آن را دور بیندازید و مشروعیتش را زیر سؤال ببرید.»

 

پیشنهاد او به آقای روحانی برای ایستادن مقابل شورای نگهبان این بود: «می‌توانست یک ژست سیاسی خیلی قویتر بگیرد و بگوید اگر شورای نگهبان نظارت استصوابی را به صورت سلیقه‌ای انجام دهد من از نامزدی مجلس خبرگان انصراف می‌دهم. ولی این کار را نمی‌کنند. زمانی علیه آن صحبت می کنند که چاقو دسته خودش را ببرد.»

 

 



- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:3 بهمن 1394 - 23:13

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد