اهمیت شب کرامات و آرزوها نزد خداوند/ کیفیت اعمال «لیلة الرغائب»

(بسم الله الرحمن الرحیم)

یکی از شب‌های بزرگ و با عظمت ماه رجب ، شب جمعه اول این ماه است که معروف به شب لیلة الرغائب است در این شب کرامات و برکات زیادی از سوی خداوند منان به سمت انسان سرازیر می‌شود و به همین دلیل به بخشی از اعمال این شب و فضائلش اشاره می‌کنیم:

رغائب جمع رغیبه به معنای «امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که عطاها و مواهب زیادی به انسان می‌رسد. به همین منظور شب جمعه اول ماه رجب را به نیایش و نماز و دعا از سوی پروردگار توصیه شده است.

رسول خدا(ص) در فضیلت اعمال این شب فرمود: «کسى که نماز این شب را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد... و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت مى‌کند، و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویى گشاده و درخشان و زبانى فصیح و گویا، به سوى قبر او مى‌فرستد.»

ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‏‌های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‏‌اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏‌گوید: ای دوست من مژده می‌دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی.

نمازگزار می‏‌گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‌ای ندیدم و سخنی شیرین‏‌تر از کلام تو نشنیده ‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم، در پاسخ می‏‌گوید: من همان نماز لیلة‌الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‏‌ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.

*کیفیت اعمال لیلة‌الرغائب

در روز پنج‌شنبه اول ماه رجب باید روزه گرفته شود. شب جمعه که شب ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

زمانی که دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة و الروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد. ان شاء الله به استجابت می‌رسد.

در نهایت یکی از سه شب مهم سال «لیلة الرغائب» است یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان این شب جایگاه مهمی دارد و همان شبی است که پیامبر درباره‌اش گفت در آسمان‌ها جنبش و خروش خاصی هست و فرشتگان الهی به دعا و مناجات مشغول می‌شوند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:26 فروردین 1395 - 15:50

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد