شبهات و ترفندهای وهابیت!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
وهابیون در بین حجاج شیعه و بویژه ایرانیان کتاب های فارسی بر ضدّ شیعه را در موضوعات مختلف، در تیراژ بسیار بالا و به طور مجانی توزیع می کنند.

شبهات و ترفندهای وهابیت!

 

فرقه وهابیت از جمله فرقه های نوپدیدی است که در حال حاضر پایگاه اصلی آنها در عربستان می‌باشد و به گونه‌ای سیطره و جایگاه محکمی دارند که می توان ادعا کرد حکومت آن کشور را کاملا در دست دارند و از این رهگذر و بهره‌مندی از امکانات و ثروت فراوان آنجا برای گسترش تفکر واندیشه وهابیت، فعالیت‌های شدید و گسترده ای را داشته و دارند.

آنان با ابزار و روش‌های مختلف همچون فضای ویژه و خاص حرمین شریفین و حضور میلیونی ضیوف الرحمن بهره‌گیری می کنند و نیز از فقر و تنگدستی مسلمانان و مراکز اسلامی برای تحقق اهداف خود سود می‌برند. از جمله این فعالیت‌ها می توان به حضور پررنگ آنان در کشورهای شبه قاره(هندوستان، پاکستان و افغانستان) و آفریقا اشاره نمود.

موسم حج یکی دیگر از فرصت هایی است که وهابیت از آن استفاده تبلیغی می نماید. از شیوه‌های متداول آنان، اعزام مبلغ در بین حجاج، توزیع گسترده و اهدای انواع کتب به زبان‌های مختلف می‌باشد.

به منظور، بررسی ماهیت این فرقه ضاله و شیوه‌های تبلیغی آن، به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌پور مدیر گروه وهابیت اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، استاد دانشگاه و عضو گروه تاریخ دانشنامه حج و حرمین شریفین رفتیم، تا علت این امر و پیامدهای آن را جویا شویم.

به عنوان سئوال اول، کمی درباره نحوه پیدایش فرقه ضاله وهابیت و محمد بن عبد الوهاب، بفرمایید؟

مسلک وهابیت، منسوب به شخصی به نام محمد عبدالوهاب نجدی است. محمد بن عبدالوهاب، در سال 1115هـ. ق در شهر " عُیَیْنَه " از توابع نجد کشور عربستان چشم به جهان گشود. از کودکی به کتاب‏های تفسیر، حدیث و عقاید، علاقه داشت لذا فقه حنبلی را در زادگاه خود آموخت و آن‌گاه برای ادامه تحصیل رهسپار مدینه منوره شد.

در هـمـان دوران طبق تاثیرآرا و افکار ابن تیمیه(661-728) آداب و رسوم و بعضی از معتقدات مسلمانان را به استهزا ‌گرفت و آنـان را جـاهـل و مـشـرک ‌نامید به حدی که با مخالفت شدید پدر و برادرش سلیمان بن عبدالوهاب مـواجـه شـد و بـه همین دلیل به عراق، شام و ایران سفر نمود و با مذاهب و اعتقادات جوامع دیگر نیز آشنا شد و آنها را نیز مورد انکار قرار ‌داد.

وی مدتی را در شهر بصره عراق به تحصیل علوم دینی پرداخت، همزمان با تحصیل محمد بن عبدالوهاب، در حوزه علمیه بصره، جاسوس معروف انگلیسی "مستر هـمـفـر" نـیـز بـه عـنوان محصل و جاسوس به این مدرسه وارد شد و در پی یافتن فرد مناسبی جهت القای افکار ضد دینی خود برای رسیدن به اهدافش بود.

در بین افرادی که همسفر با آنان آشنا شد مـحـمـد بـن عـبدالوهاب جزء طلاب علوم دینی بود که بر خلاف دیگر طلاب عقاید خاصی داشت. هـمـفـر بـا گـذشـت زمـان تـوانـسـت کـامـلا خـود را بـه وی نـزدیـک نـمـوده و با بزرگ و دانشمند جلوه دادن او، زمینه ظهور دینی جدید توسط عبدالوهاب را آماده ‌سازد.

محمد بن عبدالوهاب که در زمان حیات پدرش جرأت اظهار عقاید خویش را نداشت پس از آنکه پدر او در سال 1153 درگذشت، شرایط را برای اظهار عقاید خویش مساعد و آماده دید و با کمک انگلیس مردم را به طور علنی به آیین جدید خود فرا خواند، ولی اعتراض عمومی مردم که نزدیک بود خونش را بریزند، او را ناگزیر کرد تا به زادگاه خویش، عُیَیْنَه بازگردد و براساس پیمانی که با امیر آنجا، عثمان بن مَعْمَر بست که هر دو بازوی یکدیگر باشند، عقاید خود را تحت حمایت او بی‏پرده مطرح ساخت، ولی طولی نکشید که حاکم عُیَیْنَه به دستور فرمانروای اَحساء، وی را از شهر عیینه اخراج کرد.

محمّد بن عبد الوهّاب به ناچار برای زندگی به شهر دِرْعِیّه رفت و با محمّد بن سعود، (بنیانگذار حکومت آل سعود در عربستان) حاکم درعیّه پیمان جدیدی بست که حکومت از آنِ محمّد بن سعود باشد و تبلیغ به دست محمّد بن عبدالوهّاب باشد. وی با اعلام جهاد علیه مسلمانان به اتهام کفر، شرک و بدعت، اعراب بادیه نشین را تحریک کرد و به کمک ابن سعود، لشکری فراهم ساخت و با حمله به شهرها و روستاهای مسلمان نشین، مردم را به خاک و خون کشید و اموال آنان را به عنوان غنایم جنگی غارت نمود.

طولی نکشید که کار آنها بالا گرفت و بر بخشهای زیادی از عربستان تسلط یافتند تا آنجا که در سال 1434 هجری قمری آل سعود بر کل عربستان مسلط شده و مذهب رسمی آن کشور وهابی شد.
در بیان جنایات این فرقه ضاله همین بس که کعبه، قبله مسلمین، را که باید توسط نمایندگان تمام دولت ها و ملت های اسلامی اداره شود، به ملک شخصی خود و آل سعود تبدیل کرده و حج را دستمایه اهداف شوم خویش نموده اند.

وهابیت بیشتر از چه روش‌هایی برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند و علت استفاده از موسوم حج برای تبلیغ وهابیت چه می‌باشد ؟

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل(ره) و شناخته شدن ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام ، وهابیت که این مطلب را نمی توانست بپذیرد، به تحریک استکبار و میل ذاتی خویش کمر بر مقابله با نفوذ رو به رشد ایران و جهان تشیع بست و برای نیل به اهداف خویش، در زمینه‌ تبلیغ فرهنگ وهابیت به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم ، تلاش نموده واز هر وسیله در این راستا استفاده نمود.

به طور نمونه وهابیت با تسلط بر حرمین شریفین و استفاده ابزاری از آن، استفاده از موسم حج،استفاده از درآمد نفت، استفاده از ارعاب و ایجاد ترس به منظور تحمیل عقاید خود، استفاده از هزاران مبلغ و پخش میلیون‌ها جلد کتاب، ساختن مساجد، کتابخانه ، مدارس و دیگر امور خیریه به نام وهابیت در داخل وخارج سعودی، راه اندازی صدها شبکه ماهواره‌ای و هزاران سایت اینترنتی و غیره به دنبال دستیابی به اهداف شوم خود می‌باشند.

همان‌گونه که شما هم اشاره فرمودید یکی از مهمترین راهکارهای تبلیغی وهابیت استفاده از موسم حج می باشد؛ موسمی که در آن صدها هزار حاجی مسلمان از اطراف عالم جمع می شوند. مبلغان وهابیت با غنیمت شمردن این گرد همایی مسلمانان از سراسر جهان در ایام حج ، نهایت تلاش خود را برای تبلیغ وهابیت به کار می گیرند و از این موقعیّت به خوبی در نشر افکار خود سوء استفاده می کنند.

آنان مبلّغین خود را که به زبانهای مختلف مسلط هستند بین حجاج می فرستند و با بحث علمی و اهدای انواع کتاب و دعوت به مراکز علمی شان به تبلیغ مذهب خود می پردازند. آنان در بین حجاج شیعه و بویژه ایرانیان کتاب های فارسی بر ضدّ شیعه را در موضوعات مختلف، در تیراژ بسیار بالا و به طور مجانی توزیع می کنند.

نکته قابل توجه این است که امسال نیز به اعتراف مقامات عربستان، آنان بیش از 2000 مبلغ را برای انتقال باورها و اعتقادات انحرافی خود به حجاج بیت الله الحرام به کار گرفته اند.

کتبی که توسط وهابیت در ایام حج بین شیعیان و حجاج توزیع می‌شود، بیشتر ناظر به چه مباحث و موضوعاتی می‌باشد؟

کتاب هایی که اهداف آنان را بسیار مرموزانه دنبال می‌کند تحت عناوینی همچون: خمس از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)، گفتگوی آرام و دوستانه، خویشاوندی ائمه(ع) و خلفا، ماجرای غدیرخم و رابطه آن با اصل ولایت، ازدواج موقت، چگونه هدایت یافتم؟ چرا سنی شدم، آن‌گاه که صحابه را شناختم می باشد.

شبهه افکنی وهابیون بیشتر ناظر به چه مسائلی می‌باشد؟

عمده شبهاتی که وهابیت وارد می کنند پیرامون شفاعت، توسل، تبرک، زیارت قبر پیامبر (ص) و سایر قبور اولیای الهی، بزرگداشت مواعید و اقامه جشن، سوگند به غیر خدا، ساخت بنا بر روی قبور و غیره می باشد که به عقیده آنها این اعمال بدعت و شرک محسوب می‌شود درحالی که واقعیت این است که وهابیون با درک نادرست از مفهوم بدعت و شرک، عقاید دیگر مسلمانان را مطرود دانسته و اعمال آنها را تخطئه می کنند و حال آنکه خود به اعمالی روی آورده اند که مورد آن کاملا بدعت محسوب شده و تخلف از سیره قطعی پیامبر (ص) و اولیای الهی می باشد.

نحوه برخورد زائرین با این شبهه افکنی‌ها چه بوده است؟

اگر چه وهابیت تمام تلاش خود را برای بهره برداری از موسم حج به کار می برد اما سست بودن استدلال ها، استفاده از منابع غیر معتبر و برداشت‌های عجیب و غریب از آیات قرآن ، تند خویی و سابقه بسیار خشن آنان با زائران و در کنار اینها باورهای قوی زائران نسبت به اعتقادات خودشان سبب شده است که بیشتر زائران نسبت به این مسائل بی توجه باشند و حتی در بسیاری موارد به راحتی پاسخ این افراد را بدهند.

راهکارهای مواجهه با شبهه‌افکنی و تبلیغات وهابیت علیه تشیع در موسم حج چگونه باید باشد؟

در یک کلام، بهترین راهکار مواجه، شناخت درست، حرکت عملی و فراگیر است. بدین معنی که راهکار اصلی و اولی عمق بخشیدن به معرفت وآگاهی نیروهای خودی نسبت به فرقه گمراه وهابیت است، چرا که امروزه این فرقه ضاله از همه طرق، بخصوص در موسم حج روی بحث‌های معرفتی و شناختی خیلی تأکید دارد.

بهترین کار در این حوزه این است که افراد، معرفت خودشان را نسبت به این فرقه ها زیاد کنند. چون گروه‌های آسیب ‌پذیر، گروه‌هایی هستند که مبانی فرهنگ اسلامی واندیشه شیعی را خوب فرا نگرفته و در درون‌شان رسوخ نکرده است. طبیعی است که این افراد با این تبلیغات و در این فضا و در این جنگ نرم نسبت به واقعیت و حقیقت سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند حق با کیست.

در صورتی که مبانی شیعه در بین حجاج قبل از سفر حج تبیین نشود، حجاج در معرض خطر قرار می‌گیرند و دشمن هم از همین بستر بسیار استفاده می‌کند. مرحله‌ دیگر، مرحله راهکار عملی است؛ یعنی اول شبهات آنها را پاسخ بدهیم و حرف حق‌مان را تبیین کنیم و سپس با بیان واقعیات و حقایق نقاب از چهره پلید وهابیت برداریم.

به عقیده بنده همان‌گونه که موسم حج یک فرصت برای استفاده وهابیون است در مقابل فرصت بسیار مغتنمی برای ما هم هست که با تبیین معارف حقه شیعه و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام بین مسلمین و نیز بیان ضعفها و اشکالات فراوانی که در این فرقه ضاله وجود دارد از جمله اینکه این فرقه به وسیله دشمنان اسلام بالاخص انگلستان به وجود آمده است و نیز روشنگری در مورد عقاید باطل و سرتاسر دروغ آنها بتوانیم از فضای موسم حج به نحو احسن به نفع مذهب حقه شیعه استفاده بنماییم.

  • منبع: ابنا

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:31 اردیبهشت 1392 - 4:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد