گزارش دانشگاه كمبريج از زنان تازه مسلمان در انگلیس

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مرکز مطالعات اسلامي دانشگاه کمبريج با همکاري "پروژه تازه مسلمانان" (مارکفيلد) اين گزارش را تهيه کرده است.

گزارش دانشگاه كمبريج از زنان تازه مسلمان در انگلیس

 

در اين گزارش ۱۲۹ صفحه‌اي توصيه‌هايي براي مسلمانان و کساني که به اسلام گرويده‌اند و همچنين جوامع گسترده‌تر در انگليس آمده است و به هزينه‌هاي اجتماعي، احساسي و اقتصادي گرايش به دين اسلام اشاره شده است.

ياسر سليمان، مسئول اين پروژه و مدير مرکز مطالعات اسلامي دانشگاه کمبريج در اين باره گفت : موضوعي که در سراسر اين گزارش به آن پرداخته شده نياز به افزايش سطوح حمايتي از جامعه تازه مسلمانان و تقويت توان بالقوه اين افراد براي اعمال نفوذ قدرتمند و متحول کننده بر جامعه مسلمانان و جامعه گسترده‌تر انگليس است.

وي افزود : موضوع ديگري که در اين گزارش به آن پرداخته شده تصوير غالبا منفي از مسلمانان و اسلام است که در رسانه‌هاي انگليس به نمايش درمي‌آيد و همچنين بررسي نقشي که جامعه گرويدگان به دين اسلام نياز است در کمک به ايجاد توازن در اين زمينه ايفا کنند. اين گزارش درصدد است سوءتعبيرها و سوءتفاهم‌ها درباره زناني که به دين اسلام مشرف شده‌اند را برطرف کند.

يکي از يافته‌هاي کليدي اين مطالعه توجه بسيار زياد و حتي وسواس‌گونه به زنان سفيدپوستي که به اسلام گرويده‌اند را شامل مي‌شود که در جوامع اسلامي و غير مسلمان نيز مشابه است.

اين مساله اغلب به زيان کساني است که از کشورهاي آفريقايي-کارائيب به اسلام مشرف مي‌شوند هر چند آن‌ها بزرگترين گروه قومي گرويدگان به اسلام را تشکيل مي‌دهند که اغلب مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند و در جوامع اسلامي و غير اسلامي احساس انزوا مي‌کنند.

شهلا سليمان، مدير اين پروژه نيز گفت: ما مي‌خواهيم با در نظر گرفتن تصوير کليشه‌اي و غالبا منفي که از اسلام در رسانه‌ها و جامعه منعکس مي‌شود و بخش اعظمي از آن حول محور جايگاه زنان در اسلام مي‌چرخد اين مساله‌ متناقض را بررسي کنيم که چرا زنان موفق غربي که از تحصيلات عالي و تخصص برخوردارند به اسلام مي‌گروند.

وي افزود : اساس اين گرايش را ايمان و معنويت تشکيل مي‌دهد اما از سوي ديگر گرايش به اسلام يک پديده اجتماعي است که سياسي شده است. از اين منظر، گرايش به اسلام به طور مشابه با تمامي افراد جامعه ارتباط پيدا مي‌کند.

  • منبع:‌شیعه نیوز

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:1 خرداد 1392 - 4:52

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد